Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg mangler allmennkunnskap og har tenkt å gjøre noe med det. Noen som vet av gode, men kortfattede bøker som er bra? Tenker på alt mellom himmel og jord nå altså.. Lei av at jeg ikke kan noe!

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Hva med å kjøpe noen kunnskapsspill, f.eks Geni, Bezzerwizzer, TP eller lignende? Selv synes jeg i alle fall at det er en morsom måte å lære på. :)

• Liker 1
Skrevet

Hei,

jeg mangler allmennkunnskap og har tenkt å gjøre noe med det. Noen som vet av gode, men kortfattede bøker som er bra? Tenker på alt mellom himmel og jord nå altså.. Lei av at jeg ikke kan noe!

Det holder ikke med et par kortfattede bøker for å få god allemennkunnskap. Vil råde deg til å lese historiebøker og lese ordentlige aviser, ikke VG og Dagbladet.

• Liker 3
Skrevet

Ta deg en tur på biblioteket og lån med deg en god historiebok.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes mange gode og morsomme faktabøker, men hvis du vil ha litt mer perspektiv enn bare fakta så anbefaler jeg "historien om norge" og "historien om europa"-seriene av karsten alnæs :)

De er ganske lettleste og morsomme og lese. En god blanding av "det store bildet" og små historier om enkeltindivider. Absolutt ikke kortfattede, men veldig enkelt å komme gjennom.

• Liker 1
Skrevet

Et bedre tips vil jeg si er at hver gang du hører om noe du ikke vet noe om så ta enten skriftlige eller mentale notater om det, og så google it og les les les. Jeg har høyere utdanning, var ekstremt flink på videregående og leser generelt mye, men jo mer man vet jo mer vil man vite, og jeg driver fremdeles heftig søking hver dag for å lese noe om ting jeg har hørt om på nyhetene, i en dokumentar eller i avisen. Vær interessert, rett og slett. Jeg tror det dummeste man kan gjøre er å velge en bok og forvente at den skal lære deg så innmari mye. Det er sikkert hundre bøker som kan lære deg noe, men det er masse småting å lære rundt forbi på nettet.

Skrevet

Du kan f.eks. lese Dannelse av Dietrich Schwanitz og A short history of nearly everything av Bill Bryson.

• Liker 1
Skrevet

Forskning.no gir mye ny kunnskap som kan være greit å vite! Det er skrevet på en lettfattelig, underholdende måte.

Det går også an å klikke seg inn på wikipedia, der har de masse gode artikler på fremsiden. De har også en seksjon hvor de beste artiklene deres er listet opp, og der kan man gå inn og lese det du syns virker interessant.

Ellers anbefaler jeg å begynne å følge med på Dagsrevyen eller i større, ordentlige aviser som f.eks Aftenposten. Da plukker man opp mye kunnskap om samfunnet rundt seg. Og hvis de nevner mennesker og ting man ikke kjenner så godt til, er det fort gjort å søke dem opp på google. Hvis f.eks Gorbatsjov nevnes og du ikke aner hvem det er, kan du google det og lære om han. Hvis det står om situasjonen i Nord-Korea og du lurer på hva som er så spesielt med Nord-Korea, søk på Wikipedia.

Gjest NozMonster
Skrevet

nå vet ikke jeg riktig på hvilkne områder du føler du mangler denne kunnskapen, men du kommer langt ved å se på nyhetene hver dag også...

da får du jo god innsikt i dagens hendelser, verdenssituasjon innen økonomi, økonomistyring, politikk osv

• Liker 1
Skrevet

Det finnes jo mange fine faktabøker for barn (10+)som forklarer ting enkelt og greit. De kan være greie å ta utgangspunkt i for en som kanskje synes det blir litt overveldende å hive seg i kast med tung litteratur. Et sted må man jo starte, så kan man heller bygge på kunnskapen man opparbeider seg og stige litt i gradene etter hvert.

Gjest Badabing
Skrevet

nå vet ikke jeg riktig på hvilkne områder du føler du mangler denne kunnskapen, men du kommer langt ved å se på nyhetene hver dag også...

da får du jo god innsikt i dagens hendelser, verdenssituasjon innen økonomi, økonomistyring, politikk osv

Veldig sant! Nyheter og ev Urix gir en kort og grei innsikt innen et bredt spekter av aktuelle saker.

Gjest NozMonster
Skrevet

Veldig sant! Nyheter og ev Urix gir en kort og grei innsikt innen et bredt spekter av aktuelle saker.

ja, og vet du hvaaa?

jeg må virkelig si at supernytt på NRK3 er helt GENIALT!

kl 18.50 hver dag!

der sier de ikke bare nyhetene slik som i dagsrevyen, men de FORKLARER dem :jepp:

det er jo rettet mot barn, så det er jo begrenset om hva de sier om soldatene i afganiland, men de har innslag med både utenriks og innenriks, økonomi, rettigheter og lover, politikk osv..

det anbefaler jeg alle å se på- uansett hvor smart du er :ler:

Gjest Herr Drue
Skrevet

Jeg ville kjøpt pensum som brukes på vgs (eller faktisk ungdomsskolen). Historie, samfunnsfag, geografi, etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...