Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et "problem" på jobben.

Jeg jobber i klesbutikk der kundeservice settes veldig høyt, og jeg jobber som oftest med den samme kollegaen.

Dessverre har jeg begynt å få et slags problem med henne i det siste. Hun er så veldig negativ, og klager alltid på diverse vondter, at hun er så trøtt og hvor kjedelig arbeidet er. Hadde dette bare vært nå og da hadde det vært en bagatell, men dette skjer hver eneste gang vi er på jobb. Jeg merker at det begynner å gå utover mitt humør og arbeidsprestasjon. Det er sånn at jeg vurderer å spørre sjefen om hun kan ordne det slik at jeg ikke trenger å jobbe med nevnte kollega fremover, men jeg vil ikke kaste kollegaen min til ulvene heller.

Finnes det noen ok måte å ta opp dette med min kollega på? Hun er ganske ung, og jeg har jobbet der mye lengre enn henne, så jeg må få sagt det på en måte som ikke gjør henne "redd".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å skiftesamtaleemne? Høres ut som du er blitt en god lytter for hennes plager, og dermed øser utav seg på deg, siden du lytter. Vær positiv og kreativ i din måte å stoppe klagingen, snu samtalen, lytt gjerne, men stopp i tide, og snu samtalen. Regner medathun etterhvert vil oppdage at du ikke er mottakelig for kun klaging mer, og vil dermed endre samtalemønster med deg.

Skrevet

Kanskje det går an å si fra til henne på en pen måte? At du føler det blir veldig mye negativt, og at du blir trukket ned av dette. Og at det er ok å snakke om "viktige" negative ting, men at det er nødvendig å tenke seg om... Jeg kan være negativ, ikke sytete om kropp osv, men kritisk og sånn, og flere venner har sagt litt spøkefullt fra om dette, noe jeg har tatt helt greit.

Men hvis du ikke klarer å si fra kan det være en ide å skifte samtaleemne ja, og gi kort/ingen respons på unødvendig klaging. Jeg jobbet en sommer sammen med ei dame som la ut om alt mulig kjipt og vanskelig, men hun sluttet nesten å snakke til meg etter hvert som jeg aldri svarte med mer enn enstavelsesord...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...