AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har kun jobbet i serviceyrker, først som resepsjonist og nå i en butikk. (Faghandel.) La meg få presisere; jeg liker jobben min, den er variert, utfordrende og ingen dag er lik. De fleste kundene er om ikke overstrømmende hyggelige, så iallefall oppegående og normale mennesker. Men jeg merker at jobben krever mer av meg enn jeg makter å gi noen ganger. La oss ta et par eksempler: Jeg får en kunde som er sliten etter arbeidsdagen. Han vil kjøpe et produkt jeg desverre ikke har inne, men som jeg kan skaffe innen en ukes tid. Dette er ikke akseptabelt for kunden, og jaggu om jeg får høre det. Han forklanger å få varen som er utstilt, og attpåtil avslag i pris. Jeg kan ikke gi avslag i prisen, da denne varen er ifra en ekstern leverandør og har høy innkjøpspris. Jeg foreslår en tilsvarende vare, men den er ikke aktuell for kunden. Han oppfører seg irrasjonelt og jeg kjenner humøret mitt synker da jeg innser at vi ikke kan komme til enighet. Det ender med at kunden tramper ut av butikken, og jeg klandrer meg selv og tenker på om jeg kunne gjort noe annerledes. Rett etterpå får jeg en strålende blid kunde. Hun smiler og ler, slår av en spøk og forventer selvfølgelig at jeg er med på humoren. Jeg er nedfor etter den forrige kunden men må bare spille med. Neste kunde har en reklamasjon, og er meget misfornøyd. Han kommer med en lag tirade om hvor dårlig produktet er, og lar meg ikke slippe til med et ord. Jeg prøver å forklare at det og det kan ha skjedd og at en slik reservedel kan byttes, men kunden hører ikke etter og krever full kompensasjon. Siden butikkens politikk er fornøyde kunder gir jeg meg og gir ham pengene tilbake. Kunden etter ham er en småbarnsmamma med tre små under 5 år. To av de går løs i butikken og plukker på varene, den tredje og minste holder et hylekor og ser både svett og sulten ut. Det topper seg når jeg hører et knas bak i butikken, deretter at moren føyser ungene ut i full fart uten et ord eller blikk på meg. Så har vi den gamle damen med stokk og høreapparat som man nærmest må rope til, den fryktelig prisbevisste (drit i om det er god kvalitet, det skal være billigst mulig,) snobben som ikke vil nedverdige seg til en blikk eller et nikk, besserwisseren som mener han kan alt bedre enn oss som jobber der (til tross for at vi har lang erfaring og høy fagkunnskap) og sist, men ikke minst, de middelaldrende kvinnene i overgangsalderen. Say no more. Det er mange ganger i løpet av arbeidsdagen jeg ønsker meg vekk til et rolig lite kontor i enden av en lang gang, der jeg kan jobbe i ro og fred med radioen på og en kopp kaffe... 4
hurdugurdu Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Skjønner godt at du vurderer å bytte beite! Gjorde det selv etter noen år i ulike serviceyrker. I starten jobbet jeg kun som ekstrahjelp ved siden av studiene, men så skulle jeg ha et "jobbeår" hvor jeg jobbet heltid før jeg startet på nye studier, og det var da jeg virkelig ble drittlei. Kudos til de som står på og holder ut hele yrkeslivet i serviceyrker! Nå jobber jeg som miljøarbeider ved siden av studiene. Veldig hyggelig, men selvfølgelig krevende på sin måte det også. Men trenger ikke hele tiden å "fake a smile", det er en lettelse.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 Skjønner godt at du vurderer å bytte beite! Gjorde det selv etter noen år i ulike serviceyrker. I starten jobbet jeg kun som ekstrahjelp ved siden av studiene, men så skulle jeg ha et "jobbeår" hvor jeg jobbet heltid før jeg startet på nye studier, og det var da jeg virkelig ble drittlei. Kudos til de som står på og holder ut hele yrkeslivet i serviceyrker! Nå jobber jeg som miljøarbeider ved siden av studiene. Veldig hyggelig, men selvfølgelig krevende på sin måte det også. Men trenger ikke hele tiden å "fake a smile", det er en lettelse. TS her. Ja jeg vil påstå at å jobbe i et serviceyrke kan være mer krevende enn mange andre jobber. Men siden det er relativt lett å få jobb i butikk, restaurant eller resepsjon (man trenger kun videregående, og gjerne erfaring ifra før av,) så er det mange studenter, deltidsarbeidende og folk som har det som midlertidig jobb til de får seg noe relevant for utdannelsen sin, så tror jeg mange tenker at det er et "lett" yrke...
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 fy søren! Vil bare gi deg en Og ja! Bytt beite! så skulle vi hatt et skolefag på skolen om hvordan oppføre seg overfor andre ... hadde ikke holdt ut en dag i en sånn butikk!
jasikkert Skrevet 7. februar 2012 #5 Skrevet 7. februar 2012 Har det på akkurat samme måte som deg. Jobbet 5år som frisør nå,og kjenner igjen alle de kundene du beskrev øverst..Selfølgelig er det fantastiske dager også da:) Men tror ikke folk skjønner hvor mye man faktisk må gi av seg selv hele tiden...
Gjest Chevy Skrevet 7. februar 2012 #6 Skrevet 7. februar 2012 Etter og ha jobbet 6 år i diverse butikker kjente jeg meg totalt utslitt og drittlei kunder, jeg ble ikke kvitt følelsen og jobber nå på sykehjem. Det er så befriende og ikke ha den gnagende "lurer på hvem neste sure kunde er" følelsen hver dag, selvom jobben på sykehjem er mer utfordrende enn den i butikk på mange måter.. Glad jeg sluttet i butikk, du burde gjøre det samme ellers blir du helt utslitt!
antibac Skrevet 7. februar 2012 #7 Skrevet 7. februar 2012 Skjønner deg! Om litt under en måned er jeg FERDIG med serviceyrke. Å jobbe i butikk er noe dritt.
Anglofil Skrevet 7. februar 2012 #8 Skrevet 7. februar 2012 Skjønner deg godt. Jeg jobber selv i kundeservice og jeg kommer aldri til å fortsette etter at jeg er ferdig utdannet. Jobben er forsåvidt spennende og variert, men jeg blir også helt mørbanka i hodet til tider av kundene. Jeg besvarer ca 40-50 henvendelser per telefon på en firetimersvakt og jeg er sjeleglad jeg ikke har det som en fulltidsjobb! Mvh Yvonne
Paine Skrevet 7. februar 2012 #9 Skrevet 7. februar 2012 Det er mange ganger i løpet av arbeidsdagen jeg ønsker meg vekk til et rolig lite kontor i enden av en lang gang, der jeg kan jobbe i ro og fred med radioen på og en kopp kaffe... Åh, som jeg kjenner meg igjen i dette. Har ikke jobbet i servicebransjen et halvt år engang, men lengter allerede etter det samme.
lattiz Skrevet 7. februar 2012 #10 Skrevet 7. februar 2012 Jeg jobber innen service-yrket innen IT. Teknisk kundesupport. Har ca 4 kundehenvendelser i timen og synes det holder evig. Synes det er mest behagelig med 2 henvendelser i timen slik at jeg får rundt 8-9 på en 4-timersvakt. Å prate med sykt mange folk rett etter hverandre blir bare rot. Folk er jo veldig forskjellige og vi skal jo møte alle på deres premisser, som en del av servicegrad : ) Jeg stortrives! De fleste menneskene er jo kjempehyggelige, spesielt når de skjønner at vi forsøker å hjelpe de! Da blir det sus! Kommer til å bytte om 1 år. Jobba i 3 år nå.
Gjest boblebrus Skrevet 7. februar 2012 #11 Skrevet 7. februar 2012 Skjønner godt hvordan du har det TS. Jeg har jobbet i serviceyrker stort sett hele tiden ved siden av studier, og det å forholde seg til sure kunder og mange ulike mennesker i løpet av en arbeidsdag er for meg slitsomt, og jeg er totalt kaputt etter endt arbeidsdag. Fra høsten av håper jeg å få meg en jobb som gjerne må være på et kontor e.l, det er for meg drømmen akkurat nå. Hadde aldri klart å jobbe i butikk e.l. hele yrkeslivet. Det å stå bak en kasse i 8-9 timer, dårlig lønn, smile hele tiden og dette med mersalg osv ikke noe for meg. Tror det er rimelig vanlig å bytte beite etterhvert, og for min del gleder jeg meg veldig til å slutte i nåværende serviceyrke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå