cha Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hei! Trenger å få ut litt frustrasjon her. Vi er et ungt par som ikke har unger enda. Vi leier et gammelt hus, et hus vi skal flytte fra før vi får barn. Mandag hadde vi besøk av mitt søskenbarn. Hun har 3 barn på 9, 4 og 1 år. Det første hun gjorde var å gå en runde rundt i huset og fjerne diverse ting. Legge bort mobiler, nøkler, div pynteting, osv. Hun sier ingenting. Så spør hun om vi kan legge noe forran trappa, slik at ungen på 1 ikke detter ned. Altså det er helt i orden det, jeg heller vil jo ikke at ungen skal bli skada. Vi setter oss i sofan og spiser kake. Ungene på 9 og 4 løper rundt og herjer. Ungen på 1 er med å spiser kake. Så setter hun han ned på gulvet slik at han kan gå litt rundt. Hun gir han også en smuldrelefse, slik at det detter smuler i hele huset der han går. Så kaster han fra seg lefsa, foreldrene bare lar den ligge. Så tar han en gaffel og pirker i kremkaka som står på bordet. Dette ler faren av, og gjør ingenting. Så sitter vi å prater, og ungen på 1 kommer med en og en ting fra et pyntefat jeg har laget i den andre stua. Jeg spør om han kan legge det tilbake der han fant det, men det er jo klart han ikke skjønner det. Helt forståelig. Så spør moren; Er det noe pyntegreier han ødelegger? Så svarer jeg at; Ja, det er et sånn luktefat jeg har laget. Åja, får jeg til svar. Går ikke å gjør noe med det. Hun gikk også rundt å flytta på ting, for at han ikke skulle få tak i det. Det skjønner jeg, men da kan hun ha satt ting tilbake når hun gikk, eller sagt hvor hun hadde lagt alt. Hvorfor forventer folk at man skal gjøre om hjemmet sitt, kun for at de skal komme på besøk en liten time i året? Da synes jeg de kan ha ungen sin under oppsyn hele tiden, og ikke la den gå rundt som den vil. Kommer en episode til, men poster et nytt innlegg, slik at dette ikke blir så langt. 4
Eilina Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Tror ikke folk forventer at huset tilpasses små barn. Er man på besøk, passer man på barna sine, for det som er farlig, og det som kan ødelegges. Hadde det lagt fremme medisiner eller alkohol, våpen som barnet kunne skades av, hadde jeg nok sannsynligvis spurt om jeg kunne flytte det litt høyere opp, men ellers må man jo bare følge med. Det er nok en grunn til at det er slitsomt å besøke enkelte, fordi hjemmene rett og slett ikke er barnevennlige. Da kan det være lettere å invitere folk hjem til seg 2
Gjest Spinell Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 He he, artig problemstilling. Og jeg synes begge parter bør kunne tilpasse seg litt. Foreldrene bør passe såpass på barna sine at de ikke ødelegger ting eller gjør noe som er til fare for seg selv. Bordskikk og oppførsel er en del av grunnleggende oppdragelse, selv om mange tydeligvis er av en oppfatning av at barna bør lære alt sånt helt av seg selv, på sine egne premisser og basert på erfaring. Men som boligeier (uten barn) er det i min egen interesse å rydde vekk saker som jeg er redd for før små barn kommer på besøk. Ting kan skje - og det fort - selv når foreldrene er oppegående, kan folkeskikk og jobber med å lære barna det samme. 5
O'hara Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg forventer ikke at andre hjem skal barnesikres, vi har en datter på 14 måneder. Men, når det er sagt, så drar jeg muligens ikke på besøk til "hvem som helst" heller. For hennes, besøkende og min egen del, så unngår jeg hus hvor det står nips og naps overalt. Det blir for stressende for alle parter, og da drar jeg heller på besøk når hun er blitt større, eller eventuelt huset er litt ryddet. For uansett hvor godt jeg passer på henne, så kan ting skje bare på sekundet, og jeg ønsker ikke at hun skal ødelegge ting som er av verdi for den vi besøker. Driver ikke å rydder eget hus rent, da jeg tror at det er bedre for henne, og meg, at hun heller får utforske ting. Men, nå skal det sies, jeg synes ikke det hørtes ok ut den oppførselen ditt besøkende hadde. Selv om en selv synes at ens unge er søt, sjarmerende og morsom, så er ikke det ensbetydende med at alle andre deler den oppfatningen.
Gjest damen Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Det kommer veldig an på foreldrene. Jeg har ikke små barn lengre, men når jeg får besøk av venner med småttiser så tar jeg "runden" og sikrer litt/rydder unna. Det er fordi jeg vet hva skal til for å gjøre hjemmet litt tryggere, og vi voksne kan slappe mer av og kanskje ha en samtale uten å måtte fly rundt;) Men jeg forventer også at foreldrene passer på ungene sine, for jeg ommøblerer ikke altså... Noen foreldre er veldig egosentriske, eller kanskje man heller skulle kalle de barnesentriske. De forventer at alle stiller opp og tilrettelegger maks for deres lille arving. Slike folk er bare irriterende, og bør vel egentlig få et lite hint om at "Jeg kan ikke garantere at det ikke ligger fremme noe som han kan skade seg på. Vi har ingen småbarn her til daglig, så det er ikke barnesikkert her". 2
Gjest Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Hadde nok ikke giddet å rydde huset før barnebesøk, nei. Tatt vekk eventuelt duk eller løper, som lett kan røskes i - men ellers hadde jeg forventa at foreldrene ville både ha passa på og eventuelt sagt i fra til barnet om det var på vei til å "tafse og ta" ting den ikke burde. Smulete og grisete ting spiser vi ved spisebordet. Selv lærte jeg sønnen min ikke å pille på ting fra han forsto forskjell på ordene ditt og mitt. Null problem. Hver dag en periode tok vi runden i huset og jeg pekte på mine ting og sa "bare min ting, ikke rør" og så pekte jeg på en av hans ting og sa "din leke/ting, den kan du leke med". Ingen knuste nips,ingen leverposteisbrødskiver i cd-spilleren og få paniske øyeblikk for å "redde" noe som han var på vei til å rive ned eller ødelegge. 1
Gjest Annaires Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Om man vil ha besøk, koster det da ikke mange kaloriene å rydde bort litt gjenstander som kan bli ødelagt/barnet kan skade seg på. Det er da bedre det slik at man får pratet med de som kommer på besøk, enn at de skal fly rundt og avverge mulige farer hele tiden... 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Vits i å ha besøk av noen når alt de gjør er å fly etter ungen. syns du kan rydde.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Rydder bort det jeg kan, men siden vi har barn har vi noen løsninger zom gjør at enkelte ting ikke kan ryddes bort. Da forventer jeg at foreldrene holder ungen borte fra akkurat det området.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Jeg fikk en gang kritikk fordi jeg ryddet bort noe jeg ikke ville barnet skulle knuse. "Du ryddet jo bort alt han kunne leke med" 1
Gjest Mandalas Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Vel, svaret er jo rimelig enkelt. Hvis dere vil ha besøk for å kunne prate med besøket, så rydder dere unna ting. Hvis dere vil at gjestene skal løpe etter 1-åringen hele tiden og kanskje få sagt en setning her og der, så lar dere tingene være fremme Jeg antar at de fleste vil at besøket skal kunne sitte ned litt.
Gjest gurimalla Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 Hei! Trenger å få ut litt frustrasjon her. Vi er et ungt par som ikke har unger enda. Vi leier et gammelt hus, et hus vi skal flytte fra før vi får barn. Det første hun gjorde var å gå en runde rundt i huset og fjerne diverse ting. Legge bort mobiler, nøkler, div pynteting, osv. Hun sier ingenting. Så spør hun om vi kan legge noe forran trappa, slik at ungen på 1 ikke detter ned. Altså det er helt i orden det, jeg heller vil jo ikke at ungen skal bli skada. ... Hun gikk også rundt å flytta på ting, for at han ikke skulle få tak i det. Det skjønner jeg, men da kan hun ha satt ting tilbake når hun gikk, eller sagt hvor hun hadde lagt alt. ... Hvorfor forventer folk at man skal gjøre om hjemmet sitt, kun for at de skal komme på besøk en liten time i året? Da synes jeg de kan ha ungen sin under oppsyn hele tiden, og ikke la den gå rundt som den vil. Det er ikke slik småbarnsforeldre forventer at "folk" skal gjøre om hjemmet sitt for at de skal komme på besøk. Hvis du lurer på hvorfor din kusine oppførte seg slik hun gjorde på besøk får du spørre henne. Hun forsøkte tydeligvis å gjøre ting utilgjengelig for en ettåring, slik at hun kanskje kunne sitte litt i ro når hun besøkte deg denne ene timen i året... 2
Meridian Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Jeg syns hun kunne sagt til deg da de kom "Om det er noe du er redd for eller som er farlig for barna, burde du flytte det opp i høyden eller gjemme det" Så kunne du og henne gått rundt i huset sammen og flyttet på ting. Det er kanskje måten det blir gjort på som er irriterende? Om man spør høflig først, vil den som eier huset føle seg respektert, for det er jo både lurt og smart og rydde unna visse ting.
Chiyo Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Jeg ble litt provosert da jeg leste dette. Jeg syns det ikke er gale at man spør om man kan ligge noe foran trappen så 1-åringen ikke skader seg, det forstår jeg, men jeg reagerer på mor og fars oppførsel. Jeg mener at de må kunne ta fra barnet ting hvis det plukker opp noe som det fatet for eksempel. Å si "Er det noe pynte greier han ødelegger?" og så ikke gjøre noe med det, syns jeg rett og slett er dårlig oppførsel. Barnet forstår ikke at det gjør noe galt, men foreldrene kan da gjøre noe. 1
makkapakka Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Hvis du ikke har barn selv er det avogtil vanskelig å se farene som ligger rundt om i huset. Det var iallefall mange ting jeg måtte finne "ny" plass til når jeg fikk barn. Tror ikke noen forventer at du skal gjøre om huset fordi du får unger på besøk, men foreldre som har 3 travle barn, tilrettelegger slik at de selv kan sitte ned og være på besøk hos deg, istedenfor å løpe rundt etter ungene. Unger er ikke "lys" du setter i sofaen og der sitter de til besøket er over, dessuten hvis det ikke er leker eller noe ungene er opptatt av så kjeder de seg lett og finner på ting for å få tiden til å gå. 2
Gjest Gaby Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Hvorfor syns mange foreldre det er greit at småungene deres går rundt og kliner mat på gulv, møbler, klær og annet, når de er på besøk eller ute blandt folk? Jeg er IKKE interessert i å få den nye veska mi/jakken min/buksa mi/sofaen min innsmurt med den deilige blandingen av spytt, smuler og kaviar, takk! Selvfølgelig må ungene få mat, det er ikke det jeg sier Men må de få lov til å kline den utover alt? 2
Gjest Apophis Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 Du sa ikkje noe til de då, om at du f.eks hadde satt pris på om de holdt eit GODT øye med ungen og ikkje lot den slenge mat vegg i mellom? Eg har ikkje vært borti den problemstillingen, men det er vel fordi eg ikkje kjenner så mange med barn. Og de få eg kjenner som har unger, velger eg å ikkje invitere på besøk om ungen må være med.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #19 Skrevet 26. januar 2012 Hvorfor sier du småbarnsforeldre når det kun gjaldt din kusine? Snakk om å generalisere. Jeg ville aldri ha gjort som kusinen din gjorde. Jeg fotfulgte barna mine når vi var på besøk, hos de med masse nips og ting ble det for slitsomt så jeg sluttet å dra på besøk til dem. Å la barnet grise med kaka er jo bare ekkelt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har aldri opplevd noe lignende, heldigvis. Når vi har fått besøk med småbarn, pleier jeg alltid å minne foreldrene om (med en gang de kommer inn) at dette huset ikke er barnesikret, bare så det er sagt. Men jeg lar ikke ting jeg er redd for stå fremme i barnehøyde. Nå har jeg også fått barn. Og jeg kjenner jeg blir litt småirritert når vi får besøk av andre med like gamle barn (2 år) som tar seg til rette. For eksempel, hvis jeg har satt på noen kjeks til kaffen i en skål på bordet, bærer de skåla inn på kjøkkenet igjen med største selvfølgelighet "barnet vårt kommer bare til å spise og spise uten stopp hvis dette står framme". Hallo, det var ment på oss voksne, mens barna leker på gulvet! Da får de heller lære ungen sin at h*n kan få en kjeks, men så er det nok. Det fungerer i allefall greit med vårt barn. Dette er jo bare en liten filleting, men irriterer meg når det skjer igjen og igjen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå