AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 Jeg visste faktisk ikke at jeg som fotgjenger har vikeplikt for trikken i fotgjengerfelt... Tipper jeg ikke er alene? 4
Moscato Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg vet bare at både bilene og trikken er jævlig mye større og hardere enn kroppen min, så jeg viker uansett, jeg. Jeg viker (altså står i ro og venter), helt til jeg ser at bilen/trikken er i ferd med å stoppe eller har sakket ned såpass at jeg vet at føreren er oppmerksom på meg og gir meg mulighet til å krysse, og SÅ går jeg. Dermed er en vikepliktregel egentlig fullstendig uvesentlig for min rolle i trafikken, for man kan ikke og skal ikke bare gå ut fra at alle overholder vikeplikta si. 15
Gjest Apophis Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Jeg vet bare at både bilene og trikken er jævlig mye større og hardere enn kroppen min, så jeg viker uansett, jeg. Jeg viker (altså står i ro og venter), helt til jeg ser at bilen/trikken er i ferd med å stoppe eller har sakket ned såpass at jeg vet at føreren er oppmerksom på meg og gir meg mulighet til å krysse, og SÅ går jeg. Dermed er en vikepliktregel egentlig fullstendig uvesentlig for min rolle i trafikken, for man kan ikke og skal ikke bare gå ut fra at alle overholder vikeplikta si. Samme her. Aller helst går eg til eg ser det ikkje kommer bil i noen retninger og går fort over veien då. 1
Gjest Daenerys Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Jeg går aldri ut foran trikken, for jeg har vikeplikt for den. Enkelt og greit. De stopper jo ikke er min erfaring.
Gjest Elfrida Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Trikken har laang bremselengde, og veier ørten tonn, den er man bare ikke i veien for, vikeplikt eller ikke vikeplikt. 2
Grønt blad Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Jeg visste faktisk ikke at jeg som fotgjenger har vikeplikt for trikken i fotgjengerfelt... Tipper jeg ikke er alene? Og jeg som synes det stadig vekk er opplysningskampanjer om at alle, også fotgjengere, har vikeplikt for trikken. Jeg er glad jeg ikke kjører trikk. Et av problemene i Oslo er at fotgjengere bare krysser rett over gata uten å gidde å se seg for (ikke alle, men veldig mange). Merker stor forskjell på å kjøre bil i Oslo sammenlignet med andre byer. Hvis man da i stedet for ett tonn har over femti tonn å stoppe, da er det ikke rart at man trenger litt bremselengde. Synes forøvrig at trikken stopper ganske fort, jeg. Jeg tror at maange/de fleste som blir påkjørt av trikken har (delvis) skyld i det selv. 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 For meg som ikke bor i Oslo, men som er der jevnlig så visste jeg faktisk ikke at jeg som fotgjenger har vikelplikt for trikken. Dette er mot normalt sånn jeg vanligvis tenker. Er jeg i et fotgjengerfelt så har trafikken vikeplikt for meg. Da blir Oslotrafikken en utfordring.
Moscato Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 (endret) For meg som ikke bor i Oslo, men som er der jevnlig så visste jeg faktisk ikke at jeg som fotgjenger har vikelplikt for trikken. Dette er mot normalt sånn jeg vanligvis tenker. Er jeg i et fotgjengerfelt så har trafikken vikeplikt for meg. Da blir Oslotrafikken en utfordring. Ikke egentlig. På de aller fleste fotgjengerfelt i Oslo der trikken går, så er det trafikklys. Har trikken rødt lys, så må selvsagt den også stoppe. Går man på rødt lys og tror trikken automatisk stopper for en da, så vil jeg faktisk påstå at man er litt dum, uansett hvilket bondeland man kommer fra. Og hvis der skulle være et fotgjengerfelt uten lys som trikken krysser, så durer man da for svarte ikke ut i veien likevel. Man MÅ jo se seg for, akkurat som med bilene. Endret 28. januar 2012 av Moscato 1
Fanta Exotic Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 For meg som ikke bor i Oslo, men som er der jevnlig så visste jeg faktisk ikke at jeg som fotgjenger har vikelplikt for trikken. Dette er mot normalt sånn jeg vanligvis tenker. Er jeg i et fotgjengerfelt så har trafikken vikeplikt for meg. Da blir Oslotrafikken en utfordring. Men det er jo vanlig å se seg for før man går over veien. "alle" vet vel at trikker, tog og andre store kjøretøy har en lang bremselengde, og et eventuelt bråbrems vil foråsake en stor risting for passasjerene i trikken. Vandrer folk faktisk over fotgjengerfeltet når de ser trikken komme kjørende? Har de lagt igjen hodet på nattbordet hjemme eller? 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Du er garantert ikke alene! Jeg tror faktisk det er svært mange som ikke vet de har vikeplikt for trikken. Eneste sted trikken må vike for fotgjengere er i lysregulert fotgjengerovergang. På tide Ruter kjører en kampanje igjen. En av ulykkene i forrige uke var dødsulykke, ett liv tapt er ett for mye.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Når jeg ser hvordan bergensere krysser gaten like foran Bybanen som om det var en bil så kan jeg levende forestille meg at det også gjelder trikke ja. Jeg ble nesten påkjørt av trikken i Oslo da jeg var på vei ut i veien på grønn mann. Den trikken kom fra "ingensteds".
Grønt blad Skrevet 28. januar 2012 #12 Skrevet 28. januar 2012 Når jeg ser hvordan bergensere krysser gaten like foran Bybanen som om det var en bil så kan jeg levende forestille meg at det også gjelder trikke ja. Jeg ble nesten påkjørt av trikken i Oslo da jeg var på vei ut i veien på grønn mann. Den trikken kom fra "ingensteds". Jeg har også nesten blitt påkjørt av trikken. Trodde det var trygt å gå på grønn mann, men tror trikken har forkjørsrett uansett. I mitt tilfelle svingte den, i krysset, og det var derfor jeg hadde grønn mann. Lærte ei lekse der, kan man si. Noe annet. Tror dere noen tar selvmord foran trikken, altså hopper foran med vilje? Vet det skjer på t-banen, men trikken? 1
Meridian Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har også nesten blitt påkjørt av trikken. Trodde det var trygt å gå på grønn mann, men tror trikken har forkjørsrett uansett. I mitt tilfelle svingte den, i krysset, og det var derfor jeg hadde grønn mann. Lærte ei lekse der, kan man si. Noe annet. Tror dere noen tar selvmord foran trikken, altså hopper foran med vilje? Vet det skjer på t-banen, men trikken? Har det skjedd på t-banen i Oslo?
Binta Ba Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Har det skjedd på t-banen i Oslo? En kompis av satt på en av de siste banene hjem, til endestasjon, for en fem års tid siden. Var en kar som hoppet ut idet banen kom inn på sporet, han kunne kjenne at de kjørte over noe..
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 En kompis av satt på en av de siste banene hjem, til endestasjon, for en fem års tid siden. Var en kar som hoppet ut idet banen kom inn på sporet, han kunne kjenne at de kjørte over noe.. Huff, så fælt! Det må ha vært en ekkelt opplevelse, men ikke minst - veldig trist at denne personen valgte å gjøre dette ... Husker du hvilken linje det var?
Grønt blad Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Har det skjedd på t-banen i Oslo? Det er vel 1-2 selvmord på t-banen i året, noen ganger mer, noen ganger mindre. Tror det har skjedd på de fleste linjene. Lagt til: Selvmord blir sjelden eller aldri nevnt i mediene fordi man er redd det skal ha en smittende effekt. Dersom det blir nevnt blir det omtalt som en ulykke. Noen ganger er det faktisk ulykke, andre ganger selvmord. Endret 29. januar 2012 av Grønt blad
Grønt blad Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Apropos ulykker på t-banen: Mann påkjørt av t-banen i Oslo - Personen er funnet omtrent 800 meter inne i tunellen, sier operasjonsleder Ola Krokan i Oslo-politiet til Aftenposten.no litt etter 07.30. - Han var bevisst da vi fant ham, men vi vet ikke skadeomfanget, legger han til. Vil tro dette er en narkoman som fant ut at han skulle ta snarveien mellom Nasjonaltheatret og Majorstua. Ville han ta selvmord hadde ham nok klart det. Edit: Ser nå at Dagbladet skriver det var en beruset 21-åring... Endret 29. januar 2012 av Grønt blad
Binta Ba Skrevet 29. januar 2012 #18 Skrevet 29. januar 2012 Huff, så fælt! Det må ha vært en ekkelt opplevelse, men ikke minst - veldig trist at denne personen valgte å gjøre dette ... Husker du hvilken linje det var? Var 2 eller 3, om jeg husker rett. Og ja, rimelig ekkelt. Kompisen min var en sterk og staut kar til vanlig, men han var litt..prega i etterkant. Tok ikke siste bane helt hjem på en god stund, hvertfall.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #19 Skrevet 29. januar 2012 Har det skjedd på t-banen i Oslo? Jeg husker det skjedde en 2. juledag for mange år siden. Vi satt på Østeråsbanen og skulle på kino. Da ble vi stående lenge før Majorstuen fordi det var noen som hadde hoppet foran banen på Majorstuen stasjon. Husker det gikk ganske inn på meg som 12 åring.
Gjest Daenerys Skrevet 29. januar 2012 #20 Skrevet 29. januar 2012 Husker også at for ca to år siden, når det var fryktelig kaldt ute, var det noen som hoppet foran t-banen på jernbanetorget. Husker det godt fordi det ble total kaos på busser og trikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå