Lise79 Skrevet 2. januar 2004 #1 Skrevet 2. januar 2004 Jeg og sambis har akkurat meldt oss opp på Plan Norge som faddere. Noen som har fadderbarn fra før av? Det anbefales at man skriver et brev til barnet, hva bør man skrive her? Er det også mulighet til å sende gaver eller vil dette bli oppfattet som "forskjellsbehandling" ?
Gjest Zalomine Skrevet 3. januar 2004 #2 Skrevet 3. januar 2004 Vi har vært Plan-faddere i knapt et år nå. Vi har ikke vært så veldig flinke med brev, men vi har sendt to. Hun, ved hjelp av mamma'n sin og en oversetter da, sendte et brev til oss FØR vi sendte vårt første faktsik, vi fikk det bare ei ukes tid etter at vi sendte vårt. Vi sendte med en gave, fargestifter, første gangen (i brevet hun sendte oss lå det ved en tegning, så det passet sikkert fint) og i det andre brevet la vi bare med noen klistremerker. Jeg tenker litt på det med forskjellsbehandling, vårt fadderbarn har tross alt mange søsken. Derfor kjøper jeg ikke akkurat hårstrikk (det går ikke emd hennes hår uansett da) for å si det sånn. Fargestiftene kan jo mange leke med, og jeg håper at klistremerkene kan være mer til felles glede og pynt? Akkurat de er jeg litt mer i tvil om, men vi får se. Det ER jo forskjellsbehandling rett og slett fordi dette ene barnet er et Plan-fadderbarn og derfor får brev, og søskenene ikke får det. Derfor skriver jeg brevet til henne, men likevel inkluderer vi alltid hele familien (skriver brevet fra OSS og ikke fra MEG også, slik at det kan være naturlig for dem å svare "fra familien" om de vil, for å ikke forskjellsbehandle så mye. (Dessuten enklere å skrive fra OSS enn fra MEG og dermed måtte forklare om min samboer...)) Det å skrive brev, og få brev, er jo veldig spennende og lærerikt, men ja, hva skriver man? Vi har skrevet litt om oss og familien vår, litt om hvordan vi bor. Litt om snø og vinter, siden det var desember da vi sendte det siste brevet. En ting er sikkert, jeg hadde stor glede av å få brev fra denne jenta. Ja, jeg hadde stor glede av "tildelingen" også jeg. Kom løpende inn fra postkassa med en stor konvolutt i hånda "ungen vår har kommet, ungen vår har kommet" sa jeg til sambo, som lurte på om jeg var blitt helt gal. Det hadde jeg da ikke men dette med fjernadopsjon hadde vært en drøm i mange år for meg før økonomien tillot det... Lykke til!
Lise79 Skrevet 3. januar 2004 Forfatter #3 Skrevet 3. januar 2004 Takk for gode synspunkter =) Vi gleder oss veldig til vi får brevet fra Plan om "barnet vårt" =) Det er også noe jeg alltid har lyst til, men som med deg, økonomien har ikke vært god nok før nå. Det med fargestifter var en god ide =) Ellers kan man vel kanskje sende klær også? Det er noe som kan arves av yngre søsken etterhvert.
Gjest Zalomine Skrevet 3. januar 2004 #4 Skrevet 3. januar 2004 Problemet er bare at det er en 100 grams grense eller noe slikt på gaver (med mindre man har lyst til å sende en fotball med pumpe, for det gleder hele bygda, så da får man lov å sende noe tyngre, sto det en plass) Og det er max to ganger i året da... Med "velkomstbrevet" følger det også en "mal" for det første brevet. Vi valgte å ikke skrive på den da, det så jo ganske upersonlig ut, med bilder av andre mennesker på... Men vi brukte litt av temaene. Også klippet vi ut kartet som var på den malen og sendte med, også bilde av oss selv. Det fikk vi laminert, slik at det skal holde seg bedre, det fikk jeg tips om her på KG faktisk. Det er spennende i alle fall
Lise79 Skrevet 3. januar 2004 Forfatter #5 Skrevet 3. januar 2004 Ja det er sant... Kom på den 100g grensen nå jeg også. Men men =) Kommer vel ikke til å bruke malen jeg heller. Vil jo at brevet skal være litt personlig =) Men kan vel ta ut noen av temaene. Et godt tips å få laminert bildene =)
Nana Skrevet 3. januar 2004 #6 Skrevet 3. januar 2004 Vi har også fått oss fadderbarn fra Plan. Det er bare et par uker siden så vi er ikke helt ferdig med å skrive første brevet enda. Vi har kjøpt linjal, penner, blyanter og viskelær som vi tenkte å legge med. Tror grensen er på 150g faktisk men er ikke helt sikker. Grunnen til at vi valgte Plan er at pengene kommer hele landsbyen/området til gode og ikke bare de enkelte barna som er utvalgt til å være med på fadderordningen. Da tror jeg at faren for misunnelse er mindre enn hvis enkelte ble valgt ut og fikk sponset skolegang etc. mens de som ikke var fadderbarn fikk ingenting.
Gjest Zalomine Skrevet 3. januar 2004 #7 Skrevet 3. januar 2004 Mm, det var faktisk 150, ikke 100. Men klær veier vel fort mer enn det uansett? (også er det litt "til-et-barn"-ting?) De hadde fått en "bestille gaver online" sak på plan sine sider nå, så sendtes gaven til ungen og regninga til meg... Men jeg hadde planer om å kjøpe gaver og sende sammen med brev jeg... Blir nok et vårbrev med gave etterhvert ja. De regner ikke det at jeg putter en pakke klistremerker, bare et lite papir, oppi sammen med brevet som en gave vel? Sånn siden det bare er to gaver i året...
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #8 Skrevet 3. januar 2004 Noen blir skuffet over at de ikke får brev fra fb sine. Og om det kommer noe så er det en setning og tegning. I mange land så komuniserer de ikke pr.brev. Posthus finnes ikke osv. Dette er noe nytt for dem. Pakkegrensen er 150, men har sendt tyngre. Har ikke hørt noe fra plan om det. Så er det det da, pakkene går ikke til Plan, men til et firma som videresender.(vernet bedrift) Kommer alt frem? Hører ikke noe om det.
Gjest Zalomine Skrevet 3. januar 2004 #9 Skrevet 3. januar 2004 Ikke alle fadderbarn ser på det som naturlig å sende brev nei, men vi var "heldige" i så måte, hun/mora sendte jo (brev og tegning) allerede før de fikk noe fra oss. Det var ikke så langt, men det var kjekt å få. Man bør ikke forvente så mye, de er ikke vant til å sende brev, men posthus trenger de ikke for å sende brev til meg, det gjør de jo via Plan-medarbeideren som leverer og henter post og gaver, og sånn. Vel, uansett, de setter sikkert pris på å få brev selv om de ikke skriver så mye selv.
Lise79 Skrevet 3. januar 2004 Forfatter #10 Skrevet 3. januar 2004 Ja jeg er ganske sikker på at de setter pris på å få brev Det er vel spennende å høre om et land å langt borte som Norge er i forhold til dem?
Bokalven Skrevet 4. januar 2004 #11 Skrevet 4. januar 2004 Jeg skulle veldig gjerne ha vært fadder, men for tiden har jeg detsverre ikke økonomi til det.
Gjest Anonymous Skrevet 4. januar 2004 #12 Skrevet 4. januar 2004 Det koster oss 200 i mnd.Altså 50 kr uken. Det gir oss mye og vite at en kan hjelpe noen som ikke har det bra. Vi har hatt fb i 7 år. Vi meldte oss på når vi sluttet og røyke. I dag koster en pakke tobakk tett på 200 kr? Det første barnet vi hadde døde, men fikk nytt. Det bor i India. Drømmen er å få reist dit engang. Blir kansje med drømmen. Hvem vet.
Lise79 Skrevet 12. januar 2004 Forfatter #13 Skrevet 12. januar 2004 Skulle bare si at vi i dag fikk en stor konvolutt fra Plan i posten Ei søt jente fra Ecuador. Hun var 14 år gammel da, litt synd for da er hun bare med i fadderordninga i 4 år til. Tenkte å sende med en gave til henne i første brevet. Men er litt usikker, hva kjøper man til en 14 år gammel jente? Der nede er de jo veldig fattige og har kanskje ikke samme interesser som jenter i samme alder har her?
Gjest Zalomine Skrevet 13. januar 2004 #14 Skrevet 13. januar 2004 Ja, jenter på 14 er vel ikke det letteste kanskje. Vårt fadderbarn er bare 6 hun (vi har hatt henne i et år allerede altså) Mamma og pappa fikk en gutt på 11 fra Equador, det var lettere, han får en fotball tenker jeg (Han er heller ikke "bestilt" denne helga da, men i forrige uke på oppfordring fra meg) Men, hva står det i brevet at hun liker å gjøre på da? Noen hint der kanskje? Ellers.... har hun langt hår, så hårstrikk går? Mulig med noe flere barn i familien/landsbyen kan ha glede av sammen? (hopper jenter enda strikk i den alderen?) Jeg er ikke så god til å komme på sånne ting, jeg.
Lise79 Skrevet 13. januar 2004 Forfatter #15 Skrevet 13. januar 2004 Hun har veldig lyst til å bli doktor. Ellers er hun veldig glad i å gå på skolen, ellers er hun mye sammen med venninder og "sladrer" sånn som vi gjør her i Norge =) Siden spansk er hovedspråket og hun kan lese og skrive. Tenkte jeg å kjøpe en sånn tynn bok på spansk om Norge. Den kan vel kanskje hele familien ha nytte av? Finner nok på noe Det er iallefall veldig spennende det her =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå