Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går for tiden på AAP (pga lengre sykehusopphold som nå er ferdig), går full skole nå og har hendene fulle, så får ikke skaffet meg jobb med det første.

Når jeg er ferdig med skolen til sommeren vil jeg skaffe meg en fulltidsjob om jeg klarer. Jeg ønsker da å ta opp et lån. På rundt 80-100 000. Grunnen til dette er at jeg vil hjelpe noen i krise, som står meg veldig nær (må sende penger til utlandet).

Men hovedsps er, Hva er mine muligheter med lån osv, man trenger vel dokumentasjoner på det ene og det andre. Må jeg ha jobbet en viss tid osv? Dette er veldig viktig for meg å vite. Jeg har desverre til nå ikke mye erfaring med sånt pga jeg har aldri hatt sjansen, så unnskyld om jeg stiller dumme sps. Takk for behjelpelige svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok ha blitt fast ansatt for å ha mulighet for å få andre lån enn de med skyhøy rente.

Du bør også være forberedt på at dette er penger du gir bort, ikke låner bort.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er forbredt på at jeg skal gi de bort. Har tenkt igjennom dette. Jeg blir 22 til sommeren, jeg vet enkelte lån har høye aldersgrenser. Jeg får nok ingen kjempegodt betalt jobb heller siden jeg kun har fått gjort ferdig videregående da. Jeg vet ikke helt hva slags lån som ville vært mest forsvarlig.

Skrevet

Jeg er forbredt på at jeg skal gi de bort. Har tenkt igjennom dette. Jeg blir 22 til sommeren, jeg vet enkelte lån har høye aldersgrenser. Jeg får nok ingen kjempegodt betalt jobb heller siden jeg kun har fått gjort ferdig videregående da. Jeg vet ikke helt hva slags lån som ville vært mest forsvarlig.

Ingen lån vil på noen som helst måte være forsvarlig i din situasjon.

• Liker 8
Skrevet

Du bør ikke ta opp lån. Selv om du går på skolen fullt bør du skaffe deg en deltidsjobb. Det lar seg fint kombinere med skole.

Skrevet

Dette blir jo et lån uten sikkerhet i noe, et forbrukslån. Det er virkelig ikke lurt å ta opp forbrukslån da det er høy rente på slike lån.

• Liker 2
Skrevet

Dette er kanskje ikke det svaret du vil høre. Men når du ikke kan jobbe(som er forståelig det), og er i den situasjonen du er, pluss er så ung som du er.. ville nok ikke det å ha tatt opp lån FOR Å GI til noen andre det mest gunstige du kan gjøre... da sitter du igjen med gjeld i en ung alder og som du i tilegg sier vet du ikke om du klarer å jobbe etc etc. Tror virkelig ikke det beste er å ta opp lån da, det blir bare smør på flesk med enda flere bekymringer og utgifter når du egentlig ikke kan. Noen ganger vil man være snill å hjelpe, og jeg tviler ikke på at de du skal gi penger til trenger det og at du har tenkt over det, MEN jeg synes du skal tenke på deg selv først, for ellers blir jo du blakk... også var det kanskje du som skulle ha FÅTT 80 000 ++ av noen...

Ikke vær sta nå med valget ditt, tenk deg om to, eller fem ganger først.

• Liker 1
Skrevet

Du bør ikke ta opp lån! Det er flott at du ønsker å hjelpe noen som er i knipe, men når du ikke selv har penger å bistå med, så må du rett og slett la være, og heller hjelpe dem på en annen måte enn økonomisk. Det å låne/gi bort penger du ikke har, er noe av det dummeste du kan gjøre for din egen økonomi.

Du risikerer faktisk å ødelegge ditt eget liv, og jeg tror ikke de du prøver å hjelpe ville synes det var ok (hvis de er ålreite mennesker da, og ikke noe som prøver å lure til seg mest mulig penger fra unge og dumsnille jenter).

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du bør ikke ta opp lån! Det er flott at du ønsker å hjelpe noen som er i knipe, men når du ikke selv har penger å bistå med, så må du rett og slett la være, og heller hjelpe dem på en annen måte enn økonomisk. Det å låne/gi bort penger du ikke har, er noe av det dummeste du kan gjøre for din egen økonomi.

Du risikerer faktisk å ødelegge ditt eget liv, og jeg tror ikke de du prøver å hjelpe ville synes det var ok (hvis de er ålreite mennesker da, og ikke noe som prøver å lure til seg mest mulig penger fra unge og dumsnille jenter).

Som du tok ordene utav munnen min.

Hør på denne personen ts :)

Endret av LovelyMonroe
Skrevet

Jeg tror dette er en typisk situasjon der du har tenkt ut løsningen selv uten å rådføre deg med eksperter og andre som har et annet synspunkt eller vinkling på tilstanden. Det kan være andre løsninger enn at du tar opp et dyrt lån i Norge, tror du ikke?

• Liker 1
Skrevet

Min sambo har vældigt mycket i lån, på saker han inte kan visa fram nu.. Pengar som bara ær borta och nu sitter han (vi) hær och betalar månad ut och in. Kan du førstå hur mycket irritation och ånger som finns i mig nær jag tænker att jag faktiskt valde en man med så mycket obrukbar skuld? Visst jag ønskar att vara tillsammans med honom men det finns så många som inte har skuld och som sækert hade kunnat vara minst lika bra... Huvudsaken ær att vi bråkar mycket om det hær och det gør oss så mycket ont.

Du riskerar verkligen resten av ditt unga vuxna liv. Antagligen kommer du behøva betala tillbaka till lång efter att du blivit 30år och du kommer få det svårt att ta upp lån till eget hus/lægenhet/bil etc.. TÆNK DIG OM!!!!

• Liker 1
Skrevet

TS: Er det slik at du ønsker å ta opp lånet NÅ, eller vente til du har fått jobb? Jeg ser ikke noe galt i å ta opp lån når du har fått fast jobb, vanligvis ber de om lønnslipper og slikt uansett når du skal søke lån. Men husk at du skal ha råd til å betale de faste utgiftene dine, mat og slikt, i tillegg til å betjene tilbakebetalingen av dette lånet.

Hvis du mener at du skal ta opp lånet NÅ, sier jeg som de andre: Ikke gjør det.

Gjest Adriane
Skrevet

Kjære, kjære TS. IKKE GJØR DET!

Og jeg snakker av erfaring. Jeg gjorde det samme, for snart 10 år siden (!!) og jeg sliter fremdeles med gjelden fra den gangen. Rentene på slike lån tar bare fullstendig knekken på deg, og det blir bare en ond sirkel. Ingen som virkelig er glad i deg, ville latt deg sette deg selv i en slik situasjon for deres skyld. Tro meg. Som sagt, jeg snakker av erfaring. En veldig dårlig sådan...

Jeg lånte penger i over den størrelsesorden du nevner, for å hjelpe min daværende utenlandske kjæreste (brite). Han bedyret at han elsket meg, og lot som han ikke ønsket at jeg skulle hjelpe ham økonomisk, men ikke én eneste gang forsøkte han å overtale meg til ikke å ta opp lånet, og han tok mer enn villig imot pengene uten protester. Ikke så altfor lenge etter viste han sitt sanne jeg, og jeg innså at jeg hadde kastet penger ut av vinduet og satt meg selv i en umulig situasjon.

Jeg nærmest trygler deg TS - ikke gjør det! :sukk:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Vet du at når du låner penger med renter må du betale tilbake veldig, veldig mye mer enn du lånte? Over mange år.

Hvis du så gjerne vil gi så foreslår jeg at du gir det du greier av lønna di hver måned når du begynner å jobbe. På den måten betaler du ikke en bank mange ganger det samme beløpet i renter, og du blir ikke sittende i gjeld. Det blir trangt likevel, ja, men iallefall blir det en situasjon du kan stanse eller endre.

Det blir ikke uopprettelig, slik det blir hvis du låner og gir bort.

Ikke start voksenlivet ditt på denne måten!

Endret av Edvarda
Skrevet

TS: Er det slik at du ønsker å ta opp lånet NÅ, eller vente til du har fått jobb? Jeg ser ikke noe galt i å ta opp lån når du har fått fast jobb

Men det blir et forbrukslån, og det er ikke bare-bare å betale 100.000 med høye renter. Det virker ikke akkurat som TS går siste semester på NHH, og hvis man har vanlige utgifter og butikkjobb kan dette bli en veldig ond sirkel. Siden når anbefalte KG unge mennesker å ta opp forbrukslån? Dette ser jeg mye galt i.

Skrevet

Men det blir et forbrukslån, og det er ikke bare-bare å betale 100.000 med høye renter. Det virker ikke akkurat som TS går siste semester på NHH, og hvis man har vanlige utgifter og butikkjobb kan dette bli en veldig ond sirkel. Siden når anbefalte KG unge mennesker å ta opp forbrukslån? Dette ser jeg mye galt i.

Det kan jo være at TS kunne fått et gunstig lån i banken sin. Uansett er jeg ikk "KG", og jeg anbefaler ingenting. Jeg sier bare at jeg ikke ser noe galt i å ta opp lån hvis det gjøres på skikkelig måte. Men jeg regner med TS ikke tar opp lån bare fordi en bruker på KG sier det er greit ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...