Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På vinteren så får jeg strømregninger på 3000 kr i måneden. Synes dette virker veldig høyt. På sommeren har jeg strømregninger på 300-400 kr i måneden.

Jeg bor i halvparten av en tomansbolig, bruker panelovner som oppvarming. Disse er alle nye.

Naboene her skryter av at leilighetene er så varme og ikke krever så mye strøm.

Men hvorfor får jeg da så ville strømregninger? Eller er det normalt med 3000 i mnd på strøm?

Leiligheten er på 120 m2.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gudene vet hva som er normalt.

Jeg fikk selv min årsavregning fra strømleverandøren i dag, og har brukt strøm for 880 kroner totalt for hele 2011. Det er dog kun selve strømmen, så nettleie på rundt det samme tilkommer.

Leilighet på 55kvm.

Skrevet (endret)

Jeg fikk selv min årsavregning fra strømleverandøren i dag, og har brukt strøm for 880 kroner totalt for hele 2011. Det er dog kun selve strømmen, så nettleie på rundt det samme tilkommer.

Leilighet på 55kvm.

Det høres urealistisk lavt ut?! Det kan da ikke være mulig? Dusjer du i det hele tatt? Fyrer du? Det er jo i snitt strøm for knappe 150 kroner måneden (inkl. nettleia). Jeg bor på hybel, 23 kvm, og når jeg ikke fyrer så bruker jeg strøm for 70-80 kroner i måneden (varmtvann er på et fast beløp, så det er utenom). Det høres ufattelig merkelig ut med SÅ lav strømregning for en leilighet på 55 kvm :klo:

Endret av Lista
  • Liker 2
Skrevet

Vår forrige strømregning kom på 4200 kr (for 2 måneder). Strømforbruket var på 1600,- og nettleia på 2600,-

Vi har varmekabler på vaskerom, bad og vindfang, ellers bruker vi oljeovn til oppvarming av huset (145kvm). Vi har en oljeovn, og den bruker å stå på ca. 1000 watt døgnet rundt, og her er det alltid varmt.

Synes selve strømprisen er grei, men nettleia er hinsides...

Skrevet

Er det dårlig isolert til dere?

Forresten så bør du kanskje vurdere varmepumpe!

Skrevet (endret)

Leilighet på 55kvm.

he he...

Denne leiligheten må stå tom.

Dette tilsvarer 2-3 lyspærer på 40 watt kontinuerlig.

Så du kan hverken lage mat. vaske opp, dusje, eller fyre i denne leiligheten.

I så fall vil også jeg ha denne leverandøren.

Hvilken?

((-:

Med andre ord. Her tenker du rav ruskende galt.

Endret av Østlandet
  • Liker 2
Skrevet

ikke for å virke hysterisk, men jeg opplevde slikt når jeg bodde i leilighet også. fikk strømregning på 9000 på to måneder.. mens naboen aldri klaget, var så billig atte, enda de var '140' mann i leiligheten, vi var to.

men var jo ikke rart at det ble billig for de, viste seg at vi betalte deres varmtvann og diverse! (det var koblet. på ut i demmes leilighet).

om du får unormalt høye strømregninger, kan det lønne seg å sjekke opp i det. vi bruker varmepumpe og oljeovn nå til å varme opp to etasjes enebolig, men fikk ikke mer enn litt over fire lapper for to måneder nå.

Gjest gurimalla
Skrevet

Leilighet på 55kvm.

Dette går hvis du bor i en leilighet med oppvarming og varmtvann på felleskostnader, for eksempel hvis det er oljefyr som varmer varmtvann og radiatorer. Hvis du i tillegg har fellesvaskeri er en så lav strømregning mulig.

Hvis du bruker elektrisitet til varme og varmtvann går nok ikke regnestykket opp, for en normal person dusjer til en kostnad på over 1000 kr i året og da blir det lite igjen til annet...

Til TS: Hva betaler du for strømmen? Og hvor mye strøm bruker du? Har du andre former for oppvarming (ved eller varmepumpe)? Dersom du bor i et gammelt hus med halvdårlige vinduer og kun har elektrisitet som oppvarming og i tillegg høy pris pr kWh kan regningen være korrekt.

Skrevet

Leilighet på 55kvm.

Det tror jeg faktisk ikke stemmer, da må du i så fall ha oppvarming, varmtvann og det meste annet dekket via felleskostnader.

Tipper nok heller at det var en årsavregning på a-konto plan e.l, som er en vanlig måte å forhåndsbetale estimert strømforbruk på. Årsavregninga tar utgangspunkt i det du faktisk har brukt, har du brukt mindre enn det du har betalt inn til a-konto får du penger igjen, har du brukt litt mer må man betale, slik det ser ut til du må nå.

Skrevet (endret)

Det tror jeg faktisk ikke stemmer, da må du i så fall ha oppvarming, varmtvann og det meste annet dekket via felleskostnader.

Tipper nok heller at det var en årsavregning på a-konto plan e.l, som er en vanlig måte å forhåndsbetale estimert strømforbruk på. Årsavregninga tar utgangspunkt i det du faktisk har brukt, har du brukt mindre enn det du har betalt inn til a-konto får du penger igjen, har du brukt litt mer må man betale, slik det ser ut til du må nå.

Du over kan ha rett.

Dette går ikke. Er altså også min påstand.

Tenk litt etter.

Ingen enslige med det man kaller husholdning kan bruke så lite.

I 2011 var strømmen veldig dyr de første måneder. Men jeg skal anslå et forbruk på 1000 kwh for å være «snill» for disse 880,- kronene.

Dessuten er det jo en fastavgift i dette. Eller alternativt en noe høyere kwh pris.

Det vil altså si at man har brukt 2,7 kwh i snitt pr dag og 114 w pr time i snitt.

Ok. La oss si at man har fyring og varmt vann i dette.

Man kan likevel ikke lage mat, se på tv, koke kaffe, ha kjøleskap, lade mobiltelefoner, ha lys på og jeg vet ikke hva til denne prisen.

Har man på et par lyspærer og ser på TV en vanlig kveld, så er allerede summen brukt opp.

Og da har man ikke fått i seg en varm matbit en gang.

Endret av Østlandet
Skrevet

Min første tanke er at det er dårlig isolert, for jeg har et hus på 270 kvm og har mindre i strømregning enn det du har. Vi har varmekabler på to bad og i gangen. Vi har varmepumpe, som varmer opp mye av huset. Dører står åpen, for at varmen skal spre seg i huset. Vi har akkurat isolert hele huset, og strømregningen gikk drastisk ned. Vi har ca 2000 kr hver måned inkludert nettleie på denne tiden, noen ganger mindre også.

Jeg tror jeg ville kjøpt meg en varmepumpe, for du har igjen for det etter noen år.

Skrevet

Vi har enebolig fra 1982 med 153 kvm i bruksareal, og vi får strøm med nettleie for nesten 3000 kr i kvartalet om vinteren. Nå har vi fått varmepumpe, ellers fyrer vi med ved. har bare strømovn på barnerommene ellers varmekabler på badene. Det er et godt isolert hus. Vi har kun led og sparepærer i huset. Ellers har vi strøm i garasje, uthus og i verkstedet. Så vi har egentlig billig strøm vil jeg si.. men blir vel annerledes med folk som har leiligheter og rekkehus, osv....?

Skrevet

Vi har rekkehusbolig, 120 kvadrat, og fikk sjokkregning på 6500 for tre måneder nå i forrige uke. Helt utrolig dyrt, og nettleia var på over halvparten (3490,-).

Skulle gjerne investert i varmepumpe, men problemet vårt er at den må stå på en vegg som også er en yttervegg. Da må den enten stå i vindfanget vårt, som ikke er isolert i hele tatt (var -2,5 grader der inne i går), eller midt over TV'n i stua.

Skulle gjerne visst hvor mye en faktisk ville spart på varmepumpe.

Skrevet

Har strømregninger på 10 000 for to måneder vi om vinteren. Har ca 230 kvm.

Skrevet

Og jeg måtte ringe ti strømleverandøren for å høre om regningen var riktig denne gangen; den var på en tredjedel av hva det pleier å være på denne tiden av året. Damen flirte litt av meg, og påstod det var ikke ofte folk mente strømregningen var for lav....

Jeg skjønner det ikke, men siden de sier alt stemmer så får jeg vel tro på det.

Gjest RompeRusk
Skrevet

dårlig isolert.

Bor i en leilighet på 100 kvadrat sammen med 3 andre. samlet strøm for november/desember kom på knappe 2000.. Og her hvor vi bor, var det KALDT i vinter, så varmeovnene har stått på omtrent konstant :)

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det høres helt unormalt ut, vi bor i en 50 kvm leilighet og strømregningen for desember var på 1000 kr. Varmer opp med 3-4 panelovner (nye), leiligheten er nyrenovert og relativt (men ikke spesielt) godt isolert, bruker en del "duppedingser" (pc-er, stereoanlegg osv) og lager ganske mye mat. Varmtvann inkludert i husleia. Om sommeren kan vi ha månedsregninger ned i 3-400 kr (inkl nettleie).

Skrevet

Det har ikke vært kaldt i vinter her vi bor, derfor jeg reagerer. Vi har 5 panelovner her i huset, en som varmer opp hele 2 etasje, der er det generelt varmt, og krever lite oppvarming. Så står det 3 på soverom, men de står bare på mellom 14-17 grader, så den går bare på de kaldeste dagene. Den siste er på badet og står på rett over 20 grader, men er liten.

Naboene her skryter av hvor varme leilighetene er. Men kanskje jeg får ringe strømselskapet og høre.

Varmepumpe vet jeg ikke om blir så lønnsomt her, for enten måtte den stå på et soverom eller 2 etasje, og 2 etasje er ganske varm av seg selv.

Skrevet

Min siste strømregning (november og desember) var på 894 kr pluss nettleie (1443 kr...). Bor i 1. etasje i 4-mannsbolig bygd i 1995, leilighet på ca. 100 kvadrat, ikke kjeller under oss. Da har vi varmekabler på bad, kjøkken, stue og gang, 2 personer dusjer hver dag, ca. 5 vaskemaskiner i uka og 1-2 ganger tørketrommel, lager stort sett middag hjemme hver dag, baker brød 1 gang i uka (stor kjøkkenmaskin + steikeovn). Varmekablene er innstilt på 17-18 grader i stue/kjøkken, 21 på bad og 15 i gang, og så har vi vedfyring i tillegg.

Skrevet

Det høres urealistisk lavt ut?! Det kan da ikke være mulig? Dusjer du i det hele tatt? Fyrer du? Det er jo i snitt strøm for knappe 150 kroner måneden (inkl. nettleia). Jeg bor på hybel, 23 kvm, og når jeg ikke fyrer så bruker jeg strøm for 70-80 kroner i måneden (varmtvann er på et fast beløp, så det er utenom). Det høres ufattelig merkelig ut med SÅ lav strømregning for en leilighet på 55 kvm :klo:

Summene stemmer!

Har vannbåren varme og varmtvann inkludert i fellesutgifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...