Gå til innhold

"Logistikk" ift skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste begynner på skolen neste høst, og jeg er ferdig med min bachelor i juni samme året.

Vi bor nå i en leilighet, men vil selge denne og kjøpe rekkehus når jeg er ferdig å studere. Kunne solgt nå, men får ikke lån til den standarden vi vil ha nå mens jeg er student. (har tenkt å kjøpe noe vi kan bo i i mange år).

Problemet er jo at alt dette skal gå opp... Jeg skal få meg jobb, leiligheten må selges og nytt hus må kjøpes. Tviler egentlig på at vi får gjort det i løpet av sommerferien.

Vi bor i en storby, så det er jo veldig mange barneskoler her.

Alternativene våre er:

1)Bli boende i leiligheten mens hun går i første klasse, finne noe i løpet av året og så må hun evt bytte skole i andre klasse.

2)Bli boende og få henne inn på den nærmeste barneskolen, slik at hun går i klasse med barna i gaten.

3)Bli boende og få henne inn på den nest nærmeste barneskolen (går dette?!?), slik at vi kan kjøpe rekkehus i området som tilhører denne skolen. Dette området er mer aktuelt for oss enn området som hører til skolen i alternativ 2.

4)Bestemme oss for et sted vi ønsker å bo, selge leiligheten før jeg er ferdig med bacheloren og leie i det området frem til vi finner noe å kjøpe + få henne inn på skole i det området.

Hva ville dere ha gjort? Tenker på dette mye selv om det er lenge til.

Vil egentlig ikke at hun skal bytte skole midt i første klasse eller begynne som ny i andre klasse, men har ikke erfaring med det selv. Pleier det å gå greit? Hun er en ganske sosial jente, men kan være litt forsiktig rundt folk hun ikke kjenner...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Forstår at det ikke er lett.

Jeg vil definitivt ikke anbefale at hun må bytte skole midt i skoleåret. Skoler jobber m. ulik progresjon, så faglig er ikke det å anbefale. For å ikke snakke om trygghet og det sosiale. Tror 1. klasse er det året jeg minst anbefaler dette.

Jeg anbefaler dere alternativ 4). Dersom dere har mulighet til dette.

Ev. at dere venter med flytten til hun skal starte 2. klasse.

Skulle det likevel bli slik at dere må flytte midt i skoleåret:

Vurder når...

- Er det på høsten dere flytter? Da bør hun starte på den nye skolen. Men vær nøye med å la henne gå på SFO og frakt henne dit hun skal slik at hun kan leke med medelevene utenom skoletid.

- Er det først på vårparten (over halveis i 1) dere flytter- så vent m. flytten til hun starter 2. klasse, men kanskje hun kan besøke sin nye klasse noen dager spredd utover våren, slik at hun også blir kjent med den nye klassen sin.

Uansett.. la henne fullføre et skoleår på en og samme skole.

Skrevet

Forresten: Siden det er fritt skolevalg er det opp til dere å skrive henne inn på den skolen dere ønsker, så lenge det er innen samme kommune.

Skrevet

Om dere vet hvor dere flytter, og regner med å flytte i løpet av første skoleår, så ville jeg gjort slik foreldrene mine gjorde.

Søk ungen inn på skolen der dere skal flytte til. Ta bryderiet ved å frakte til/fra skole så lenge dere bor der dere bor, og ha både miljø og venner klart til ungen når dere flytter.

Det er mye vanskeligere å komme inn i et klassemiljø i 2. klasse enn førsteklasse. 1.klasse er alle nye. (Selv om mange kanskje kjenner noen fra barnehage o.l.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...