Gå til innhold

Har jeg råd til å leie en leilighet til kr 10 000 i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann,

Hva bør man ha utbetalt etter skatt i måneden for å håndtere en månedsleie på kr 10 000 alene? Av andre utgifter har jeg et lån på kr 3500. Ca 14 000 i faste utgifter. Per nå har jeg utbetalt rundt kr 20 000 i måneden, men har mulighet for å jobbe litt mer i enkelte perioder. Har også litt sparepenger, men ønsker ikke å bruke av dem uten jeg må.

I utgangspunktet håpte jeg å finne en leilighet rundt kr 7-8000, men ser at om jeg går opp til kr 10 000 finner jeg noe jeg hadde vært langt mer tilfreds med og hvor jeg har plass til å puste.

Ser nå på en leilighet med alt inkludert (strøm, vann, internett, tv) og som også er ferdig møblert. Da slipper jeg også kostnaden ved flyttelass, samt å kjøpe en del andre ting som jeg sikker hadde trengt om den var umøblert. Kanskje dette ikke er så dyrt som jeg tror?

Har fra før av ikke trengt om å tenke så mye på budsjett på grunn av lav månedsleie, men må tenke litt gjennom dette og tenkte å høre hva slags erfaringer dere kan dele med meg. :)

Er villig til å leve litt billigere for å bo litt bedre.

Takknemlig for svar. :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går. Du må bare være veldig økonomisk bevisst. Jeg gjorde det samme første året i ny jobb, visste ikke helt hvor jeg skulle kjøpe ennå, og ville bo sentralt og bra siden det var mye sosialliv på gang.

Skrevet

Om man først vurderer å leie til 10k i måneden, så burde man vel kanskje vurdere å kjøpe? Dette kommer selvfølgelig an på boligprisene der du vil bo men. Man må jo også ha egenkapital.

Vet ikke hvor aktuelt det er for deg med tanke på om det er vanskelig for deg å spare opp egenkapital, siden du ikke skriver noe om det. Du skriver også veldig lite om andre utgifter som mat, klær, transport og fritid.

Skrevet

Det går hvis du virkelig vil, men det blir knapt. Er ikke så hyggelig å vurdere om du har råd til å gå på kino denne uka, råd til å bli med noen venner ut og spise etc.

Da er det bedre å bo litt billigere og heller unne seg luksus i hverdagen, spør du meg.

Men jeg er enig med personen over at du bør vurdere å kjøpe. Da synes jeg det lettere kan forsvares å bruke så stor del av inntekten på bolig - når du betaler ned på eget lån.

Jeg har 10 000 kr i boutgifter (huslån + strøm og kommunale avgifter) hver mnd men tjener 24 500. Synes det går helt fint, men må spare hvis jeg skal kjøpe noe som er litt dyrt (f.eks. nytt kjøleskap, møbler etc). Fordelen med å betale ned på lån, er jo at bankene er mer fleksible enn en huseier når det gjelder innbetaling.

Gjest Consensio
Skrevet

Heisann,

Hva bør man ha utbetalt etter skatt i måneden for å håndtere en månedsleie på kr 10 000 alene? Av andre utgifter har jeg et lån på kr 3500. Ca 14 000 i faste utgifter. Per nå har jeg utbetalt rundt kr 20 000 i måneden, men har mulighet for å jobbe litt mer i enkelte perioder.

Du har vel mer i utgifter enn bare lån på 3500kr?

Med den husleia så havner du på 13500.

Hva med innboforsikring, har du bil så kan du jo slenge på et par lapper til, strøm, klær, mat, fritidsaktiviteter, sparing (bsu?) o osv.

Skrevet

Jeg hadde aldri leid ei så dyr leilighet om jeg kun hadde 20000 utbetalt og 3500 i lån i tillegg. Du har 6000 igjen i måneden. Du har jo ikke sjangs til å spare noe særlig. Til egen bolig, ny pc, ferieturer og slikt. Det er kjipt det...

Skrevet

Det går jo om du er sparsommelig og kan leve veldig nøkternt, men jeg ville nok selv heller bodd trangere og spart inn et par tusen i måneden. Ja, det kan være litt kjipt å leve på mye mindre plass, men for min del ville jeg heller hatt litt mer økonomisk handlefrihet til sparing, en tur i ny og ne o.l. enn større plass. Det er jo også kjekt å kunne ha litt ekstra til uforutsette utgifter.

• Liker 2
Skrevet

Du sier " Ca 14 000 i faste utgifter. " Dette er utrolig mye, jeg lurer på hva de faste utgiftene er?

Gjest Consensio
Skrevet

Du sier " Ca 14 000 i faste utgifter. " Dette er utrolig mye, jeg lurer på hva de faste utgiftene er?

Tror hun mente inkludert en husleie på 10k dersom hun vil leie for så mye

Skrevet

Hei og takk for svar,

Når jeg sier 14 000 kr i faste utgifter inkluderer jeg husleie på kr 10 000, lån på kr 3300, busskort og treningsmedlemskap.

Jeg burde selvsagt kjøpt, men saken er at jeg ikke vet om jeg blir boende lenger enn til sommeren. Har også undersøkt litt med hensyn til flyttelass og det er ikke gratis det heller, så jeg føler det har en viss verdi å få noe som er møblert.

Ellers er jeg enig i at kr 10 000 er i meste laget, men jeg finner ikke noe jeg trives med til mindre enn kr 8000-8500. Var og kikket på en til kr 9000 i går som var veldig fin. Fullt møblert, men veldig liten og med sovesofa. Ettersom jeg har litt hjemmekontor også på enkelte dager frykter jeg at jeg at det kan bli litt klaustrofobisk. Når jeg først har strukket meg til 9000, føles ikke steget til 10 000 så mye, men jeg lurer vel meg selv litt her.

Skal fortsette å kikke og se hva som dukker opp. I verste fall kan jeg vel si opp leiligheten etter et par måneder om jeg ser at det ikke går.

Dyrt å bo i Oslo. Kanskje jeg bør finne meg samboer. Føler meg litt for gammel for kollektiv. :)

Skrevet

...

Dyrt å bo i Oslo. Kanskje jeg bør finne meg samboer. Føler meg litt for gammel for kollektiv. :)

Ja, det var en god ide. :fnise: 2 inntekter, delte utgifter. Eller kan du leie sammen med en venn og dele utgiftene.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det var en god ide. :fnise: 2 inntekter, delte utgifter. Eller kan du leie sammen med en venn og dele utgiftene.

Usikker på om jeg finner noen som er interessert så raskt. :) Alle mine venner i byen har alt plass å bo, men har en mulighet med en som kommer til høsten, men det blir jo litt opp og frem. :)

Jeg vet ærlig talt ikke om 10 000 er så dyrt når det er inkludert alt av inventar, strøm, vann, internett, etc?

På de fleste leilighetene jeg har sett som ligger rundt 7500-8500, så kommer dette som regel i tillegg og de fleste er helt umøblert. Da går man vel fort over 9000 uansett og skal jeg flytte alt jeg har av inventar hjemme så er ikke det gratis heller.

Jeg skal ihvertfall på visning på søndag. Om jeg liker leiligheten veldig godt vurderer jeg å bare ta den. Kan alltids si den opp om jeg ser det blir for dyrt på sikt og heller finne en ny til høsten og kjøre flyttelass om jeg ser at jeg vil fortsette å bo her.

Det er jo en mulighet å flytte litt lenger utenfor byen, men mye av grunnen til at jeg flytter er på grunn av det sosiale som jeg har manglet hjemme og det blir litt kjedelig å bo langt unna alt og alle når man først flytter. :(

Skrevet

Poenget er jo ikke om det er dyrt, men om det er noe du har råd til. Og det har du jo, hvis du dropper en del ferieturer, ikke spiser ute særlig ofte, shopper lite, er streng med matbudsjettet etc. Personlig ville jeg heller sovet på sovesofa for å ha råd til litt ekstra. ;) Hvis du har 14 000 som skal dekke husleie, lån, trening og buss har du 6000 som skal dekke internett, mobil, tv, tv-lisens, forsikringer og sparing. Det er ikke noe å rope hurra for, akkurat.

Skrevet

Sitter faktisk og lurer på akkurat det samme selv, TS... Har funnet en kremleilighet, men alt i alt kommer jeg til å sitte igjen med ca 6000 i måneden til mat, klær, kos, osv. Og det føles litt lite. Hva om jeg plutselig må fjerne visdomstennene, eller noe?

Har hatt et ekstremt lavt forbruk den siste tiden, men føler at det hadde vært behagelig å kunne bruke litt penger nå. Er 6000 i måneden veldig lite?

Skrevet

...har du 6000 som skal dekke internett, mobil, tv, tv-lisens, forsikringer og sparing. Det er ikke noe å rope hurra for, akkurat.

Internett, tv, og tv-lisens er inkludert. Vet ikke hva jeg trenger av forsikringer.

Det er derfor jeg lurer på om kr 10 000 kanskje ikke er så forferdelig dyrt sammenlignet med de andre jeg har sett på rundt kr 8000, hvor strøm, internett, tv og inventar kommer i tillegg.

Jeg tror det blir dyrt å bo alene uansett og innser at det blir trangt økonomisk, men jeg tenker som så at jeg kan jo si opp leiligheten om jeg ser at det blir for hardt og fortsette å kikke etter andre i mellomtiden. Må snart ha meg en plass å bo ihvertfall. :)

Sovesofa er forøvrig helt ok. :)

asbestuell,

6000 er nok ikke så mye, men jeg tror det burde gå om man er bevisst på forbruket. Kunne gjerne tenke meg innspill fra andre også. :)

Det er vel også litt avhengig av om du har noen sparepenger du kan ta av i en trang måned eller om du har mulighet til å jobbe litt ekstra innimellom.

Skrevet

Tv-lisens er vel mest sannsynlig ikke inkludert, rent juridisk - dette er en personlig avgift for alle husstander som disponerer TV. Men om du ikke eier en tv selv, og huseier mottar en regning til samme adresse som du bor, så vil vel NRK aldri finne ut av at du ikke betaler lisens, hvis du ikke sier det til de om de kommer på besøk da. Men hvis den som eier TVen "tar med seg" lisensen til en annen adresse, eller sier opp, så vil det være sannsynlig at du må betale lisens selv. Den er vel på rundt 2500 i året, det er jo litt penger i et trangt budsjett.

Hvis du er organisert vil du kunne få billig innboforsikring gjennom organisasjonen/forbundet. Det koster heller ikke all verden for en god innboforsikring. Andre forsikringer som er kjekke å ha er reiseforsikring.

Synes forøvrig ikke 10.000 er en ublu sum for en leilighet du trives i, i Oslo - som er inkludert internett, tv, vann og strøm. Men jeg ville ikke bosatt meg i en slik altfor lenge - jeg ville satset på å se meg om etter noe å kjøpe etterhvert hvis økonomien tillot det. e

Men særlig romslig - det blir det ikke ;) Men det virker du forberedt på.

• Liker 1
Gjest IngvildSF
Skrevet

Om du har bil, eller kjenner noen med bil, så koster det bare 360kr på Statoil for å leie en diger henger i 6 timer. 520kr for et døgn. Så akkurat det å flytte trenger slett ikke være såå dyrt.

Jeg hadde klart meg veldig fint med en leilighet på 10 000kr og inntekt på 20 000kr. Skal sies at jeg er student, og har leie på 5000kr og "inntekt" på 6800kr i måneden. Man lærer seg å leve økonomisk.

Skrevet

Takker for input, alle sammen. :)

Vel, jeg var på visning på den leiligheten i dag og det var litt som nettdating. Det som så strøkent ut på bilder, var i realiteten rimelig slitt og gammelt. Det var ikke det verste, men det viste seg at strøm og internett kom i tillegg, selv om det motsatte sto i annonsen. Hadde nok tatt den for kr 8000, men uaktuelt å betale kr 10 000 for noe slikt.

Så var jeg nettop på en annen visning og den så mye bedre ut in real life enn på bilder, noe jeg forøvrig har sett tidligere. Problemet er at leien var rimelig høy (9000), den lå et stykke utenfor byen, ustabilt internett og hadde ikke opplegg for vaskemaskin i leiligheten.

Så fant jeg en annen som så fin ut og veldig billig og har nå fått tilbakemelding på den, men så viser det seg selvsagt at det var et svindelforsøk. Jeg forstod det alt på mailen, men når jeg logget inn på hybel.no fikk jeg bekreftelsen: annonsen slettet på grunn av svindelforsøk.

Heldigvis har jeg husrom en periode, så jeg får vel bare fortsette å kikke. Kanskje lurt å sette inn en annonse selv. Kanskje også vurdere den jeg var på. :)

Ha en fin kveld!

Skrevet

Har du utbetalt 20.000 i måneden har du råd til å kjøpe. Vi betaler ca 10.000 i måneden på en leilighet til 1.900 000.

Skrevet

Er ikke gitt at man får huslån selv om man har 20k utbetalt i mnd.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...