Kar på 035 Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hvorfor er det ikke noen som vil ha bondegutter/menn fra indre østlandet? Er vi så gørrrrrkjedlige at det er ikke noe å satse på? Jeg er selv akkurat den utdøende rasen og da lurer jeg på hva for noe galt er det med oss siden ingen vil ha oss. Er det at vi er for sære og tungkjørte? Er vi alt for lite urbane? Eller...er det for at vi ikke har peiling på å behandle dere jenter på en skikklig måte? Jeg måtte bare spørre for nå er jeg og to til fra bondegårder og fortsatt singel i en alder av midt i og slutten av 30åra. Vi kunne meldt oss på "jakten på kjærligheten" på tv2, men oddsen for at det lykkes er etter de siste sesongene ikke så veldig stor. Ønsker ærlige svar på dette. (Hadde ikke vært lov med kontaktannonse her inne på kvinneguiden så skulle jeg jammen smelt ut en annonse her.Får heller være i stille og håpe på noe kan/skal skje. Jeg er eldre enn det nicknavnet sier.
Gjest Regza Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Aldri møtt noen, så kan vel si det er derfor for min del =p
Gjest finurlig Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Søt tråd Helt ærlig kunne jeg gitt høyrearmen min for en odelsgutt, men han må være yngre enn 35... 3
Gjest Offensive Pie Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg skal gifte meg med en odelsgutt fra Østlandet, så vi finnes
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Åh, sier som brukeren over, LETT at jeg hadde gitt høyrearmen for en odelsgutt! Han måtte riktignok vært yngre enn 35, ja..
attegløyma Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Eg skal ha barn med ein bonde, men han er vestlending då Og har vakse opp ilag med meg. Men kusina mi har funne seg ein bonde frå austlandet, kjernekar! Han er 39, så det går Har du laga profil på Bonderomantikk (Då meinar eg dating nettsida, ikkje tv-programmet som enkli er litt klamt...)? Veit om fleire damer som gjerne skulle hatt ungane sie på gard for å sei det slik... Men vi er som regel over 30 vi og altså... Elles så går det vel att at jentene flyttar til byane og studerer, medan karane blir att for å ta over garden. Dermed møtest dei ikkje så lett lenger. Og så blir gjerne desse odelsgutane litt sære, og litt nært knytta til mor si er mi erfaring. Mange jenter i dag vil også gjerne ha ein mann som har studert, eller reist ein del eller gjort andre ting. Uansett, så føreslår eg at du melder deg på Bonderomantikk, for der veit du at damene vil ha ein bonde i alle fall Lykke til! Endret 25. januar 2012 av attegløyma 1
Trigger Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tar gjerne en bondegutt Du får legge ut bilde av dere alle tre !
Gjest Cosette Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Fordi mange kvinner i dag er opptatt av muligheter og fleksibilitet i forhold til karriere. Da passer det dårlig med en partner som en bundet til en gård i indre Østfold. Pluss at man gjerne må bidra mye med gårdsarbeid selv, hvilket ikke er forlokkende for mange moderne damer som er vant til å styre sin egen fritid. Det finnes selvsagt noen jenter som synes gårdsgutt fra indre Østfold høres helt toppen ut, men du må gjerne lete hardere enn de mennene som er mer mobile og ikke har en masse plikter på slep. Jeg tenker også litt på det du sier om at du føler du blir oppfattet som treig og lite urban. Nå er ikke jeg en som inntar en ovenfra-og-ned-holdning til bygdefolk, jeg er selv oppvokst et sted byfolk vil kalle "på landet", men det er noen kvaliteter og erfaringer mange kvinner setter pris på at en mann har tilegnet seg. Litt reising, tatt utdannelse, forsøkt å bo et annet sted en periode, slike ting. Sett litt av verden utenfor hjembygda, men andre ord. Idag er det de færreste odelsbarn som tar over gården så snart de er kjønnsmodne, hva har du gjort i mellomtiden? 3
Zakuro Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Hvorfor er det ikke noen som vil ha bondegutter/menn fra indre østlandet? Er vi så gørrrrrkjedlige at det er ikke noe å satse på? Jeg er selv akkurat den utdøende rasen og da lurer jeg på hva for noe galt er det med oss siden ingen vil ha oss. Er det at vi er for sære og tungkjørte? Er vi alt for lite urbane? Eller...er det for at vi ikke har peiling på å behandle dere jenter på en skikklig måte? Jeg måtte bare spørre for nå er jeg og to til fra bondegårder og fortsatt singel i en alder av midt i og slutten av 30åra. Vi kunne meldt oss på "jakten på kjærligheten" på tv2, men oddsen for at det lykkes er etter de siste sesongene ikke så veldig stor. Ønsker ærlige svar på dette. (Hadde ikke vært lov med kontaktannonse her inne på kvinneguiden så skulle jeg jammen smelt ut en annonse her.Får heller være i stille og håpe på noe kan/skal skje. Jeg er eldre enn det nicknavnet sier. Skal jeg snakke ut fra meg og mine venninner har det å gjøre med at vi ikke vil bo i "gokk," langt unna det aller meste. Jeg vokste opp i en by med 13 000 innbyggere, og jeg og alle vennene mine vanntrivdes, og vi fikk rett og slett en kvelningsfornemmelse. Det var ingen tilbud innen hverken sport eller annen fritid der. Kultur, opplevelser, utdanning etc. må man i storbyene for å finne et brukbart tilbud. Særlig om interessene er litt utfor normalen. Og for å ikke snakke om mulighetene til å reise! Så det er ikke dere bondekarer i seg selv som er problemet, det er beliggenheten:) I alle fall for meg og mine! Endret 25. januar 2012 av Zakuro 2
Strikkemamma Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Har ingenting imot bønder, hvis dere ikke stinker kugjødsel
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 For min egen del styrer jeg unna bønder med dyr, for jeg orker ikke de forpliktelsene. Lukter vondt, masse fluer og dritt, neitakk. Alle menn med noe lignende Hedmarksdialekt (je, itte, buttikk osv) er også uaktuelle, for det er helt fryktelig å høre på. 1
LovelyMonroe Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Skikkelig bondekarer er bare heite Men så er jeg hestejente og oppvokst på gård da.. Kanskje du "omgås" feil jentegjeng? Endret 25. januar 2012 av LovelyMonroe
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tror det ville vært stor fare for kollisjon mellom verdisyn, mellom meg og en (stereotyp) bonde. Både mtp kvinnesyn og ikke minst miljø og natur - og begge disse er ting jeg er ekstremt opptatt av. Videre er jeg motstander av dagens metoder innen landbruket, måten dyrene holdes på å hvordan jorda brukes. At en bonde omtrent aldri har fri er også selvsagt er stort ankepunkt, pluss det at han ikke har mulighet til å flytte på seg dersom det skulle bli nødvendig. Men selvsagt.. noe absolutt nei er det ikke. Forelsker man seg så forelsker man seg, og da hjelper sjelden evt rasjonelle motforestillinger. 2
Steinar40 Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tror det ville vært stor fare for kollisjon mellom verdisyn, mellom meg og en (stereotyp) bonde. Både mtp kvinnesyn og ikke minst miljø og natur - og begge disse er ting jeg er ekstremt opptatt av. Videre er jeg motstander av dagens metoder innen landbruket, måten dyrene holdes på å hvordan jorda brukes. Alle bønder burde drive økologisk. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Alle bønder burde drive økologisk. Neimen, ser man det...! Endelig et fornuftig bidrag fra deg, Steinar40! Flotte greier. 3
Gjest Cosette Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tror det ville vært stor fare for kollisjon mellom verdisyn, mellom meg og en (stereotyp) bonde. Både mtp kvinnesyn og ikke minst miljø og natur - og begge disse er ting jeg er ekstremt opptatt av. Videre er jeg motstander av dagens metoder innen landbruket, måten dyrene holdes på å hvordan jorda brukes. At en bonde omtrent aldri har fri er også selvsagt er stort ankepunkt, pluss det at han ikke har mulighet til å flytte på seg dersom det skulle bli nødvendig. Men selvsagt.. noe absolutt nei er det ikke. Forelsker man seg så forelsker man seg, og da hjelper sjelden evt rasjonelle motforestillinger. Hvordan i all verden har dagens norske bønder et kvinnesyn som skiller seg betydelig fra resten av befolkningens? Ifølge stereotypien (som begynner å bli ganske tynnslitt nå som de fleste har et annet yrke ved siden av gårdsdriften) er vel bønder gjerne litt sidrumpa i stilen og henger på bygdedans hver fredag, men at de er kjent for å være noe mer kvinnefiendtlige eller diskriminerende er nytt for meg Du vet at odelsloven har stilt kvinner og menn likt siden 1974? 5
Gjest Applecore Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Alle bønder burde drive økologisk. Da må folk være villige til å betale det økologisk mat koster (Sorry, litt OT, men bare måtte snike det inn.)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 Da må folk være villige til å betale det økologisk mat koster (Sorry, litt OT, men bare måtte snike det inn.) Dette er en såpass viktig sak at den burde være regulert av staten, ikke det frie marked. Følger man kun de økonomiske interessene går verden i dass (noe den er i ferd med å gjøre nå, økologisk/biologisk sett). 2
Steinar40 Skrevet 25. januar 2012 #19 Skrevet 25. januar 2012 Da må folk være villige til å betale det økologisk mat koster (Sorry, litt OT, men bare måtte snike det inn.) Ja, men da må prisene være innen rimelighetens grenser. Prisen på økologisk kjøtt er jo ofte helt sinnssyk. Flere ganger dyrere enn ikke-økologisk. Og jeg kan ikke se noen god grunn til dette. Men mye annet er bare litt dyrere. Og det kjøper jeg glatt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #20 Skrevet 25. januar 2012 Hvordan i all verden har dagens norske bønder et kvinnesyn som skiller seg betydelig fra resten av befolkningens? Ifølge stereotypien (som begynner å bli ganske tynnslitt nå som de fleste har et annet yrke ved siden av gårdsdriften) er vel bønder gjerne litt sidrumpa i stilen og henger på bygdedans hver fredag, men at de er kjent for å være noe mer kvinnefiendtlige eller diskriminerende er nytt for meg Du vet at odelsloven har stilt kvinner og menn likt siden 1974? Helt enig med deg. Jeg har f.eks. et utprega godt mannssyn syns jeg, og er odelsjente. Mastergrad har jeg også. Og jeg har sett lenger enn låvedøra hjemme.Jeg tror mange blander fordommer og fakta her nå. Og så tror jeg, uten å mene noe stygt med det, at mange har et alt for romantisk bilde av å bo på gård, mens når realiteten kommer så er det ikke så rosenrødt som de (feilaktig) trodde. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå