Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2004 #1 Skrevet 2. januar 2004 Jeg vurderer å kjøpe noe i USA som koster 1500 kroner. Nå har det seg slik at jeg har en kamerat i USA, og jeg tenkte dermed på tanken å få han til å kjøpe dette for meg, for så å sende det som en gave til meg. Vil jeg da kunne få problemer i tollen av noe slag? De kan jo ikke nekte meg å motta en gave?
Mrs. B Skrevet 2. januar 2004 #2 Skrevet 2. januar 2004 Se hva du kan finne ut på www.toll.no Tror egentlig man må dette.. Søsteren min vant en gang et digitalkamera via en nettside i USA og selv om det var en gave måtte hun betale toll for den. Få kameraten din til å sette ned verdien på pakken (skrives på en klistrelapp på utsiden) så mye som går. Og ikke ha noen faktura som viser hvor mye det egentlig er verdt med i pakken (i tilfelle den stoppes og åpnes). Denne får da heller sendes i et separat brev.
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #3 Skrevet 3. januar 2004 Jeg tror det er 200 kr som gjelder. Hensikten med pakken er uinteressant, pakker skal fortolles om det er gaver eller ei. De kikker på summen som er skrevet som verdi på forsiden, evt. åpner den og ser. Selv om det står 199 kr på forsiden, kan det jo hende en toller "ser" at det er verdt litt mer.. Men det er nok en sjanse verdt å ta. Det eneste kjipe med å skrive lavere sum enn egentlig verdi, er at hvis pakken tapes i postgangen så får du erstattet det som står på kvitteringen - 199 kr. Det finnes ingen bankers løsning for smugling. Jeg har fått en del pakker fra USA, og bestandig instruert om å skrive lavere sum hvis nødvendig på front. De har åpnet et par ganger, den ene gangen var innholdets verdi lavere og de sendte den da til meg. Forresten fikk jeg en hvor innholdets verdi var deklarert som høyere av tusten som sendte den, og den ble seff fortollet.
Arwen Skrevet 3. januar 2004 #4 Skrevet 3. januar 2004 Sambo fikk en cd i gave fra en kamerat iEngland for noen år siden og måtte betale toll på den.
liv Skrevet 3. januar 2004 #5 Skrevet 3. januar 2004 verdi over 500 når det er gave og over 200 når det er kjøpt må fortolles
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #6 Skrevet 3. januar 2004 Det var 500 før, men er gaver med verdi under 1000 nok momsfritt. Ved kjøp gjelder fortsatt 200 kr. Få kompisen din til å skrive en proforma faktura der verdien er under 1000 kr og der det står at det er gave. Viktig at det kommer fram ellers må du betale moms.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå