AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Jeg hører om folk som går på trygd og jeg kjenner ei, de får en fast sum i måneden rett inn på konto. Jeg hører også folk si at det er kjempelett og få. Vil du ikke jobbe så kan du bare få trygd. Men så hører jeg om de som får penger fra sosialen. Jeg vet om en som får det og han sliter noe voldsomt økonomisk. Han får ikke noe fast, har nesten ikke penger. Han sier selv at han har prøvd å bli trygdet, men det får han ikke. Han er heller ikke syk, men han gidder ikke jobbe. I hvertfall så er det han sier selv. Så er det det samme eller er det å få penger fra sosialen de fleste mener når man snakker om trygd? For trygd er da vel ikke noe man får bare fordi de ikke gider å jobbe?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg hører om folk som går på trygd og jeg kjenner ei, de får en fast sum i måneden rett inn på konto. Jeg hører også folk si at det er kjempelett og få. Vil du ikke jobbe så kan du bare få trygd. Men så hører jeg om de som får penger fra sosialen. Jeg vet om en som får det og han sliter noe voldsomt økonomisk. Han får ikke noe fast, har nesten ikke penger. Han sier selv at han har prøvd å bli trygdet, men det får han ikke. Han er heller ikke syk, men han gidder ikke jobbe. I hvertfall så er det han sier selv. Så er det det samme eller er det å få penger fra sosialen de fleste mener når man snakker om trygd? For trygd er da vel ikke noe man får bare fordi de ikke gider å jobbe? Trygd er noe man får når man ikke kan jobbe. Ikke fordi man ikke vil. Det vil si at det er helsemessige årsaker til at man ikke greier eller kan jobbe. Og nei, det er ikke så enkelt å få som noen påstår. Dette er fordommer som er blitt skapt ut av enkelttilfeller hvor noen har lurt til seg trygd under falske premisser. Sosialhjelp er noe man får hvis det skjer noe uforutsett i livet som har innvirkning på økonomien og skal bare gis over korte perioder for å hjelpe mennesker på rett kjøl igjen. 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Nei, det er ikke det samme. "Trygd" dekker også mange ulike utbetalinger. Mulig trådstarter tenker på uføretrygd. Det er en stønad mange får dersom de grunnet "varig sykdom, skade eller lyte" (het så i min studietid i alle fall) ikke kan jobbe. Det er ikke "lett" å få. Man må gjerne mange runder med utredninger hos lege, spesialist, behandling, opptrening, arbeidstrening, tilrettelegging av arbeid, vurdering av restarbeidsevne, omskolering etc. Det kan dreie seg om relativt mange år her. Sosialstønad er det laveste økonomiske sikkerhetsnettet man har. Hvis man ikke har lønnsinntekt, og heller ikke kvalifiserer for noen annen stønad, kan det være aktuelt med sosialhjelp. Men det er mer behovsprøvd enn andre stønader, og det kreves at man bruker opp sparepenger og selger verdier før man får det. Sosialhjelp er sjelden ment som noen langtidsløsning. 3
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Trygd er noe man får når man ikke kan jobbe. Ikke fordi man ikke vil. Det vil si at det er helsemessige årsaker til at man ikke greier eller kan jobbe. Og nei, det er ikke så enkelt å få som noen påstår. Dette er fordommer som er blitt skapt ut av enkelttilfeller hvor noen har lurt til seg trygd under falske premisser. Sosialhjelp er noe man får hvis det skjer noe uforutsett i livet som har innvirkning på økonomien og skal bare gis over korte perioder for å hjelpe mennesker på rett kjøl igjen. Rettelse: Trygd kan også være en eller flere utbetalinger man får dersom man er arbeidsledig, men ikke får jobb. Eller hvis man går på arbeidsavklaringstiltak. Men også hvis man er gravid og aldri har hatt en jobb før.. Engangsstønaden er jo i bunn og grunn trygd, er det ikke?
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Å, hjelpes. Er jeg den eneste som tør å stå frem med nicket mitt i denne tråden? 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Rettelse: Trygd kan også være en eller flere utbetalinger man får dersom man er arbeidsledig, men ikke får jobb. Eller hvis man går på arbeidsavklaringstiltak. Men også hvis man er gravid og aldri har hatt en jobb før.. Engangsstønaden er jo i bunn og grunn trygd, er det ikke? Engangsstønaden er ikke en form for trygd.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Uansett får man ikke penger fordi man ikke gidder å jobbe. Tro ikke på alt det folk sier!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Trygd Kort og forenklet forklaring. Trygd er så mye forskjellig. Det ER sant at man kan få penger hvis man ikke gidder å jobbe (la oss nå være ærlige, selv om vi ikke liker at det er sånn). For alle har rett på penger til å overleve i Norge. Det vil si at man kan søke sosialstønad, som er en form for trygd. Men da får man bare akkurat såvidt nok til å dekke faste utgifter (husleie, strøm, forsikring) og et lite beløp til livsopphold (mat, transport, klær, fritid, medisiner osv). Dette er snakk om en form for nødhjelp, for ingen skal trenge å sulte ihjel i Norge, selv ikke latsabbene. Men ingen oppegående mennesker ønsker å leve på sosialstønad over tid, det er kun en nødløsning når man ikke har noen andre muligheter.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Trygd Kort og forenklet forklaring. Trygd er så mye forskjellig. Det ER sant at man kan få penger hvis man ikke gidder å jobbe (la oss nå være ærlige, selv om vi ikke liker at det er sånn). For alle har rett på penger til å overleve i Norge. Det vil si at man kan søke sosialstønad, som er en form for trygd. Men da får man bare akkurat såvidt nok til å dekke faste utgifter (husleie, strøm, forsikring) og et lite beløp til livsopphold (mat, transport, klær, fritid, medisiner osv). Dette er snakk om en form for nødhjelp, for ingen skal trenge å sulte ihjel i Norge, selv ikke latsabbene. Men ingen oppegående mennesker ønsker å leve på sosialstønad over tid, det er kun en nødløsning når man ikke har noen andre muligheter. PS: Dette betyr IKKE at alle som mottar sosialstønad er late, langt ifra. Vi kan alle havne i en økonomisk krise i løpet av livet der vi må søke hjelp fra det offentlige. Jeg mente bare at sosialstønad var en mulighet for latsabbene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå