Lyra Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Vi skal ha ca. 70 gjester og åpen bar med selvbetjening (grendahus). Hvor mye alkohol og hva ville dere hatt i et slikt bryllup? Vi skal ha koldtbord/buffet, har dere noen vinanbefalinger? Er det harry med 1,5-literflasker med brus? Det er jo mye billigere, men burde vi hatt småflasker? Hvis vi serverer vin, øl, cider og kaffe avec, burde vi skrive noe om dette i invitasjonene?
Stinelin Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Kan si litt om hva vi har tenkt. Til buffet er det vanskelig å treffe med vinen uansett. Hvitvin er egentlig det som matcher det meste av maten på buffeten. Vi går for hjemmebrygget øl, brus, rødvin og hvitvin. Har ikke valgt type vin enda. Til kaffen blir det cognac og likør. Etter kaffen har vi fri bar, men med bartender slik at det blir en liten begrensning på inntaket. Her serveres hjemmebrygget øl, en type rødvin, en hvit og en rosè, og "bygdas spesialitet", blankt, sterkt og hjemmelaget. Vi skriver noe slik: "Enkel, fri bar med hjemmebrygget øl, vin og bygdas spesialitet. Ønsket drikke utover det medbringes." Eller noe i den duren. Da har vi et tilbud, samtidig kan gjestene sørge for at de har noe de liker utover det. Brus blir det også, og jeg har alltid tenkt at det skulle være 0,5l. flasker, vet ikke hvorfor. Men kan det gå an med 1,5l også? Venter spent på flere svar. Mengder har jeg ikke peiling på enda, men vi er 70 stk til middag, og noen flere til fest.
Thyfire Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Hei. jeg har postet denne før, men jeg synes den gir en grei peiling på hva man burde beregne i drikke for rundt 60stk. lånt fra bryllupsguiden.no Kostnader for drikkevarer Beregn 3-4 enheter per person til maten og 4-5 enheter per person, for både velkomst og middagsservering. Hvor mange glass (enheter) per flaske kan dere regne med: 1 vin = 5 enheter. Pris fra kr. 120,- 1 liter sprit = 25 enheter. Pris fra kr. 200,- 1 øl/ rusbrus = 1 enhet. Pris fra kr 14,- 1 Cognac = 17 enheter Pris fra kr 300,- 1 likør = 17 enheter Pris fra kr 160,- 1 acevitt = 17 enheter. Pris fra kr 200,- Pris totalt ca. kr 5500,- for ca 60 gjester som drikker alkohol Det er her tatt utgangspunkt i: 24 flasker vin á 5 enheter 2 flasker sprit á 25 enheter 60 øl og 20 rusbrus á 1 enhet 2 konjakk og 2 likør á 17 enheter 1 acevitt á 17 enheter
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Hei. jeg har postet denne før, men jeg synes den gir en grei peiling på hva man burde beregne i drikke for rundt 60stk. lånt fra bryllupsguiden.no Kostnader for drikkevarer Beregn 3-4 enheter per person til maten og 4-5 enheter per person, for både velkomst og middagsservering. Hvor mange glass (enheter) per flaske kan dere regne med: 1 vin = 5 enheter. Pris fra kr. 120,- 1 liter sprit = 25 enheter. Pris fra kr. 200,- 1 øl/ rusbrus = 1 enhet. Pris fra kr 14,- 1 Cognac = 17 enheter Pris fra kr 300,- 1 likør = 17 enheter Pris fra kr 160,- 1 acevitt = 17 enheter. Pris fra kr 200,- Pris totalt ca. kr 5500,- for ca 60 gjester som drikker alkohol Det er her tatt utgangspunkt i: 24 flasker vin á 5 enheter 2 flasker sprit á 25 enheter 60 øl og 20 rusbrus á 1 enhet 2 konjakk og 2 likør á 17 enheter 1 acevitt á 17 enheter Spritflasker er det samme som akevitt, cognac og likør - 4 cl, hvis dere ikke kjøper litersflasker, da. For min slekt og families del er dette ALTFOR LITE VIN. Kun to glass per person er ingenting for et langt bryllup med taler etc. 4 - 5 enheter alkohol høres lite ut dersom et flertall av gjestene drikker. Folk drikker gjerne mer enn en velkomstdrikk, minst tre glass vin til maten (mange fem!) om man sitter i fire-fem timer (som er normalt). Deretter en cognac eller likør - og så noen drinker til dansen. Tenk på hva som er normalt for dine gjester, og gang det opp. Det er umulig å lage en gylden regel for hvor mye drikke som går i et bryllup, fordi slekter og vennegjenger er så utrolig forskjellige.
Ridderspore Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Beregning av drikke er vanskelig. Jeg fant anbefalinger fra en nettside, men endte opp med dobbelt så mye som vi trengte. Husk at noen ikke drikker alkohol også. Vi hadde halvlitersflasker middagsbordet, og halvannenlitersflasker med brus til resten av dagen.
Evie Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Vi velger å kun kjøpe inn drikkevarer vi syns er gode og drikker til vanlig, og tar heller litt godt i. Så blir det for mye så sparer vi oss noen runder på polet etter bryllupet :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå