Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er lærer ved en ungdomskole. Elevene har nettopp blitt trukket opp i prøvemuntelig, og jeg har da samfunnsfag. Etter at jeg hadde gitt dem veiledning i ca en og en halv time, var det en elev som så litt merkelig ut, så jeg spurte om hun visste hva hun skulle gjøre. Hun fulgte jo aktivt med og alt.

Noen som vet hva som er galt? Hun er ikke så veldig flink på skolen, ligger vel på rundt 3,5 i snitt. Jeg hjalp henne jo og fortalte henne hva hun skulle gjøre. Men hun skjønte tydeligvis ikke. Når jeg så bort på henne senere, bare stirret hun ned i boka med tårer i øynene. Hun har en del venner på skolen, og hun har det bra generellt (snakket med hun før)

Noen som kan tenke deg hva som skjer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg er lærer ved en ungdomskole. Elevene har nettopp blitt trukket opp i prøvemuntelig, og jeg har da samfunnsfag. Etter at jeg hadde gitt dem veiledning i ca en og en halv time, var det en elev som så litt merkelig ut, så jeg spurte om hun visste hva hun skulle gjøre. Hun fulgte jo aktivt med og alt.

Noen som vet hva som er galt? Hun er ikke så veldig flink på skolen, ligger vel på rundt 3,5 i snitt. Jeg hjalp henne jo og fortalte henne hva hun skulle gjøre. Men hun skjønte tydeligvis ikke. Når jeg så bort på henne senere, bare stirret hun ned i boka med tårer i øynene. Hun har en del venner på skolen, og hun har det bra generellt (snakket med hun før)

Noen som kan tenke deg hva som skjer?

Hun så "rar" ut? Og så skal vi ut fra det gjette hva som kan være galt? :vetikke:

Eneste jeg kan tenke meg er at hun i likhet med mange synes det å komme opp i muntlig eksamen er noe av det verste som kan skje. Ellers har jeg veldig lyst til å kommentere språket ditt, men skal la det være siden du ikke er norsklærer... :flau:

• Liker 15
Skrevet

Å være nervøs foran en muntligfremføring er ikke spesielt uvanlig, og det blir sikkert ikke så mye bedre for en som ikke gjør det så veldig bra i utgangspunktet. Jeg husker at da jeg gikk på ungdomsskolen var det et veldig stort karaktepress innad i klassen, og spesielt blant jentene.

Jeg har selv en lillesøster som er 15 og ligger på samme nivå karaktermessig (2-3-4). Hun klarer seg utmerket på det sosiale plan, og har det godt hjemme hos mor og far, men det teoretiske på skolen synker bare ikke inn hos henne. Jeg kan forestille meg at dette ikke er så lett, spesielt hvis alle venninnene hennes gjør det "bedre" enn henne.

Kanskje det er et lignende tilfelle med eleven din?

Skrevet

Hun så "rar" ut? Og så skal vi ut fra det gjette hva som kan være galt? :vetikke:

Eneste jeg kan tenke meg er at hun i likhet med mange synes det å komme opp i muntlig eksamen er noe av det verste som kan skje. Ellers har jeg veldig lyst til å kommentere språket ditt, men skal la det være siden du ikke er norsklærer... :flau:

Mente ikke at hun direkte så "rar" ut, men litt paff. Snakket med andre lærere, og de ser hun på samme måte når de får høre om en prøve ol. Dette er ikke eksamen, dette er prøvemuntelig. En trening før eksamen :-)!

Skrevet (endret)

Hun kan være som meg, jeg har nemlig angst for muntligprøver og muntligeksamener. Som lærer burde du vel være klar over at man reagerer forskjellig på ulike situasjoner? Selv kunne jeg fint takle en fremføring, men selv prøvemuntlig ble et stort problem for meg.

Forøvrig reagerer jeg på at du kaller en elev med et snitt på 3,5 som "ikke så flink". Hva har egentlig det med saken å gjøre? Håper ikke min lærer tenkte slik som deg om meg på vgs, der jeg hadde 3,5 i snitt (men hvor jeg gjorde det mye mye bedre da jeg ble student).

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 3
Skrevet

Hun kan være som meg, jeg har nemlig angst for muntligprøver og muntligeksamener. Som lærer burde du vel være klar over at man reagerer forskjellig på ulike situasjoner? Selv kunne jeg fint takle en fremføring, men selv prøvemuntlig ble et stort problem for meg.

Forøvrig reagerer jeg på at du kaller en elev med et snitt på 3,5 som "ikke så flink". Hva har egentlig det med saken å gjøre?

Håper ikke min lærer tenkte slik som deg om meg på vgs, der jeg hadde 3,5 i snitt (men hvor jeg gjorde det mye mye bedre da jeg ble student).

I forhold til de andre vennene jeg vanligvis ser hun med, er ikke dette så bra. Hun er vanligvis med jenter som har snitt på 4,5 og over. Mente ikke å snakke nedlatende mot henne, burde nok formulert meg litt annerledes. Hun er jo generelt en hyggelig jente!

Skrevet

I forhold til de andre vennene jeg vanligvis ser hun med, er ikke dette så bra. Hun er vanligvis med jenter som har snitt på 4,5 og over. Mente ikke å snakke nedlatende mot henne, burde nok formulert meg litt annerledes. Hun er jo generelt en hyggelig jente!

Hva med å faktisk spørre henne om hun gruer seg? Selv om de andre ikke gjør det, så kan det fint hende at hun gjør det. Å sammenligne henne med andre synes jeg er feil og urettferdig, hun må jo få lov til å føle som hun vil, og da er din jobb som lærer å faktisk hjelpe henne, ikke dømme henne fordi hun har reagert som hun har gjort.

• Liker 1
Skrevet

Er du utdannet som lærer? hvis ja så synes jeg det er merkelig at du spør folk her på KG. Det burde du finne ut selv. Tror man lærer mye om barnet da man tar lærerutdanning.

Selvfølgelig kan du undre, det er ikke det jeg sier. Men istedefor å beskylde henne for å være rar, kan du faktisk prøve å finne ut hva det er. Utifra beskrivelsen opplever jeg ikke henne som rar.

• Liker 4
Gjest badeand1
Skrevet

Du høres ikke ut som en særlig bra lærer..

• Liker 6
Skrevet

Kanskje hun sliter med ting du ikke vet noe om? Da tenker jeg på det private plan. Hvis det er tilfellet, så har hun kanskje tankene helt andre steder, og sliter med å følge med på skolen. Det er ikke alltid lett å se, i og med at folk helst skjuler det så godt de kan. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått et ord med henne alene og spurt hvordan hun har det.

Skrevet

Det virker som om hun er nervøs. Kjenner meg godt igjen, muntligeksamen satte nervene mine i høyspenn.

Skrevet

Evt. hørt med foreldrene hennes om det er noe som plager henne...

Gjest Survival
Skrevet

Det er vel ikke snakk om samme person som har startet denne tråden?

Syns forøvrig ikke det er rart at elever ser "merkelige" ut når det gjelder muntlig eksamen. Jeg var liiiiiiivredd for muntlige prøver og eksamen da jeg gikk på videregående. Heldigvis gav det seg før jeg begynte på uni. Gode, tålmodige lærere er litt av grunnen til at jeg i dag kan lede møter og holde forelesninger. Tenk litt på det ;)

• Liker 1
Skrevet

Syns forøvrig ikke det er rart at elever ser "merkelige" ut når det gjelder muntlig eksamen. Jeg var liiiiiiivredd for muntlige prøver og eksamen da jeg gikk på videregående. Heldigvis gav det seg før jeg begynte på uni. Gode, tålmodige lærere er litt av grunnen til at jeg i dag kan lede møter og holde forelesninger. Tenk litt på det ;)

Er nok ikke det. Mine elever kom opp i Afghanistan krigen. Men kunne vært det.

Skrevet

Jeg tror det er samme person som har startet begge trådene. Så samme bruker på den tråden som jeg vet svarte som ts her.

Skrevet

Litt pussig at TS i begge tråder snakker om muntelig.

• Liker 6
Gjest Survival
Skrevet

Wuuut. Jeg skjønner ikke hvorfor folk gjør det? Oppretter tråder bare for å trolle? Har aldri skjønt hva folk får ut av det. Er det morsomt liksom? Eller tjener de penger på det? Kan noen please forklare meg poenget. Gjerne en troller.

• Liker 2
Skrevet

Samme bruker startet også denne tråden. Så at vedkommende svarte på denne tråden (brukernavn i kursiv) og like etter dukket det opp et svar fra ts.

Skrevet

Sikker på at det er samme person som har startet alle disse trådene? Skjønner virkelig ikke hvorfor i så fall :forvirret:

Skrevet

TS er vel fortvilet siden hun har fått en oppgave hun ikke mestrer, men klarer ikke be om hjelp/støtte/heiarop/ på en mer adekvat måte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...