Gå til innhold

Do/pottenekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en gutt på litt over 2,5 år som nekter å sitte på potte/do. Vi har aldri presset han, men har i den senere tid snakket litt om dette med å gå på do/potte ved passende anledning. F.eks. hvis han spør hvor vi skal og vi svarer at vi skal på do, spør vi samtidig om han også har lyst å sitte på do/potten. Svaret er alltid nei og vi lar det bli med det. Vi har også snakket om at han skal få en lekebil den dagen han tisser/bæsjer på do/potte og dette husker han og sier selv. Men han vil ikke prøve.

I barnehagen har han tisset på do, men hjemme har han vel bare sittet på do et par-tre ganger.

Vi sier også at han bare må gi beskjed dersom han har lyst/behov for å gå på do. Han skjønner hva vi sier, men ber aldri om å få gå på do.

Noen tips? Evt. er det noe vi bør la være å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har en på 3 som også nekter. Vi begynte tidlig med pottetrening og det gikk sånn tålelig bra en periode, men så fikk han sterkere vilje og siden da har han nektet.

Etter en høst med en del omveltninger(reaksjon på flytting, oppstart i barnehage osv.) har jeg ikke villet stresse med det. Hadde tenkt å ta kampen med smokkeslutt først, det ser det ut til at vi slapp, for han har sluttet helt av seg selv nå på nyåret. Så da ble fokuset flyttet til bleieslutt.

Nå er han litt på gli i den forstand at han vil ha på truse i stedet for bleie, han har noen tøffe truser med racerbil og motorsykler på, så da er det stas. Så hjemme får han gå i truse innimellom.

Uhell skjer og han skjønner at det ikke er helt sånn det skal gjøres. Jeg ser bare på det som en måte å lære på, at han på den måten forstår at han må gjøre det på do eller i potte.

Gjentar ofte for han når han bare har på truse at han må huske å tisse på potta, da henter han den, men det blir med det. Han skjønner hvertfall hva den skal brukes til :gjeiper:

Endret av Merlion
Skrevet

Mitt inntrykk er at mange barn ikke egentlig synes doen/potta er spesielt morsom eller motiverende, men at det å få gå i truse/boxer (kanskje lik boxer boxer som pappa har) er tøft og voksent.

Så lenge barnet får prøve seg på å gå i truse hjemme vil det få øvelse i å bli oppmerksom på når det skal tisse/bæsje, for de gangene barnet lar alt gå som før, så vil det få konsekvenser (i form av våt og ekkel truse). Med dagens bleier er det jo ikke noe stress å gjøre fra seg fordi det er behagelig og greit uansett.

Skrevet

Med så stor unge vet jeg ikke, men med halvannetåringer kan man lokke med at "kom nå går vi og sitter på do/potte, mens vi leser en bok."

Det kurerte pottenekten hos oss. Men det er fortsatt ikke vilje for å gjøre noe i potta... Men det tenker jeg vi løser med trusebruk etter hvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...