Gå til innhold

Kastrering av hanhund er ulovligt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

nrk ulovlig å kastrere hund

jeg mener at mange problemer som ukastrerte hanhunder får kan trenes bort og forebygges.

kastrering er en altfor "lett" løsning, men kan også i mange tilfeller være best for hunden. men er selv usikker på hvilken vei jeg skla helle. for eller imot!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at det er ingen grunn til å ta et unødvendig inngrep på en hund fordi eier har lyst.

Kastrering er ofte ikke det beste, og jeg kjenner mange hunder som har blitt værre mtp adferdsproblemer etter kastrering. Man må se ann hver enkelt hund, men det er alt for lett å kastrere hunden sin i dag. Og folk er alt for kjappe til å gjøre det også.

Skrevet

Enig med dere begge. I noen tilfeller, et seriøs vurdering fra dyrlege, kan nok kastrering være en mulig løsning, men ellers synes jeg man skal fokusere på kunnskap og trening fremfor lette løsninger for eieren.

Skrevet

Jeg syntes det var så vanskelig og ta denne avgjørelsen.

Vi hadde div småting som ikke lot seg av trene, vi valgte etter mye info av vetrinær og begynne med chip-kastrering.

Dette har vært en meget god løsning, som har bidratt til at uønsket adferd har avtatt..

Vi hadde tenkt og foreta kastrasjon, men har ingen god følelse rundt dette med inngrep og narkose :(

Så vi avlyste timen og velger fortsette med chip.

Jeg føler vi fikk mye info av en vetrinær som tok seg god tid til og foklare valgmuligheter osv :)

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg er for kastrering, både på tisper og hannhunder, på blandingshunder. Fordi det er så mange håpløse folk der ute som tjener penger på å avle blandingshunder i hytt og pine.

Men jeg er ikke for kastrering fordi det er mangel på trening av hund fra eiers side. Det er en feig løsning.

Men i noen tilfeller, så mener jeg at f.eks enkelte hannhunder bør få ballene kappa. På stallen har vi en hannhund som alltid er løs. Han parrer på alt som kommer innom på gården, som er lavere en han. Og han løper etter biler med løpske tisper i flere kilometer. De fleste hesteeiere har tisper og han går helt i fistel når det er løpetid på gang. Han sliter big time. Men er ikke verdt en dråpe da han ikke er noe å avle på. Så for hans del, så er det bare en plage (for alle) at han har ballene i behold.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor denne regelen finnes. Andre dyr er det da lov til å kastrere. Feks hest, de aller fleste hingster blir kastrert. Det er mye mer praktisk slik.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor denne regelen finnes. Andre dyr er det da lov til å kastrere. Feks hest, de aller fleste hingster blir kastrert. Det er mye mer praktisk slik.

Nå veier hester betraktelig mye mer enn en hund. Du klarer å holde igjen en hund som vil bort til ei tispe. Du klarer ikke å holde igjen en hingst som vil bort til ei hoppe. Det kan ikke sammenlignes en gang.

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hester, katter og kjøttdyr (sau og gris) blir kastrert så fort som mulig. Så det er litt rart at det ikke er lov å kastrere hunder. Men det er vel for å forhindre folk i å kastrere hunder som en easy fix av et problem. Skal man kastrere en hund, så bør det gjøres før den blir for hormonell og får utviklet sitt kjønnspreg. Jeg tror egentlig det hadde vært enklere om flere kastrerte hannhundene sine i ung alder før det ble et problem og de bruker det som en easy fix istedet. Men så lenge folk er late og ikke gidder å jobbe med problemene så bør det kanskje være et forbud. Slik at de nå faktisk MÅ klare å bevise at det er en god grunn for kastrasjon. Ihvertfall på voksne renrasede hannhunder. Om det er noen med en blandingshund, så synes jeg ikke det trengs noen grunn okke som.

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet med kastrering. Ikke det at ukastrerte dyr ikke kan trenes, men når kastrering gjør de lettere å håndtere, elminierer faren for uønskede avkom, og ikke minst befrir dyrene selv fra mye stress og seksuell frustrasjon, da synes jeg kastrering burde være regelen snarere enn unntaket.

Heldigvis bryr de fleste dyrleger seg ikke om dette tullete forbudet.

• Liker 4
Skrevet

Hester, katter og kjøttdyr (sau og gris) blir kastrert så fort som mulig. Så det er litt rart at det ikke er lov å kastrere hunder.

Har du prøvd å spise kjøttet av ukastrert sau og/eller gris? Det smaker så jævlig at hvis du har prøvd, så husker du det garantert. Hesten har vært og er et nyttedyr og det er ikke så alt for mange år siden det ville ha skapt store problemer hvis man skulle ha utsatt vår- eller slåttonna fordi man måtte avvente den brunstige hoppa. Katter er noe man har begynt å kastrere først de senere årene og da som et alternativ til å slå ihjel et par - tre kattungekull i året og hive dem i gjødselbingen.

Men hannhunder synes jeg det er litt merkelig å kastrere. Ikke skal de spises, ikke skal de reke rundt og ikke skal de brukes i arbeid. I hvert fall ikke de fleste av dem. Jeg synes ikke en gang de blir enklere å håndtere. Kjønnsrelatert adferd er for meg forutsigbart og letthåndterlig. Det er derimot ikke det jeg oppfatter som den merkelige adferden som ofte oppstår hos hunder som ikke er verken det ene eller det andre. Unntak finnes selvfølgelig med hormonforstyrrelser som gir seg utslag i hyperseksualitet og fysiske sykdommer som f.eks. prostata- eller testikkelkreft, men i 99 av 100 tilfeller er jeg enig i at hunder ikke bør kastreres. Mitt inntrykk er også at det er uerfarne og litt late hundeeiere som tyr til den løsningen, så jeg støtter absolutt loven!

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg vil vel helle tro at alt blir enklere om folk kastrerer hundene sine tidligere jeg. Har du noen gang vært på FOD-gården og sett alle de store kjønnsmodne hannhundene som står der forlatt? Det er ikke få. Og så lenge folk er for dumme til å ta ansvar og faktisk vite hva de begir seg inn på, så har hundene det bedre uten seksualdrift og hormonpingpong.

Per dags dato, så er det alt for mange som spekulerer i blandingsavl. Fordi de kan. Og dette går utover den renrasede avlen, som per i dag sliter. Og alle hunder, som ikke skal avles på, bør kastreres. F.eks hunder med sterke arvelige plager. De burde vært kastrert pronto så ingen idioter finner på å avle på de.

Kastrering blir for å beskytte hunden mot dumme mennesker.

• Liker 1
Gjest Bartenina
Skrevet

I vår hunds tilfelle tror jeg kastrering kan være løsningen, fordi han er agressiv mot andre hunder og da spesielt hannhunder. Selvsagt burde vi ha sosialisert ham mer når han var mindre, men vi gikk på kurs med han og gikk jo turer der vi møtte hunder, men ingen vi kjente hadde hund i nærheten av oss.

Jeg skulle gjerne sett han bli kastrert og planen var å gjøre det når han likevel skulle til dyrlegen tidlig i år, men det var altså for sent.... Det var dumt, frykter jo stadig at det skal skje noe som fører til at folk forlanger å få ham avlivet :-/

venninne av meg prøvde kjemisk kastrering på sin hund, varte ca 3 mnd, og han ble myyye roligere. Han var ikke særlig agressiv, men veldig vill og "gal" :-P

Skrevet

Vet dere hva! Jeg fikk kasterert hunden min - og det var liksom ikke hokus pokus. Når jeg bestilte kasteringen var det ikke noe spørsmål, de hadde ikke snakka med oss om det eller undersøkt hunden før selve inngrepet.

Jeg ønsket å kasterere av preventive grunner. Altså vi har en tispe og hannhund sammen. I ettertid har jeg tenkt, om dette egentlig var en god grunn for å gjøre det. Spesielt når jeg ser at den ellers så rolige bikkja i møte med andre hunder, nå bjeffer og skal ta andre hannbikkjer. Rett og slett fått problemer med å skulle møte hannbikkjer pga kasteringa.

Han var veldig aktiv. Nå sover han i sofaen store deler av dagen. Slutta å løpe oss i møte når vi kommer hjem fra arbeid osv. Jeg har fått en lat sofabikkje. Og på grunn av dette har han lagt på seg. Plussiden er at han hører mer på meg. Holder med å si fra strengt en gang. Tidligere måtte jeg på noen områder "mase" for at han skulle høre.

Kunne faktisk ønske jeg hadde fått mer informasjon og veiledning for jeg er usikker på om jeg hadde kommet til å valgt dette for hunden min om jeg hadde visst dette.

Skal legge til at jeg er førstegangs hundeeier, så dette var noe jeg ikke hadde erfaring med.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil vel helle tro at alt blir enklere om folk kastrerer hundene sine tidligere jeg. Har du noen gang vært på FOD-gården og sett alle de store kjønnsmodne hannhundene som står der forlatt? Det er ikke få. Og så lenge folk er for dumme til å ta ansvar og faktisk vite hva de begir seg inn på, så har hundene det bedre uten seksualdrift og hormonpingpong.

Kastrering er ingen vidunderkur som løser alle problemer. Ofte er problemadferd lært og vil følgelig ikke endres bare fordi hormonproduksjonen gjør det. Det ville være mye bedre for hundene om man innførte en ordning hvor hundeeiere måtte gjennomgå et kurs og få en godkjenning før de fikk lov til å anskaffe hund slik det f.eks. er for å kunne gå på jakt. Kastrering gir ingen som helst garanti for snille, greie hunder og spesielt ikke hvis hunden er i feil hender.

Per dags dato, så er det alt for mange som spekulerer i blandingsavl. Fordi de kan. Og dette går utover den renrasede avlen, som per i dag sliter. Og alle hunder, som ikke skal avles på, bør kastreres. F.eks hunder med sterke arvelige plager. De burde vært kastrert pronto så ingen idioter finner på å avle på de.

I så fall måtte oppdretterne ha kastrert valpene før levering, altså ved 7 - 8 ukers alder. Hvilke hunder det skal avles på er det ingen som vet så tidlig. Om en hund egner seg i avl ser man ikke før den er ordentlig voksen, altså i to - tre års alder og kanskje enda senere. Hadde kunnskapsnivået hos valpekjøperne vært høyere, ville ikke de som avler på hummer og kanari fått solgt valpene sine og problemet ville ha løst seg selv siden det neppe er noen som gidder å produsere noe det ikke er etterspørsel etter. Og da er vi tilbake på kursing og godkjenning av fremtidige hundeeiere.
Skrevet

I vår hunds tilfelle tror jeg kastrering kan være løsningen, fordi han er agressiv mot andre hunder og da spesielt hannhunder. Selvsagt burde vi ha sosialisert ham mer når han var mindre, men vi gikk på kurs med han og gikk jo turer der vi møtte hunder, men ingen vi kjente hadde hund i nærheten av oss.

Jeg skulle gjerne sett han bli kastrert og planen var å gjøre det når han likevel skulle til dyrlegen tidlig i år, men det var altså for sent.... Det var dumt, frykter jo stadig at det skal skje noe som fører til at folk forlanger å få ham avlivet :-/

venninne av meg prøvde kjemisk kastrering på sin hund, varte ca 3 mnd, og han ble myyye roligere. Han var ikke særlig agressiv, men veldig vill og "gal" :-P

Om din hund er fryktaggressiv så blir det nok mye verre om du kastrerer. Aggressjon er den dårligste unnskyldningen for å kastrere. Samme med venninnen din. Å kastrere hunden fordi den er 'vill og gal' er helt utrolig.

Du skal ikke høre på alt du leser og ta råd om atferd fra en veterinær, de er ikke atferdsspesialister, men vil gjerne tjene penger på kastrering.

Eneste tilfellet jeg er for kastrering av hannhunder er om de hyperseksuelle, testikler i buken e.l.

Er hunden fryktaggressiv, trener du.

Er hunden 'vil og gal' trener du roligtrening og mentaltrening og lærer hunden å slappe av.

Vil du ha en roligere hund skulle du kjøpt en hund uten så mye motor.

Er ikke imot å kastrere hanner som ikke skal brukes i avl generelt, som man gjør med mange andre dyrearter, men det skal det gjøres før kjønnsmodning imo.

Skrevet
Jeg ønsket å kasterere av preventive grunner. Altså vi har en tispe og hannhund sammen.

Merkelig hvor lett det er å gjøre inngrep på en frisk hund bare fordi det skal være enkelt for eierne.

Det vanlige er å skille de i løpetiden, om det betyr at en av de må flytte til familiemedlemmer eller venner i et par uker, så gjør de det.

Om man ikke kan skille de, så skaffer man seg ikke en av hvert kjønn.

Gjest Consensio
Skrevet

Ser ingen problemer med kastrering av dyr.

Alle mine hunder har blitt kastrert. De var blandingsraser og skulle uansett ikke avles videre på, så slipper man blodsøl eller en gal hanne.

Og joda, jeg gidder å trene hundene mine (er hundetrener og har holdt endel kurs opp gjennom årene)

Siste tispa mi skulle egentlig hatt kull (renraset), men pga nervøst gemytt så bestemte vi at vi ikke ville ta den sjansen. Så nå er hun sterilisert (også pga gjentatt innbilt og sjansene økte betraktelig for livmorkreft)

Skrevet

Det er flere grunner til at en ønsker å kastrere hannhunder og tisper. Ja, noen ser på det som en kvikfix, men en må ikke glemme at kastrering også forebygger alvorlige typer sykdommer som kreft. Den loven er gammeldags og hund burde bli sett på som lik linje med alle andre dyr.

Skrevet

Min hund (omplasseringshund) kom ferdig kastrert til oss.Av ukjent grunn, må jeg legge til...

Han er den enkleste og lydigste hunden jeg noensinne har hatt med å gjøre. Jeg er oppvokst med hund og har aldri vært uten. dette er den første kastraten vi har hatt. Det holder å si ting en gang, super-enkel å trene, han er sosial og glad, aktiv/sta/morsom som alle andre terriere, driter langt i om tisper har løpetid så lenge de gidder leke, "reker" aldri langt fra oss når han er løs og holder fokus bedre enn de jeg har hatt før. Han er en fornøyd og glad gutt, og jeg tror ikke han savner nøttene sine.

Hadde jeg hatt han fra 8 uker, hadde han nok vært intakt - av gammel vane. Men nå har jeg sett de positive effektene det kan ha, for jeg har hatt frustrerte hann hunder før. (Den ene måtte til dyrlegen for å runkes regelmessig for å roe nøtta si!)

Det eneste problemet er unge tisper som vil dominere han med å ri på han. Det sier han fra om selv at ikke er akseptert, så det ordner bikkjene selv.

Synes loven bør endres, ikke så folk skal slippe trene gutta sine, alle hunder må trenes hvis de skal fungere i samfunnet! Men det bør bli enklere, det bør kunne være et valg for eierene.

Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

*snip*

Kastrering blir for å beskytte hunden mot dumme mennesker.

Veldig enig i alt du skriver her.

Jeg synes adferdsproblemer er feil grunn til å kastrere, men så lenge kastrering ikke har noen negative effekter ser jeg ingen grunn til at vi ikke skal tillate det. Det er selvsagt at vi kastrerer katter, og i mange land er det like selvsagt å snippe hunder som ikke skal avles på. Siden vi ikke har direkte problemer med løshunder har det ikke være nødvendig på samme måte, men med all tuddeluddel-avlen som brer seg er jeg redd at dette bare vil eskalere.

Økt aksept/forventning om kastrering vil selvsagt ikke utrydde bakgårdsavl, men det vil kunne forhindre rene uhell, og at folk får "gode ideer" lengre ut i hundens liv. Dersom vi snur tankegangen, slik at folk må forsvare at de ikke har kastrert, heller enn det motsatte, vil nok folk som gjør som alle andre i større grad kastrere, selv om en ikke når alle på denne måten.

Valper som kan bli potensielle å avle på kan selvsagt ikke kastreres før de er eldre, men disse blir normalt sett ikke solgt til tilfeldige familier, og vil vanligvis holdes innenfor et avlsmiljø. Men mange valper er åpenbart at skal selges som rene familiehunder, og da kan man kastrere først som sist. Dette fungerer jo med rasekatter, hvor katter selges enten som kos, utstilling eller avl, og ofte til pris som gjenspeiler dette. Har sett at en del katteoppdrettere holder igjen stamtavle/depositum til de får bekreftelse på at katten er kastrert, det er jo en måte for oppdrettere å oppmuntre dette på, dersom det hadde vært lov og forventet.

At man gjør et lite rutineinngrep på friske dyr er ikke noe problem så lenge det er til dyrets beste. Jeg følte meg litt slem som utsatte kattene min for en operasjon da de lå og spøy etter narkosen, men dersom de kastreres i ung alder kommer de seg fort, og de får også en gevinst av det, ved at det forebygger sykdommer og skader, og gjør at de får større frihet til å bevege seg utendørs. Det er heller ikke naturlig for friske, voksne dyr å gå et langt liv uten å formere seg, men dette er et inngrep vi allerede har gjort, ved å holde hunder og katter som husdyr, og da ser jeg ikke problemet med å gjøre dette mest mulig behagelig for dyrene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...