Gå til innhold

Kan ikke parkere bilen i gir...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men det er ikke det det handler om. Det handler om å se logikken i at girkasse og motor ikke har kontakt når clutchen er inne, og at bilen dermed vil trille etter tyngdekrafta helt til man slipper clutchen :fnise:

Sorry altså, men du kunne like gjerne snakket gresk :fnise: For meg er en bil en motorisert ting på hjul som går framover, og mekanismene inni lever sin egen verden.

Jeg jobber for øvrig som lektor og har 7 års universitetsutdannelse. Men når det kommer til logikk som har med bil å gjøre, er jeg fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok.. :)

Føler meg teit nok som det er. Men har alltid sikret bilen min skikkelig før jeg gikk ut, med brekk, og lagt blokker bak dekkene som gjør at bilen ikke skulle gli vekk likevel. Men når jeg ikke kunne bruke handbrekk, gjorde jeg hele giringa feil, og det er dumt. Heldigvis hadde jeg de tunge blokkene i tilfelle bilen skulle trillet likevel, men den står jo på flatmark, så hadde vel gått greit.

Det er bra å føle seg litt teit iblant, for da glemmer man i alle fall ikke det man har lært :)

Og nå vil jeg tipse om å alltid parkere i gir med mindre det er spesielle grunner til å la være, for hvis håndbrekket svikter har man en ekstra sikring på giret (og omvendt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Sorry altså, men du kunne like gjerne snakket gresk :fnise: For meg er en bil en motorisert ting på hjul som går framover, og mekanismene inni lever sin egen verden.

Jeg jobber for øvrig som lektor og har 7 års universitetsutdannelse. Men når det kommer til logikk som har med bil å gjøre, er jeg fem år.

Hehe.. Det meste har med interesser å gjøre. Kjæresten min skjønte ikke hva jeg snakket om da jeg sa det var en bil som ikke kunne parkeres i gir, og han har en teknisk utdanning. Men jeg mente å huske en viss panikk da jeg ikke klarte å parkere, og fant da ut at det var fordi jeg hadde clutchen inne.

Jeg er teoretisk anlagt, og bil bryr jeg meg ikke om så lenge den ser noenlunde fin og ren ut og får meg fra A til B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg har i grunnen alltid parkert med brekk, så jeg har ikke tenkt over hvilken pedal jeg har sluppet først av clutch og brems. Men jeg tror, når jeg tenker meg om, at jeg har:

Men dere må da ha sluppet clutchen på et tidspunkt? Og da vil jo bilen stoppe å trille, om enn med litt ulyd. Eller har dere bare sittet og holdt clutchen inne, og lurt på hvorfor bilen triller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende at det ikke er nok motstand i giret i førstegir. Jeg bruker ofte å sette den i 3 eller 4 siden det skal mer kraft for å få den til å gå rundt.

Bilen triller lettere i høyere gir. 1. gir gir best motstand av vanlige gir, revers er enda bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry altså, men du kunne like gjerne snakket gresk :fnise: For meg er en bil en motorisert ting på hjul som går framover, og mekanismene inni lever sin egen verden.

Akkurat dette skulle du hatt en grunnleggende innføring i da du tok lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dere må da ha sluppet clutchen på et tidspunkt? Og da vil jo bilen stoppe å trille, om enn med litt ulyd. Eller har dere bare sittet og holdt clutchen inne, og lurt på hvorfor bilen triller?

De har nok panikktråkket på bremsa (og clutchen) samtidig som "hvafaendettefunkerjoikkebilentriller!" har føket gjennom hodene deres. Kan forsåvidt skjønne følelsen, men så gjelder det jo å tenke seg om for å finne årsaken/logikken i at bilen triller når man vet at den egentlig ikke skal det.

Når det gjelder gir, så er det første eller revers som gir mest motstand, som en over her sa. Det er derfor man bruker 2. eller 3. gir når man må starte på gir (også kjent som trillstarte).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere må da ha sluppet clutchen på et tidspunkt? Og da vil jo bilen stoppe å trille, om enn med litt ulyd. Eller har dere bare sittet og holdt clutchen inne, og lurt på hvorfor bilen triller?

Nei, bilen har fortsatt å trille etter at clutchen er sluppet, og den har ikke laget en eneste ulyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ALLTID parkere i gir. Om vinteren skal man helst ikke bruke håndbrekk engang! Håndbrekk alene skal man aldri stole på, sjekk på verksted hva som gjør at bilen din er slik. Aldri hørt om at en bil ikke står i gir....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ALLTID parkere i gir. Om vinteren skal man helst ikke bruke håndbrekk engang! Håndbrekk alene skal man aldri stole på, sjekk på verksted hva som gjør at bilen din er slik. Aldri hørt om at en bil ikke står i gir....

Du burde lest resten av tråden, det var ikke bilene det var noe galt med, folka hadde ikke lært hvordan man parkerte i gir...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruk brekket en gang i blandt, gjerne mens du kjører ( dra det opp noen sekunder i fart, ikke helt opp så det låser så klart). om du er redd det skal fryse så ta en time i et oppvarmet parkeringshus eller ta det en dag det er mildt ute:-)

brekket virker som regel på en av to måter, ennter virker det sammen med bremsecalipperen eller har egne bremse bånd inni bremse-skiven.

om det i brukes i løpet av en lang vinter vil det ofte (i disse salte- bort-vinteren tider)bli rust på bremseskivene bak, rust blir fort til grav rust. gravrust blir fort til en 2`r på eu kontroll, 2`r på eu kontroll blir fort til en regning på 3-5000 om du ikke skrur bil selv.

bremsene bak blir belastet veldig lite/sjelden ved vanlig kjøring og da får du heller ikke bort rusten som saltet skaper.

et tips er og sprute litt rødsprit på bremseskivene en gang blandt om vinteren, da virker de mye bedre siden rød sprite fjærner den hinna som saltet skaper.

forøvrig, om bilen triller i 1. gir i en normal bakke og du har gjort alt rett, er det som noen svarte her før på tide og ta en kommpresjons test:-)

Endret av ferdig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...