AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Hei Jeg lurer litt på jobb innenfor forlag. Vet det er mange om beinet når det kommer til forlagsjobber, men ser likevel at flere av forlagene "ofte" søker etter medarbeidere. Har også sett at Schibsted har trainee-program. Men hvor attraktivt er det egentlig å jobbe med dette? Er forlagsbransjen "glorifisert"? Hvilke utdannelser er relevante? Økonomi kan jo brukes til så mangt, og noe innenfor litteratur, kommunikasjon eller markedsføring er kanskje også relevant? Selv studerer jeg til å bli lektor, men kunne en gang i framtiden tenke meg å jobbe med litteraturformidling (annet enn til skoleelever). Kunne tenke meg å jobbe med manus og oppfølging av forfattere eller markedsføring av bøker (skjønnlitteratur). Å jobbe som oversetter virker også spennende, eller finne bøker på det utenlandske markedet som kan lanseres i Norge.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tror det kommer veldig an på jobben og forlaget! Jeg kjenner flere som jobber i forlag, og de elsker jobben sin. De tjener ok, men jobber ofte mye. Leser manus hjemme og i helgene og sånn. Og reiser mye på bokmesser ol. Hvis du har markedsføring/økonomi jobber du vel sjelden direkte med manus og omvendt. Så du må kanskje bestemme deg for hva du vil. Det er stor forskjell på å jobbe i økonomi eller markedsføringsavdeling og det å være redaktør.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Det er nok lurt å få et bein innenfor ved å f.eks. skrive om bøker, oversette eller anmelde. Jeg kjenner noen som har fått jobb i forlag på grunn av (eller delvis på grunn av) bokblogger og anmeldervirksomhet. Forlagene bruker også eksterne konsulenter som leser manus, korrekturleser og språkvasker. Det kan være lurt å få et bein innenfor ved å gjøre noe av dette også. Jeg kjenner en som fikk fast jobb etter å ha vært freelance manuskonsulent i mange år. Jeg tror det skal mye til å få jobb i forlag bare ved å studere litteratur f.eks. Har inntrykk av at forlagene er ute etter folk med nettverk og overskudd, stor interesse for bøker og mange idéer.
Gabler Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg vil anta at en bachelor/master i nordisk eller litteraturvitenskap vil være veldig relevant med tanke på den jobben:)
Gjest Spinell Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Jeg vil anta at en bachelor/master i nordisk eller litteraturvitenskap vil være veldig relevant med tanke på den jobben:) Er ikke forlagsjobbene såpass populære at man lett faller gjennom om man bare har en bachelor, siden man må konkurrere med en skokk av søkere som har mastergrad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå