AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Del Skrevet 25. januar 2012 Sitter å funderer litt. Går nå på vgs, på studiespesialiserende, og mange forskjellige jobber har fristet meg. Har hatt en tanke om å bli psykolog i de siste månedene nå, men vet at veldig mange andre har lyst til det, og man må ha et høyt snitt for å oppnå det. Har også begynt å tenke på å bli eiendomsmegler. Kunne sett for meg å gå 3 år på BI, eiendomsmegling, lest litt om det. Men har noen spørsmål her da... 1. Har aldri sett en eiendomsmegler jobbe, bortsett fra på film osv. Er det mye kontorarbeid, eller er det mest å vise folk hus? Om det er noen eiendomsmeglere her, som kunne forklart en vanlig arbeidsdag? 2. Man må jo ta forskjellige økonomistudier om man gå på BI, eiendomsmegling. Er det viktig å ha S eller R matte da? Har Pmatte nå, er det bare å utelukke mine sjanser for å bli eiendomsmegler? 3. Er det sånn at man arbeider ekstra mye, eller litt mindre enn vanlig for eiendomsmeglere, eller er det vanlig 8-timers dager? 4. Hva er sånn ca. lønnen på? Vet at man tjener opp mer etter hvert, og det har mye med provisjon osv å gjøre. Men hva er det i gjennomsnitt, med og uten provisjon og ekstra? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Del Skrevet 25. januar 2012 Hei! Jobber i bransjen og kan forsøke å svare deg på hvordan det er hos oss iallefall. Det er veldig mye kontorarbeid. Om du ikke har saksbehandlere/medhjelpere til å hjelpe deg må du bestille alt av opplysninger, registrere opplysningene, følge opp at du får alt, lese igjennom alt og trekke ut det som er viktig for et salg etc og skrive salgsoppgaver. Det er som sagt MYE mer papirarbeid enn hva folk tror. I tillegg må du ut på befaringer, verdivurderinger og ha visninger på kveldstid. Om du skal bli en eiendomsmegler med suksess må du være en selger. Jobben som eiendomsmegler er ikke bare å holde visning og en budrunde som mange tror. Selve jobben er å få inn oppdraget! Og du må selge deg inn til de som skal selge sin bolig og det holder ikke å være en snill og hyggelig person, du må selge deg selv.. (dine erfaringer, hvordan du legger opp salgsprosessen osv osv osv). Og vær forberedt på å jobbe rundt minst 12 timer dagen, iallefall de første årene. Ang lønn så er det veldig forskjellig fra firma til firma hvor mye man får i fast lønn og provisjon. Der jeg jobbet før så var gjennomsnittslønna på ca 500.000 kr for en megler som hadde jobbet i 3-5 år, jobbet 12 timer dagen + i helgene og solgte ca 70 boliger i året. Men i firmaet jeg jobber nå ville en person som jobbet så mye og som solgte like mye fått ca 1 million i lønn, men her har vi ikke fast lønn dvs kun provisjon. Tenk deg nøye gjennom før du velger eiendomsmegling. Prøv deg med en deltidsjobb som selger og se hvordan det går. Hvis du ikke liker å selge, ikke velg eiendomsmegling... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sauen87 Skrevet 25. januar 2012 #3 Del Skrevet 25. januar 2012 Jeg er ikke eiendomsmegler selv, men kan svare litt ift hvilke fag de har siden jeg studerer økonomi på BI. Første året har man matematikk for økonomer. Dette er bla ligninger, funksjoner, derivasjon og integraler. Derivasjon er viktig å kunne fordi man har mikroøkonomi på andre året. Fordel å kunne det fra før, men alt blir gjennomgått i matematikken. Ellers er det for det meste enkel regning (pluss, minus, ganging, deling)i de fleste fag - mikro er vel det vanskeligste faget rent matematisk sett. Jeg har tatt både matematikk for økonomer og mikroøkonomi, og greide meg fint til tross for at jeg bare har veldig enkel matematikk fra vgs (gikk yrkesrettet en gang for mange herrens år siden, og tok påbygg senere). Lykke til med valget :-) Kan absolutt anbefale BI - veldig flinke forelesere, godt faglig miljø og mye sosialt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå