AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 I går feiret jeg bursdagen til en god venn og det inkluderte 5-retters middag samt endel vin. Selvsagt sprengte jeg kaloribudsjettet mitt i går, selv om jeg prøvde å spise lett tidligere på dagen og ikke spiste opp alle rettene. Jeg tenkte egentlig å spise lette middager resten av uka for å komme i mål, men har lest at man ikke bør gå under 1300 kcal per dag for da går kroppen i sparemodus. Hvor fort går den egentlig i sparemodus? Kan jeg spise lite én dag i det minste? Jeg har ikke sjangs til å trene inn det denne uken og vil nødig ødelegge alt på grunn av dette. Tips til hvordan man løser slike "problemer". Synes hele tiden jeg havner i situasjoner hvor det er helt umulig å holde seg innenfor de 1300. Selv om jeg for lengst har kuttet ut kanelbollen på kafé og alltid har med egen mat på skolen kommer helgen og ødelegger. Bursdager, familiesammenkomster, jul, påske og ikke minst, festing. Jeg vil ikke slutte å være sosial heller. Hvis jeg dropper festing en helg blir det jo for sjokolade og pizza i stedet. Blir litt frustrert over hele systemet. Klarer meg stort sett fint til vanlig, men hva hjelper det når jeg sprenger budsjettet en gang i uken eller i hvert fall annehver uke? I tillegg vet jeg ikke hva jeg bør spise før fest. Følger man sunn fornuft bør man spise en solid middag så man ikke blir dritings kl 21, men skal jeg begrense kaloriinntaket må jeg spise lite. Prøvde meg på tomatsuppe før konsert en gang, det var ikke suksess! Tips til mat som metter ordentlig, men med lite kalorier? Uff, nei. vet ikke om kaloritelling er noe for meg, samtidig så har jeg gått ned 1 1/2 kg kun pga kosthold, så vet jo at det fungerer, vet bare ikke om det fungerer for meg i lengden. Hvis noen i det hele tatt gidder å lese dette innlegget setter jeg pris på deres tanker og tips rundt "problemene" mine. (kaller det "problemer" for å understreke at jeg vet at det finnes verre ting i verden enn å slite med kaloriinntaket).
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg lurer også på dette! Festen på lørdag ødelegger som regel hele uka for meg!
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 Herlighet, skjønner ikke hvorfor folk ikke kan bruke sunn fornuft istedetfor å bli helt gal av kaloritelling.. 4
Måndagsbarn Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Det høres litt ut som om du gjerne vil kutte ned på kaloriene, men ikke vil endre kostholdet ditt. Dette er praktisk umulig om du bare vil leve på pizza og boller - du VET dette selv. Skal du spise nok til å mette, alle dager i uken, på 1300 kalorier må du få i deg betraktelig mindre tomme kalorier (sukker f.eks) og betraktelig mer mettende, kalorifattig mat. Du trenger jo ikke gå sulten. Spis brokkoli, egg, fisk, bønner, kikerter og blomkål f.eks - og tenk på det at de få gangene du overgår kaloriinntaket ditt ikke har noe å si over et år, det er alle de andre dagene som gjør forskjellen. At man sprekker iblant er bare å regne med, du må bare huske å hente deg inn igjen. Mine tips er som følger: Drikk bare vann. Flytende kalorier metter dårlig, jo mindre du får i deg jo mer kalorier kan du "forbruke" på mat, skikkelig mat. Spis salater med mettende grønnsaker - salat med tunfisk, avocado, litt ost (f.eks feta), egg o.l. gjør deg garantert stappmett på mye mindre kalorier enn tre brødskiver. Prøv å finne alternativer som er kalorifattige. Liker du havregrøt? Bytt til rågflingor, osv.
Gjest Spinell Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Er heller ingen tilhenger av manisk kaloritelling, men spis nå heller en skikkelig biff enn en tallerken tomatsuppe før du går ut og fester. Rent kjøtt er jo kalorifattig. Og drikk heller hvitvin enn drinker når du fester, så blir det færre snikende kalorier.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 TS her: Anonym bruker 2: heldig for deg hvis du klarer å holde vekten/gå ned kun ved sunn fornuft. Jeg har lært veldig mye etter at jeg begynte å se på kaloriene. Jeg trenger råd, ikke frekke kommentarer. Frøkenfryd: virker litt som om du har misforstått det jeg skriver, eller så var jeg ikke helt tydelig. Er fullt klarer over at jeg ikke går ned i vekt med boller og pizza. Boller spiser jeg aldri, men det hender seg at det blir pizza i helgene. Da blir det en hjemmelaget med kylling og grov bunn. Til vanlig prøver jeg å spise så sunt som mulig (har endret kostholdet mitt drastisk de siste månedene), men er for glad i pizza og tapas (og sjokolade!) til å bare gi det helt opp. Mitt problem er bare at det er så mye som skjer hver måned som enten inkluderer mye mat og/eller usunn mat og alkohol. Det er vel et luksusproblem, men jeg kutter ikke ut bursdagen til gode venner fordi jeg ikke kan drikke. Er det slik at hvis man skal telle kalorier så må man begrense seg til et par glass vin i måneden? Har ikke pleid å spise havregrøt, men det er kanskje ikke så dumtå begynne med! Hva er rågflingor? Takk for tips! Jeg er ny i gamet og kan lite om trening og ernæring så trenger alle tips jeg kan få! Spinnell: mener du jeg kun skal spise kjøtt uten tilbehør? Så vidt meg bekjent er det ganske mange kalorier i kjøtt, spesielt når det stekes i olje/smør. Prøver å holde meg til hvitvin, men en flaske holder ikke til en helaften:p
Gjest Spinell Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Man trenger jo ikke akkurat fløtepoteter som tilbehør til biffen, da Steker man biffen (eller en kyllingfilet for den del) i teflonpanne bruker man ikke fett, og som tilbehør kan man jo fint ha en salat eller noe. Næringsinnholdet er lett å google, og det er ikke "ganske mange" kalorier i biffkjøtt, det er ganske få (faktisk færre enn i kyllingbryst!), og særlig sett i sammenheng med hvor mye det metter Ja, det er mer kalorier i 100 gram biffkjøtt enn i 1 dl tomatsuppe, men tomatsuppe er jo knapt for mat å regne - det er jo nesten bare vann.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Man trenger jo ikke akkurat fløtepoteter som tilbehør til biffen, da Steker man biffen (eller en kyllingfilet for den del) i teflonpanne bruker man ikke fett, og som tilbehør kan man jo fint ha en salat eller noe. Næringsinnholdet er lett å google, og det er ikke "ganske mange" kalorier i biffkjøtt, det er ganske få (faktisk færre enn i kyllingbryst!), og særlig sett i sammenheng med hvor mye det metter Ja, det er mer kalorier i 100 gram biffkjøtt enn i 1 dl tomatsuppe, men tomatsuppe er jo knapt for mat å regne - det er jo nesten bare vann. Hehe, neida. Fløtepoteter holder jeg meg unna. Bør vel investere i en teflonpanne. Kan man steke alt i teflonpanne (uten olje/smør)?
Gjest *Maja* Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Det viktigste er livsstilen i det lange løp. Ikke at du skeier ut en gang iblant. De fleste som spiser sunt har en dag i uka der de spiser ekstra overskudd av kalorier. Er ikke noe farlig. Jeg får alltid ekstra overskudd etter slike dager og klarer alltid å yte ekstra på treningen dagen etter 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Det viktigste er livsstilen i det lange løp. Ikke at du skeier ut en gang iblant. De fleste som spiser sunt har en dag i uka der de spiser ekstra overskudd av kalorier. Er ikke noe farlig. Jeg får alltid ekstra overskudd etter slike dager og klarer alltid å yte ekstra på treningen dagen etter TS her: Takk for motiverende svar!
antibac Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Det er uansett ingenting som heter sparemodus
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Det er uansett ingenting som heter sparemodus Ikke? Har lest at hvis man spiser for lite går forbrenningen ned (i sparemodus), altså er det ikke lurt å spise mindre enn 1300 kcal hvis man vil gå ned i vekt og bli der. Så du mener at jeg kan spise 900 kcal for å gå enda raskere ned i vekt for eksempel, uten at det vil går "galt når jeg begynner å spise som normalt igjen?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 HVOROFR skal folk sulte seg? Etter at jeg ØKTE kaloriinntaket, og samtidig økte intensiteten på treninga, har vekten gått ned og jeg har fått en mye flottere kropp. Spiser vel 1700-2000 kalorier om dagen, alt ettersom.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 HVOROFR skal folk sulte seg? Etter at jeg ØKTE kaloriinntaket, og samtidig økte intensiteten på treninga, har vekten gått ned og jeg har fått en mye flottere kropp. Spiser vel 1700-2000 kalorier om dagen, alt ettersom. Jeg sulter meg strengt tatt ikke og det har jeg heller ikke skrevet. Jeg har alltid vært småspist, så problemet ligger i at visse ting inneholder enorme mengder kalorier, og jeg prøver å finne metoder for å unngå at helgas utskeielser ødelegger for resten av uka. Det som funker for deg fungerer ikke nødvendigvis for andre. Jeg for min del har aldri trent før nå (og da mener jeg virkelig ALDRI trent), så å trene hardt flere ganger i uken er ikke aktuelt enn så lenge.
Gjest Allergikeren Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Det er ikke aktuelt å drikke mindre alkohol da?
antibac Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Ikke? Har lest at hvis man spiser for lite går forbrenningen ned (i sparemodus), altså er det ikke lurt å spise mindre enn 1300 kcal hvis man vil gå ned i vekt og bli der. Så du mener at jeg kan spise 900 kcal for å gå enda raskere ned i vekt for eksempel, uten at det vil går "galt når jeg begynner å spise som normalt igjen? Jeg mener absolutt ikke at du skal gjøre det, da det er skadelig for kroppen. Ja, spiser man mindre og trener mye går man fort ned, men jeg har ALDRI sagt meg uenig i at man ikke legger på seg fort igjen. Kan du vennligst vise meg hvor jeg har antydet det? Forbrenningen vil kanskje gå ned, men den går ikke i sparemodus. Da vil jo det bety at man med nok kaloriunderskudd ALDRI vil gå ned i vekt, fordi kroppen "sparer". Det er tull og tøys. Jeg oppfordrer INGEN til å spise lite, men jeg ville heller ikke trodd på det sprøytet. http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/ http://fitnessbloggen.no/ekspert-hevder-sparebluss-ikke-eksisterer/
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Ikke? Har lest at hvis man spiser for lite går forbrenningen ned (i sparemodus), altså er det ikke lurt å spise mindre enn 1300 kcal hvis man vil gå ned i vekt og bli der. Så du mener at jeg kan spise 900 kcal for å gå enda raskere ned i vekt for eksempel, uten at det vil går "galt når jeg begynner å spise som normalt igjen? http://fitnessbloggen.no/5-myter-ned-i-vekt/ fitnessbloggen.no har veldig mange gode artikler. Kunnskap og motivasjon er det absolutt viktigste ved slanking.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #18 Skrevet 26. januar 2012 TS her: Allergikeren: Prøver å begrense meg litt, men det er ikke aktuelt for meg å kutte ut konserter og byturer med venner. Har blitt flinkere til å drikke vann i mellom hvert glass, men selv et par glass vin ødelegger mye. Det er ikke sånn at jeg drikker flere dager i uka, men det blir fort 3-4 ganger i måneden. Antibac: mulig jeg brukte feil ord, men det er det begrepet jeg har lest for å forklare hvorfor man ikke bør spise så lite som mulig. Sier jo ikke at kroppen sparer slik at man aldri går ned. Neste gang skal jeg prøve å være tydeligere. Jeg ba om tips og hjelp ikke kommentarer som ikke hjelper. Takk for linker, skal se på dem!
Honeydew Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Hei! Jeg er litt i samme båt som deg, så jeg skal prøve å gi deg noen råd. Jeg går myye ut selv, blir ofte to ganger i uken... Det jeg har funnet ut er at det rett og slett er en prioriteringssak. For meg er det viktigere å ha det sosiale livet jeg ønsker enn at kiloene forsvinner raskest mulig. Jeg har likevel klart å gå ned nesten 12 kg siden sommeren Det jeg gjør er at jeg er ordentlig streng de dagene jeg ikke går ut. Prøver å holde meg til 1300 kcal, men det blir ofte rundt 1400-1500. Jeg trener så ofte jeg kan, hver dag i de periodene det er mulig. De dagene jeg går ut trener jeg ekstra lenge, og spiser mettende, kalorifattig mat som feks kyllingfilet. En flaske vin inneholder ca 560 kcal, så hvis jeg har spist 1400 kcal før det, blir det likevel under 2000 kcal til sammen den dagen. Målet er å ikke ha noen dager der jeg går i betydelig overskudd - så får heller de dagene jeg går ut være dager der jeg ikke går i minus. Med andre ord: - Tren de dagene du skal ut - Spis kalorifattig, men mettende mat disse dagene - Unngå nattmat! Drikk mye vann når du kommer hjem så du er bedre rustet til å takle dagen derpå - Drikk vin, ikke øl eller søte drinker Ikke vær så bekymret for om kaloribudsjettet sprenges av og til. Det er det totale kaloriinntaket som spiller noen rolle, og om du ligger lavt resten av uken så vil ikke en dag med moderat overskudd eller kaloribalanse spille så stor rolle. 1300 kcal/dagen 7 dager i uken er veldig lite. Det går helt fint om du feks spiser 2000 kcal en dag - det betyr bare at du i snitt har spist 1400 kcal/dagen, og det er fortsatt veldig lite. Hvis du i tillegg trener, vil du fortsatt kunne gå ned opp til 1 kg i uken, og det er maksimalt for hva som er anbefalt! Endret 27. januar 2012 av Honeydew
Gjest Tigress Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Det einaste som skjer er vel at det tek litt lenger tid å gå ned i vekt. Men eg kjenner att problemet, det er alt det sosiale som skapar problema. Løysing er å trene meir, både fordi ein svir litt flesk, men mest av di det reduserer tida til å vere sosial. :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå