Gjest ann.k Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Jeg trenger meninger og råd, kjære dere! I høst begynte jeg på sosiologi-bachelor på universitetet, og jeg sliter helt enormt. Faget gir meg ingen mening, og interessen har forsvunnet totalt. Blir definitivt ingen sosiolog-yrke på meg Jeg har slitt mye med depresjon og trøtthet gjennom skoleåret, og har såvidt bestått juleeksamenene. Det jeg sitter å lurer på nå, er å enten droppe av og begynne å jobbe (noe som jeg trivs mye bedre med), ELLER pine meg gjennom resten av studieåret, ta eksamenene og få disse studiepoengene slik at jeg kan ha en sjanse til å komme inn på det jeg vil utdanne meg til et annet år. Taper jeg mye om jeg bare dropper ut?
CaspertheGh0st Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg trenger meninger og råd, kjære dere! I høst begynte jeg på sosiologi-bachelor på universitetet, og jeg sliter helt enormt. Faget gir meg ingen mening, og interessen har forsvunnet totalt. Blir definitivt ingen sosiolog-yrke på meg Jeg har slitt mye med depresjon og trøtthet gjennom skoleåret, og har såvidt bestått juleeksamenene. Det jeg sitter å lurer på nå, er å enten droppe av og begynne å jobbe (noe som jeg trivs mye bedre med), ELLER pine meg gjennom resten av studieåret, ta eksamenene og få disse studiepoengene slik at jeg kan ha en sjanse til å komme inn på det jeg vil utdanne meg til et annet år. Taper jeg mye om jeg bare dropper ut? Du begynte nå i høst? Du har ikke tapt noen ting, og jeg vil si at du er heldig som fant ut at du tok feil studie kun etter ett semester! Det er mange studenter på 2. og 3. året sitt som føler det samme som deg, at de har valgt en helt feil studieretning. Er du så sikker på at det studiet er helt feil for deg så dropp det og gjør noe annet som du har lyst til, enten det er å jobbe eller søke deg inn på en ny studieretning. Det er sikkert noen andre studier som interesserer deg? 1
Edvarda Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Du har vel 30 studiepoeng i boks nå, sikkert? Bedre å kutte nå enn i mars/april, iallefall. Og kanskje kan du bruke de 30 inni en annen bachelor, sosiologi er jo et rimelig bredt fag
Gjest -J- Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Om du alt har bestemt deg for å ikke fortsette til høsten virker det mer meningsløst å ikke slutte nå. Da er det bedre at du begynner å jobbe (noe du sier du har lyst til), sparer deg opp litt penger til høsten og bruker tiden på å finne ut om det er noe annet du har lyst å søke på til høsten.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg trodde sosiologi var noe som gir mening for de fleste. Selve studiet kan ikke brukes til så mye, men det er jo utrolig bredt, så man skulle tro at noe med sosiologi kan være interessant. Man kan jo skrive om alt fra kriminalitet, til tatoveringer, silikon, kattemennesker, datafreaker, kvinner i jobb, hvorfor noen med depresjoner dropper ut fra et studie osv Men om du er helt sikker på at du ikke vil gi studiet enda en sjanse (første semester er møkk, for da er det så mye teori), så vil jeg si at du har 3 muligheter. 1) Gi studiet en ny sjanse og ta enda et halvår for å se hvordan det går, og samtidig spørre instituttet om muligheten for å fullføre dette året og få et årsstudium. Om du finner ut at det var interessant likevel, så kan du fortsette på bachelor 2) Meld deg opp i andre fag som interesserer deg og som du kan få bruk for i en annen grad. Slik du skriver førsteposten virker det som du har klare tanker om hva drømmestudiet er? Om det faktisk er slik at du har bedre sjanse til å komme deg inn på det om du tar disse studiepoengene, så burde du vel vurdere det sterkt. Det kan være verd det. 3) Slutt og jobb i stedet. Med nr 1 og 2 får du stipend og lån. Det kan du vel forsåvidt gjøre med nr 3 også, siden du har fått bachelorplass og lån, men da får du jo ikke omgjort noe av lånet til stipend. 2
Cinderella_ Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Jeg trenger meninger og råd, kjære dere! I høst begynte jeg på sosiologi-bachelor på universitetet, og jeg sliter helt enormt. Faget gir meg ingen mening, og interessen har forsvunnet totalt. Blir definitivt ingen sosiolog-yrke på meg Jeg har slitt mye med depresjon og trøtthet gjennom skoleåret, og har såvidt bestått juleeksamenene. Det jeg sitter å lurer på nå, er å enten droppe av og begynne å jobbe (noe som jeg trivs mye bedre med), ELLER pine meg gjennom resten av studieåret, ta eksamenene og få disse studiepoengene slik at jeg kan ha en sjanse til å komme inn på det jeg vil utdanne meg til et annet år. Taper jeg mye om jeg bare dropper ut? Er det sånn at disse studiepoengene avgjør om du vil kunne begynne på et nytt studium, og at du ikke kan ta andre fag? I så fall ville jeg bitt tennene sammen, og holdt ut. Når du er ferdig utdannet innen det du vil bli, virker nok månedene frem til sommeren ganske korte, selv om jeg vet alt om å ikke trives på et studium. Om du har mulighet til å velge nye fag, og likevel komme inn på studiet du ønsker, ville jeg sjekket om det finnes fag som er relevante for faget du vil studere, eller generelle emner som er greie å ha på papiret. Økonomi, ledelse etc. er eksempler på fag som kan anvendes til det meste. Lykke til:)
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Det er ikke akkurat en utdannelse som garanterer deg jobb uansett, så det er bedre at du slutter nå. Hvis du skal ta en annen utdannelse er det en fordel om det er mer gjennomtenkt. Det er også mulig du har for høye forventninger til hvor gøy det er å jobbe.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Du har jo bestått eksamenene til jul? Da vil du ikke tape noen ting på å slutte nå.. Jeg har slitt med samme problem, men jeg bestod ikke eksamener. Og derfor blir ingenting av lånet godtgjort heller.. Men jeg kan love deg at jeg ikke angrer et sekund på at jeg sluttet! Det føltes som om 10 kg ble løftet av skuldrene mine da jeg gav beskjed til skolen. Hvis du VET 100% sikker at det ikke er noe du vil, så er det bedre å slutte NÅ enn å gå semesteret ut og kanskje ikke bestå eksamener osv.. Det ville jeg ha gjort iallefall Håper det ordner seg!
Rainbow Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Jeg syns du skal slutte og heller begynne med noe du liker. Det er ikke noen grunn til å kaste bort masse tid, krefter og energi på noe du allerede nå vet du ikke vil! 1
Surriball Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Jeg syns du skal slutte og heller begynne med noe du liker. Det er ikke noen grunn til å kaste bort masse tid, krefter og energi på noe du allerede nå vet du ikke vil! Amen.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Jeg syns du skal slutte og heller begynne med noe du liker. Det er ikke noen grunn til å kaste bort masse tid, krefter og energi på noe du allerede nå vet du ikke vil! Men om disse studiepoengene kan hjelpe henne med å komme seg inn på drømmestudiet er det jo ikke bortkastet? Jeg vil si det er mer bortkastet om hun trenger disse studiepoengene, slutter på skolen, jobber og ikke kommer inn på drømmestudiet.
retroxx Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Dropp studie!! Jeg har selv tatt årsstudium i sosiologi, og sitter igjen med 6 fag jeg ikke kommer til å ha noe nytte av i det hele tatt. Eneste er hvis jeg blir med i et spørreprogram en gang, da kan det kanskje være greit. hvis dette er i stavanger, kom deg vekk! sosiologi i stavanger er dårlig!
Anglofil Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Ja, jeg har også gjort det selv. Velg heller noe du trives med. Mvh Yvonne
Gjest ann.k Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Tusen hjertelig takk for at dere har tatt dere tid til å svare! Grunnen til at jeg tviler, er jo fordi jeg føler jeg MÅ ha 60 studiepoeng for å muligens komme inn på det studiet jeg vil studere senere i livet. (tvilsomt at den viljen dukker opp, men greit å ha om jeg ombestemmer meg) Jeg kan ikke velge "nye" fag dette semesteret, og må få fullført de 3 fagene som står på timeplanen.
Cinderella_ Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Tusen hjertelig takk for at dere har tatt dere tid til å svare! Grunnen til at jeg tviler, er jo fordi jeg føler jeg MÅ ha 60 studiepoeng for å muligens komme inn på det studiet jeg vil studere senere i livet. (tvilsomt at den viljen dukker opp, men greit å ha om jeg ombestemmer meg) Jeg kan ikke velge "nye" fag dette semesteret, og må få fullført de 3 fagene som står på timeplanen. Om det bare er snakk om at du muligens vil inn på det studiet senere i livet, ville jeg droppet det. Om du skulle ønske å studere mer senere, kan du lese fagene du mangler som privatist. Mitt råd var basert på dersom dette var drømmestudiet, noe jeg fikk inntrykk av i første innlegg. Det er også mulig å kontakte Lånekassen og gi beskjed om at du ikke skal ha mer støtte, da slipper du å få ekstra lån.
Gjest -J- Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 Tusen hjertelig takk for at dere har tatt dere tid til å svare! Grunnen til at jeg tviler, er jo fordi jeg føler jeg MÅ ha 60 studiepoeng for å muligens komme inn på det studiet jeg vil studere senere i livet. (tvilsomt at den viljen dukker opp, men greit å ha om jeg ombestemmer meg) Jeg kan ikke velge "nye" fag dette semesteret, og må få fullført de 3 fagene som står på timeplanen. Det er mulig jeg tar feil, men jeg trodde ikke 30 poeng var særlig utslagsgivende på snittet? Eller? Det er fortsatt ledige emner på UIO som enkeltemnestudent, så det er fint mulig å melde seg opp til noe nytt om det hjelper. Men etter min mening kan det være bedre for motivasjonen og økonomien om du heller jobber frem til du vet hva du vil. http://www.uio.no/studier/emner/ledige-plasser/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå