Gjest Edna Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Vil veldig gjerne vite litt om byene og det haster! Bor du her? Kjenner du noen som trives/misstrives? Hva ville DU ha valgt, uavhengig av meg og min situasjon? Jeg har innsett at Oslo blir for dyrt. Selv om det er hit jeg vil. Innsett at barna (10 og 11 år) må ha noe plass. Nå har jeg plutselig valget mellom tilsvarende bolig (70-85 kvm) i 3 byer; Fr.stad, Horten og Tønsberg. Har noe familie i nærheten alle 3 steder, men mest på østsiden av fjorden. Må ut fra nåværende bosted innen få uker. Jeg takket nei til de bittesmå leilighetene i Osloområdet. For de som ikke har fulgt meg,- Her er en innføring i "ståa": //Nå tikker klokka altfor fort og jeg håper noen kan råde meg; En litt "spesiell", kall det gjerne "småbohemsk" familie på 3; Mor og barn på 10 + 11. Vi har tidligere bodd i Oslo indre by og likt oss veldig godt. Her er vi kjent, selv om vi er fra en mindre by på Østlandet. Vi har flere ganger forsøkt å flytte ut av byen. Spesielt jeg og ett av barna føler at vi ikke passer inn på småsteder, har andre verdier og interesser. Folkesnakk og snobberi er noe jeg takler dårlig. Er høgskolestudent, har dårlig råd og trives i kunstneriske miljø jeg ikke finner maken til utenfor visse områder i storbyen. Er jeg egoistisk? Barna lider under min misstrivsel her på landet, tragikomisk nok misstrives jeg fordi jeg føler ungene mine bør bo på noe større enn 45 kvm, komme seg ut av storbyen og inn i et såkalt sunnere miljø. Det er bare det at barna koste seg minst like mye i indre storby,- med flotte/dog litt alternative aktiviteter der inne. Har støtt på mye "slikt gjør man ikke her" og, for meg, smale tankebaner her vi bor nå. Helst skal alle være like og jeg er vedlig annerledes. Kall meg en sofistikert "freak" Må bestemme meg innen få dager; 40 kvm (studentbolig) i indre Oslo, 55 kvm på tettsted utenfor Oslo eller 85 kvm og mange nok soverom i Fredrikstad. Prisen på disse er den samme, noe billigere i Oslo (Oslo = studentbolig, de to andre "vanlige" leieboliger) Alle steder har vi familie i rimelig avstand, men Osloområdet vil være nærmest til flest. Skal jeg tenke fornuftig og velge en mindre by i Østfold hvor fremtidsutsiktene på boligmarkedet er bedre? Eller flytte tilbake og inn i Oslogryta på minimal plass, men med kjent og kjært og gangavstand til det meste? Bilen min lever nok ikke lenge og økonomien vil ikke bedre seg stort de kommende årene. Jeg må fullføre utdanning (som finnes i nærhet til alle 3 nevnte steder) og er heldig nok til å få denne dekket. Innspill? Råd mottas med stor takk! Det haster virkelig og hjernen vrir og vender på det meste... Positivt og negativt settes opp imot hverandre, for meg ender vel alternativene på uavgjort. Vi må sette rot og bosette oss for lang tid fremover. Men kan vi virkelig leve på 40 kvm, slik vi levde da barna var mindre?//
FruN Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Jeg hadde valgt Tønsberg. Men er nok inhabil... Ellers er Fredrikstad en veldig fin plass i mine øyne. Har du mye familie på østsida, hadde det kanskje vært greit å prøve seg der? Aldri vært noe spesielt glad i Horten, men er ingen dårlig plass for det...
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Nå har jeg aldri bodd midt i Oslo, så jeg kan på en måte bare utgå fra meg selv.Jeg syns Tønsberg er en nydelig by. Fredrikstad vet jeg ikke noe om, og Horten er jeg negativ til. I Tønsberg tror jeg de fleste plasser er ganske åpne for folk som er litt annerledes. Vi har jo Tjøme der mange kunstnere slår seg ned, og Nøtterøy tror jeg også kan være åpne for det. Melsomvik (hører til Stokke) ser jeg for meg som et sted med mange ulike sjeler. Og muligens Andebu. Alle disse stedene er derimot utenfor selve Tbg. Men jeg føler hvertfall at de fleste her er relativt åpne til sinns. Horten har jeg ikke mye til overs for. De gangene jeg treffer folk fra Horten får jeg alltid høre om intriger, drama og konflikter. Jeg er nærmere 30 år nå, men det virker ikke som det går an å ha en ungdoms- og tidligvoksentid der uten intrigene. Det er også relativt harry personer og mitt inntrykk fra de jeg har truffet derfra, er at Horten er langt mindre åpent enn Tbg. Jeg tror det er vanskelig å være litt annerledes enn normen der. Men det er som sagt ikke egenerfart. 1
Niennas Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 [...] og Horten er jeg negativ til. [...] I Tønsberg tror jeg de fleste plasser er ganske åpne for folk som er litt annerledes. Vi har jo Tjøme der mange kunstnere slår seg ned, og Nøtterøy tror jeg også kan være åpne for det. Melsomvik (hører til Stokke) ser jeg for meg som et sted med mange ulike sjeler. Og muligens Andebu. Alle disse stedene er derimot utenfor selve Tbg. Men jeg føler hvertfall at de fleste her er relativt åpne til sinns. Horten har jeg ikke mye til overs for. De gangene jeg treffer folk fra Horten får jeg alltid høre om intriger, drama og konflikter. Jeg er nærmere 30 år nå, men det virker ikke som det går an å ha en ungdoms- og tidligvoksentid der uten intrigene. Det er også relativt harry personer og mitt inntrykk fra de jeg har truffet derfra, er at Horten er langt mindre åpent enn Tbg. Jeg tror det er vanskelig å være litt annerledes enn normen der. Men det er som sagt ikke egenerfart. Enig når det gjelder Horten. Tønsberg derimot har mye å tilby, også når du har litt "spesielle interesser", både for voksne og barn (husker en artikkel i Tønsberg Blad en stund siden om bueskytting bl.a.). Tønsberg er jo ingen storby, men den er stor nok til at det finnes mange forskjellige miljøer, og det er ikke vanskelig å finne likesinnede, uansett om du er snobbete, svartmetaller, kunstnerisk, kristen, homofil eller noe annet, igjen snakker jeg både for barn og voksne. Fredrikstad vet jeg desverre alt for lite om.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Hei! Jeg er selv vokst opp på et mindre sted på Østlandet, men trivdes aldri pga små forhold. Bygdedyret levde i beste velgående her, for å si det mildt. Har man ikke opplevd det, vet man ikke hva det handler om før man bor på et slikt sted selv. Da jeg var ferdig på vgs, flyttet jeg og dro aldri mer tilbake. Flyttet etterhvert til Tønsberg. Her har jeg trivdes fra første stund! For meg var det viktig med et sted hvor jeg både kunne være litt anonym (dvs ikke slik at alle-kjenner-alle) og samtidig få litt småby-følelse (koselig å treffe kjentfolk i byen, på bussen innimellom osv). Synes Tønsberg er intet mindre enn perfekt! Mulig det er annerledes for de som vokser opp her - byen har nok sine (sosiale) utfordringer den som alle andre - men som innflytter, må jeg bare si at jeg hele tiden har følt den friheten jeg lengtet etter da jeg var yngre. Føler det er rom for mange forskjellige slags mennesker her, og folk er generelt hyggelige. Ikke så sosiale og varme som på sørlandet kanskje, men heller ikke så reserverte og skeptiske som i mjøsbygdene. Og heller ikke så brautende som folk i enkelte andre byer. Veldig generalisering (huffameg...), men noen ganger må man ty til det. Poenget er at Tønsberg er en koselig, passe stor by med mange åpne og hyggelige mennesker. Byen har både sykkelstier, fine naturområder, flotte strender, kulturelle muligheter, kulturtilbud for barn, sportsklubber, shopping-muligheter og mye mer. Har blitt boende her - møtte den rette her nede også - og stortrives fortsatt mange år etter. Jeg er oppriktig glad for at mine barn skal få vokse opp her. Jeg har en venninne fra Horten. Hun har rett og slett et traumatisk forhold til den byen. Mye likt som de andre over har skrevet. Det er GARANTERT hyggelige mennesker i Horten også, men jeg tror det er tøft å vokse opp der som barn og ungdom. Og så er det liksom litt i utkanten av der det skjer. Andubu og Kodal er også kjent for å være veldig bygdepreget med alt hva det innebærer. Melsomvik/ Stokke har et bedre rykte, men dette er mindre steder, og jeg tror ikke de er stedene for deg ut fra det du forteller. Fredrikstad synes jeg er en nydelig by. Kjenner den ikke fra innsiden, så kan ikke si så mye om miljøet. Tror kanskje den ligner litt på Tønsberg, men har en slags følelse av at Tønsberg er mer åpent. Lykke til med valget!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Hmmm... skjønner ikke alle klagene på Horten, selv har jeg vokst opp der å trivdes godt 1
Gjest Edna Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Tusen takk for svarene alle sammen! Dere aner ikke... de hjelper meg mye. Ikke det at jeg bør ta avgjørelsen på grunnlag av et forum, men generaliseringer er som sistemann skriver, en nødvendighet iblant. Litt sosiologi, rett og slett Jeg kan jo si det, i og med at jeg trenger råd; Jeg har bodd en liten plass i nærheten av Horten/Tønsberg men aldri så lenge at jeg har fått mer enn et lite innblikk. Også i det omtalte bygdedyret, selv om dette var ved havet. Tror det lett blir sånn når innbyggertallet ligger under en 5-10000. Merkelig nok stemmer det ganske godt overens med hva dere skriver. Eneste jeg lurer litt på; Er ikke Tønsberg også litt "snobbete", litt Vestkant-Oslo preget? Eller er det kun sommerstid med innvasjonen nettopp derifra? Som mange sikkert kan tenke seg til er jeg da en typisk Oslo Øst type dame, som stortrivdes på Løkka før det også ble for "hipt". At en by har sine sosiale problemer gjør meg lite, jeg leter ikke etter et glansbilde, ungene mine bør se livets mangfold. Innenfor trygge rammer, selvfølgelig. Horten er jeg redd blir for lite. En del liker byen, men sjelden jeg hører om noen som elsker den. Det er billig å bo der men det er det også i Fredrikstad. Mitt inntrykk er at Fr.stad og Tønsberg er ca. like store, begge med skjærgård, begge fylkeshovedsteder og begge godt likt. En fordel i Fr.stad er nærhet til Sverige (tenker ikke bare på billig mat, er glad i landet Tønsberg er nok litt mer "finslipt"/pyntelig? Og derav litt vakrere? Og dyrere. Uansett, jeg finner ikke maken til Oslo men må gjøre det beste ut av dette. Takk igjen, håper på masse inputs!
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Meg som skrev om bygdedyret over her... Jeg synes absolutt ikke at Tønsberg er snobbete. I hvertfall ikke hvis man ser helhetlig på det. Som i alle byer, finnes det deler med større hus, egen strandlinje osv, men mitt inntrykk er at det bor alle slags folk overalt. Selv bor jeg på Husvik/ Tolvsrød-kanten. Husvikområdet er generelt mer snobbete enn enkelte andre deler av byen, men i gatene rundt oss, bor det mange ulike typer mennesker. Selv er vi middels velstående eller hva jeg skal si. To inntekter, høyere utdanning, men ikke typisk karriereyrker. Har et fint og koselig hus, men ikke kjempestort og opplever ikke gata vår som snobbete i det hele tatt. Jeg har egentlig aldri følt at Tønsberg er noe snobbete, selv om jeg stadg ser noen snobbiser i byen. Føler mer at byen bærer preg av mangfold. Det er rom for å være seg, liksom. Men hvordan det er å vokse opp og gå på ungdomsskole her, DET vet jeg ikke. Kan være man merker mer til snobberi blant tenåringer?? Hm... Jeg synes faktisk Fredrikstad er enda koseligere mtp bryggeområdet og koselige handlegater, men jeg elsker Tønsberg, og det er generelt pent her. Mye oppussing og fasedeflikking på bygninger de siste årene. Kanskje du skulle opprette en egen "Hvor i Tønsberg bør jeg bo?"-tråd? Hehe...
Gjest Edna Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 En for TBG og en for Fr.stad kanskje? Hihi... For begge disse høres ut som bra steder. Men veldig lite Østfoldinger her inne nå,- flere fra Vestfold også i den tidligere tråden. Godt å høre om mangfoldet i Tønsberg. Kunne egentlig tenke meg å bo i selve bykjernen (uten bil) men er åpen for det meste. Tolvsrød vet jeg hvor er,- pent område Ingen fra Østfold her? Hører gjerne mer fra begge kanter asså, men lenger sør enn Fr.stad og Tønsberg kan vi ikke bo mtp avstand til venner og familie. Alt derfra og nordover kan gå, men ønsker meg litt byliv. Synd alt annet enn Oslo er så lite her på Østlandet. Skulle gjerne tatt til meg Bergen og flytta'n hitover DET er en flott by! Og passe stor.
Gjest PinkLeaf Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Posta I feil tråd. Awesome. Endret 26. januar 2012 av PinkLeaf
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Stemmer også for tbg. Har bodd her siden jeg var fem, og merket litt skråblikk siden mamma var singel, men nå som jeg er i 20-åra trives jeg godt, selv jeg vurderer å flytte til stokke. Men det er mest pga lavere boligpriser, og denne herre kjærligheten, da Fra spøk til alvor, foretrekker tbg foran Horten, har familie der som har fortalt litt. Skal du bo i tbg anbefaler jeg tolvsrød/ringshaug. Husvik har mye snobberi, sammen med presterødåsen og sandåsen (etter min mening). Tolvsrød er sentralt, passe stort og har kort vei til skoler, idrettsanlegg, stranda, butikker, osv, osv. Det er også en del større tomter, som jeg liker. Vi drar ofte til Sverige for å handle, så det trenger du ikke bo i Fredrikstad for. Området har jo også Bakkenteigen, så det er en del studenter med ulie interesser, så sjansen er stor for å finne likesinnede. :-) /C
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Hvis man skal bo på Tolvsrød, så bør man like kø eller humpler. Det ser ut som 17.mai hver morgen og ettermiddag i rushtrafikken, som går inn mot byen på morgenen og mot Tolvsrød på ettermiddagen. Alternativet er et par km 30-strekke med mange små humpler. Jeg er derimot selv vokst opp der og elsker Tolvsrød Jeg føler at jeg vokste opp veldig beskyttet (mener ikke at foreldrene mine var overbeskyttende, men godt miljø). Det var aldri store bekymringer eller problemer. Ellers er de fleste områder i Tbg fine syns jeg, utenom Sem kanskje. Ang snobberi, så er jo Tbg en litt "overklasseby" generelt sett, syns jeg. Mange her har penger, det er ingen tvil om det. Likevel er det plass for ulike mennesker. Jeg som lever med ganske lite penger og litt annerledes stil føler ikke noe på det, for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Stemmer også for tbg. Har bodd her siden jeg var fem, og merket litt skråblikk siden mamma var singel, men nå som jeg er i 20-åra trives jeg godt, selv jeg vurderer å flytte til stokke. Men det er mest pga lavere boligpriser, og denne herre kjærligheten, da Fra spøk til alvor, foretrekker tbg foran Horten, har familie der som har fortalt litt. Skal du bo i tbg anbefaler jeg tolvsrød/ringshaug. Husvik har mye snobberi, sammen med presterødåsen og sandåsen (etter min mening). Tolvsrød er sentralt, passe stort og har kort vei til skoler, idrettsanlegg, stranda, butikker, osv, osv. Det er også en del større tomter, som jeg liker. Vi drar ofte til Sverige for å handle, så det trenger du ikke bo i Fredrikstad for. Området har jo også Bakkenteigen, så det er en del studenter med ulie interesser, så sjansen er stor for å finne likesinnede. :-) /C Horten har Bakkenteigen - ikke området.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Det er da virkelig Høgskolen i Vestfold[i/], og mange studenter bor i Tønsberg. Jeg var kanskje litt uklar (og beklager det, jeg tok vekk en setning før jeg postet som ville gjort det mindre uklart) , men jeg refererte altså til området horten/tønsberg. Sist jeg sjekket var Bakkenteigen i det området.
Gjest Edna Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 Litt nabobyrivalisering??? Hehe... Spiller vel ikke så stor rolle egentlig hvor den "streken" (kommunegrensen) går. Tok meg selv i noe liknende her igår. Fant en flott leilighet (den type bolig jeg har søkt etter), men den lå innenfor Sarpsborg's grenser. Selv om Fr.stad/Sarp nå henger sammen, hørtes det liksom så mye finere ut med "Fredrikstad" enn "Sarp". Utrolig teit egentlig, å tillate seg å la en bolig bli uinteressant pga noe sånt. Selv om jeg skjønner forskjellene kan være ganske store fra by til by...
Gjest Bobler Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Født og oppvokst i Tønsberg, og her skal jeg føde mine barn og la dem vokse opp. Du har mange steder å velge i mellom. Anbefaler Ringshaug/Tolvsrød eller Husvik. Men da er det denne køen hvis du jobber i byen.. Spesielt på hjemveien. Ellers ville jeg holdt meg litt unna Sem sentrum, men Stokke, Melsomvik, Andebu, og Kodal er fint. De to sistnevnte er litt mer "øde". Du har også Nøtterøy, Husøy og Tjøme. På Tjøme er det mange kunstnere! Anbefaler Tønsberg på det sterkeste!
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Liker også godt Tønsberg, bodde på Nøtterøy noen år. Jeg opplevde det egentlig ikke som snobbete, og i min ungdomstid var holdningen at det folk fra Sandefjord som var snobbete, og ikke vi. (Mens folk fra Horten og Holmestrand var harry, hehe) Hvis du ønsker et litt bohemsk miljø, har du vurdert Veierland utenfor Tønsberg? Har alltid hatt en drøm om å bo der, men er ikke i en jobbsituasjon som gjør det mulig. (Øy utenfor Tønsberg med helårsbosetting og skole, men uten broforbindelse og biler. Jens Bjørneboe bodde der i flere år) Når jeg blir pensjonist, kanskje. Fredrikstad kjenner jeg ikke like godt, selv om jeg har noe familie der. Men tror kanskje byen er en slags miks av litt ”harry” Østfoldninger (flertallet), en mer kunstnerisk orientert klan (Sand & co), samt en mindre del som utgjør fiffen (og bor på Kråkerøy el)? OK, det var dagens fordommer fra meg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 Fredrikstad er veldig hyggelig, men typisk småby full av selvsentrerte, selvtilfredse bypatrioter. Det finnes likevel en del mer alternative miljøer og folk er stort sett veldig avslappet, kanskje litt mye (Janteloven ruler, Oslofolk blir sett på med en blanding av beundring og skepsis, en del harrytakter). Det er mange hyggelige kaféer og et etterhvert OK kulturtilbud, de får Litteraturhus blant annet. Gamlebyen er koselig med gallerier og kaféer. Horten og Tønsberg har jeg ikke så inngående kjennskap til, jeg har vært der en del, men ikke bodd der. Jeg synes Horten er veldig koselig jeg, tror de har et ganske levende musikkmiljø (?, men byen er jo veldig liten. Jeg ville nok valgt Fredrikstad fremfor Tønsberg basert på det du skriver, tror jeg. Dessuten er det raskere å komme seg til Oslo derfra. 1
Niennas Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 [...] Jeg synes Horten er veldig koselig jeg, tror de har et ganske levende musikkmiljø (?, men byen er jo veldig liten. [...] Jo, Horten har et bra musikkmiljø, med tanke på hvor liten byen er, bl.a. ofte amatørkonserter. For å fremme Tønsberg litt mer : Vi har jo Slottsfjellfestivalen, og utestedet Total er jo "barnet" til Slottsfjellfestivalen, der det ofte er veldig bra konserter, som mange små smakebiter til sommerfestivalen ^^
Gjest Lille-pus Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Er det slik at du studerer i Oslo ? Og skal reise tur/retur Oslo opptil 5 dager i uken ? Da kan det være greit å få med seg at ihht. rutetabellene så er det 20 minutter lengre reisevei Tønsberg - Oslo enn Fredrikstad - Oslo. Det blir 40 minutter om dagen. Bare slik at det er nevnt Begge byene er svært trivelige. Jeg har bodd i den ene på helårsbasis og i den andre på sommerhalvåret i en 15 års periode. Det kan nok oppleves å være litt mer snobbete i Tønsberg, men det tror jeg mye skyldes en del av sommerturistene gitt Vinterstid er det helt vanlige mennesker som bor i Tønsberg Den sommerlige "snobbe-effekten" er litt lavere i Frek'sta', men du finner dem da der også Jeg liker begge byene, og ville fått alvorlige problemer med å bestemme meg for hvilken av dem jeg skulle velge bort. Litt avhengig av hva du studerer så kan det jo være en god tanke å også se videre på hvilke muligheter som finnes i de to områdene når det gjelder jobb innen det området du nå utdanner deg Lykke til med valget mellom to trivelige byer !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå