Cuckold Skrevet 25. januar 2012 #1 Skrevet 25. januar 2012 (endret) http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorisme/artikkel.php?artid=10076232 Det har kommet en del reaksjoner på at den offentlig finansierte foreningen Les! sponser at niqabkledde Aisha Shezadi skal få reise rundt til norske skoler og snakke om hvordan det er å velge å kle seg i niqab. Den samme jenta har utmerket seg som en ytterliggående reaksjonær og motstander av demokratiet, men foreningen Les! mener at dette ikke spiller noen rolle så lenge hun ikke snakker om annet enn sin bekledning når hun er på skolebesøk sponset av dem. Problemet er at dette ikke på noen måte samsvarer med den praksis vi har for å behandle tilsvarende vestlige reaksjonære ideologier. Kan man i det hele tatt tenke seg at Les! ville sagt det samme om de etter å ha sponset en innvandringsmotstander for at denne skulle få fortelle om sitt syn til elever i norske skoler oppdaget at denne personen var erklært nynazist og motstander av demokratiet? Selvsagt ikke, selv de av oss som mener nynazister må få argumentere offentlig for sitt syn ser jo forskjell på å frata dem ytringsfriheten og å invitere dem til foredrag på norske skoler sponset av offentlig finansierte seriøse organisasjoner. Og det er nettopp i denne åpenbare forskjellsbehandlingen vi finner en form for renvasking og ufarliggjøring av ikke-europeisk reaksjonær ideologi. Hvordan skal elever på norske skoler oppfatte dette om ikke som at Aisha Shezadis avskyelige politiske holdninger er vesentlig mer stuerene enn holdningene til en ytterliggående reaksjonær i vestlig tradisjon? Endret 25. januar 2012 av Cuckold 6
Drizzt Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Jeg syns det er forferdelig at alle de andre blir diskriminert i fordel for ekstreme islamistiske holdninger. Enten får alle benytte ytringsfriheten, eller ingen. 2
sebastianen Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Veldig enig med deg , jeg oppfatter dette som en blanding av å gjemme facismen sin bak religion og av norges europeeiske apologetikk. Nå har Morten Skårdal levert tilbake prisen han fikk av foreningen i protest mot dette . jeg anbefaller og dette innlegget . http://blogg.bt.no/?p=657 Endret 25. januar 2012 av sebastianen 1
Shalimar Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Det jeg ikke forstår, er hvordan de kan få penger til å forklare skoleungdom hvordan det er å kle seg i niqab - når den eneste grunnen til at de kler seg i det er fordi de er redde for å brenne i helvete etter døden, dersom de viser sitt naturlige ansikt i det offentlige rom. Hvordan kan dette være tillatt i Norge? Er jo vrangforestillinger til de grader. Det som sikkert også vil skje, er at hun kan påvirke spesielt norske jenter, til å konvertere til islam. I England og USA har det vært flere som har konvertert de siste årene. Spesielt da etter 9/11. De skulle heller hatt norske kvinner til å reise rundt på innvandrerskoler og fortelle om hvorfor norske jenter velger å kle seg i skjørt og kjole om sommeren. 4
JollyJolly Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 Problemet er litt også at det liksom blir mer stuerent å sende en kvinne. De ville vel aldri sent en mann med tilsvarende meninger. Hvilke signaler sender det? At det er greit for en kvinne å være ytterliggående islamist? Eller at kvinnen tas mindre seriøst enn en mann, og derfor er ufarlig? Jeg tenker at det også må være interessant og lærerrikt for skoleungdom å få høre en ytterliggående islamist snakke. Kan skape masse engasjement og diskusjoner. Tror neppe noen jenter blir overtalt til å begynne med niqab osv. Mit syn på saken er delt. Men nå kjenner jeg den ikke godt nok. 2
Cuckold Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2012 Problemet er litt også at det liksom blir mer stuerent å sende en kvinne. De ville vel aldri sent en mann med tilsvarende meninger. Hvilke signaler sender det? At det er greit for en kvinne å være ytterliggående islamist? Eller at kvinnen tas mindre seriøst enn en mann, og derfor er ufarlig? Jeg tenker at det også må være interessant og lærerrikt for skoleungdom å få høre en ytterliggående islamist snakke. Kan skape masse engasjement og diskusjoner. Tror neppe noen jenter blir overtalt til å begynne med niqab osv. Mit syn på saken er delt. Men nå kjenner jeg den ikke godt nok. Det kunne vel vært like interessant og lærerikt for skoleungdom å få høre en ytterliggående vestlig reaksjonær snakke, men det vil neppe kunne skje i regi av en seriøs forening som Les! eller Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Jeg er ikke for å kneble ekstreme meninger, men det er forskjell på å slippe islamister og nazister til i avisspaltene og å sponse foredragsturneer til norske skoler. I den grad man forskjellsbehandler vestlig og ikke-vestlig reaksjonær ideologi bidrar det til å gi inntrykk av at ikke-vestlig reaksjonær ideologi er litt mer stueren og akseptabel. Det innebærer med andre ord en renvasking og ufarliggjøring av disse avskyelige og uakseptable holdningene. 2
sebastianen Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Det kunne vel vært like interessant og lærerikt for skoleungdom å få høre en ytterliggående vestlig reaksjonær snakke, men det vil neppe kunne skje i regi av en seriøs forening som Les! eller Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Jeg er ikke for å kneble ekstreme meninger, men det er forskjell på å slippe islamister og nazister til i avisspaltene og å sponse foredragsturneer til norske skoler. I den grad man forskjellsbehandler vestlig og ikke-vestlig reaksjonær ideologi bidrar det til å gi inntrykk av at ikke-vestlig reaksjonær ideologi er litt mer stueren og akseptabel. Det innebærer med andre ord en renvasking og ufarliggjøring av disse avskyelige og uakseptable holdningene. Det hadde kanskje vært interessant å sende en islamist og en nynazist sammen . problemet er bare at disse to ideologiene egentlig er veldig like, forskjellen er bare hvem de hater . 4
Cuckold Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Det hadde kanskje vært interessant å sende en islamist og en nynazist sammen . problemet er bare at disse to ideologiene egentlig er veldig like, forskjellen er bare hvem de hater . Ja, det er mange paralleller og likheter blant reaksjonære enten de kommer fra øst eller vest. Jeg er som sagt for full ytringsfrihet og at både reaksjonære i vestlig tradisjon (fascister, nazister ol) og reaksjonære i ikke-vestlig tradisjon (som islamister) skal få komme til orde i media. Men det er langt derfra til at de skal få reise på turné på norske skoler sponset av seriøse offentlig finansierte organisasjoner som Foreningen Les! og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. De aktuelle organisasjonene ville neppe fortsatt å sponse foredrag til norske skoler om en foredragsholder hadde markert seg som nynazist. Endret 25. januar 2012 av Cuckold 3
sebastianen Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Dersom opplegget rundt foredraget hennes oppfordrer elevene til fritt å diskutere niqab og hennes grunner til å ikle seg det , da kan det fungere . Da kan det få elevene til å tenke over hvorfor demokrat er viktig . Men jeg har mine tvil om det . Kunne man også sendt en nazist , som kunne snakket om hvorfor han hadde tatovert hakekors i bakhodet , hans grunner for det ? Jeg tror ikke det ville fått aksept av noen av organisasjonene som sponser denne foredragsturneen . Ellers er jeg for å la ungdommer se alle sider ved samfunnet , men de må få debattere det fritt etterpå , uten å bli servert hvilken mening de skal ha om saken . 1
Silfen Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Jeg trodde ikke Islam hadde et helvete, jmf kommentaren om at hun var redd for å brenne i helvete ... De muslimene jeg kjenner som kler seg i hijab/niqab gjør det av kjærlighet, ikke av redsel. Det er jo tydelig at det er et behov for å undervise om slike personlige valg når man ser meningene som kommer frem i denne tråden. Jeg, som ateist, ser virkelig ikke poenget i å kle seg i verken det ene eller det andre religiøse plagget, men jeg kan da ikke annet enn å respektere menneskers valg så lenge det er fattet i frihet. 1
JollyJolly Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Foreningen !les redegjør: http://www.foreningenles.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1748:aisha-shezadi-kausar-i-norske-skoler&catid=54:nyheter&Itemid=306 1
Harmonics Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Foreningen !les står ikke inne for holdningene eller det politiske ståstedet til noen av de forfatterne vi formidler. Å herregud er dem ikke PREKTIGE og PERTENTELIGE og
Cuckold Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #13 Skrevet 25. januar 2012 Foreningen !les redegjør: http://www.foreningenles.no/index.php?option=com_content&view=article&id=1748:aisha-shezadi-kausar-i-norske-skoler&catid=54:nyheter&Itemid=306 Det er jo ingenting her som svarer på min kritikk. De ville aldri godtatt å sponse en person som hadde avslørt seg som nynazist. Dermed blir elevene sittende igjen med inntrykk av at Aisha Shezadis ikke-vestlige ekstreme reaksjonære holdninger er mer stuerene og akseptert i vårt samfunn enn vestlige ekstreme reaksjonære holdninger. 2
Harmonics Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Demokrati er uansett bedre enn facisme . Nå tror jeg vel ikke du er for facisme , jeg vet ikke helt hva slags ideologi du identifiserer deg med . Mjo, demokrati er jo bra, mener vi, men så blir det liksom et spørsmål om hva konsekvensene blir. Det er ikke alltid at man bare kan si at "fordi vi har en grei plan så blir utfallet flott". Og det er et paradoks (veldig løst fra minnet) at den greske generalen som invaderte naboøya ble spurt "jammen dere har jo et demokrati hvorfor kriger dere mot oss da", og svarte "demokrati er for OSS, ikke for DERE". Og jeg tror nok at det kan være lurt å late som at man ønsker å innføre et folkestyre rundt omkring og samtidig manipulere det hele til at det egentlig er marionett-regimer. Demokrati er bare et ord. Rent etymologisk så har faktisk ikke amerika (f.eks.) et demokrati, men en republikk. Personlig er jeg for et mer direkte demokrati og samtidig også en IQ-test for at man skal få lov til å stemme, og for å styre.
sebastianen Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Mjo, demokrati er jo bra, mener vi, men så blir det liksom et spørsmål om hva konsekvensene blir. Det er ikke alltid at man bare kan si at "fordi vi har en grei plan så blir utfallet flott". Og det er et paradoks (veldig løst fra minnet) at den greske generalen som invaderte naboøya ble spurt "jammen dere har jo et demokrati hvorfor kriger dere mot oss da", og svarte "demokrati er for OSS, ikke for DERE". Og jeg tror nok at det kan være lurt å late som at man ønsker å innføre et folkestyre rundt omkring og samtidig manipulere det hele til at det egentlig er marionett-regimer. Demokrati er bare et ord. Rent etymologisk så har faktisk ikke amerika (f.eks.) et demokrati, men en republikk. Personlig er jeg for et mer direkte demokrati og samtidig også en IQ-test for at man skal få lov til å stemme, og for å styre. Republikk er en styrform med en leder på toppen som er valgt av folket , i motsetning til en styreform der ledelsen går i arv . Det er ikke motsetning mellom demokrati og republikk eller mellom demokrati og arvet lederskap. Et demokrati der man må ha iq test for å styre er vel mer et teknokrati eller meritokrati . I et demokrati skal hele folket ha stemmerett , det er jo ikke så lenge siden det ikke var sånn i norge . Det var bare noen grupper som hadde stemmerett . Det er ikke et system jeg vil tilbake til . Hvem skal forresten sitte på toppen og bestemme hva slags egenskaper en må ha for å få stemme ? Mer direkte demokrati er jeg for .
Harmonics Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Men det å si at det er "feil" folk som tar opp en debatt du ønsker tatt opp blir jo litt rart. Egentlig ikke. Det er (eksempelvis) masse ting som jødene gjør, som er feil, men det er bare det at kritikken mot jøder blir dominert av folk som ikke liker jøder, og da blir det sånn litt lite saklig fordi disse stabeisene endrer uansett ikke mening og hele debatten blir litt lei og teit og så innser man at man egentlig er med på å validere en tåpelig debatt bare fordi man forsøker å engasjere seg og så går man lei og finner ut at fuck you guys Endret 25. januar 2012 av Harmonics
sebastianen Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 Egentlig ikke. Det er (eksempelvis) masse ting som jødene gjør, som er feil, men det er bare det at kritikken mot jøder blir dominert av folk som ikke liker jøder, og da blir det sånn litt lite saklig fordi disse stabeisene endrer uansett ikke mening og hele debatten blir litt lei og teit og så innser man at man egentlig er med på å validere en tåpelig debatt bare fordi man forsøker å engasjere seg og så går man lei og finner ut at fuck you guys Å, okei, du tenkte på debatt på forum ,jeg tenkte samfunnsdebatt jeg. IRL
Drizzt Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 (endret) Harmonics, om det var mulighet å gi deg - og ikke + på innleggene, ville jeg gjøre dette. Ideen om å sende norske jenter i innvandrerdominerte skoler å forklare hvorfor er det vanlig å gå lettkledd om sommeren i Norge og vise både ansikt og hår, er kjempefint! Men jeg er nesten sikker at det blir mange som vil oppfatte det som krenkende, rasistisk, diskriminering, osv tullete ting. Endret 25. januar 2012 av Drizzt 2
Cuckold Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #19 Skrevet 25. januar 2012 Jeg tror du kan ha godt av å lese igjen hva jeg har skrevet: Jeg kommer til å gjøre det, og ser at jeg har dummet meg ut med å stemple deg, og skal forsøke å ta deg mer seriøst fremover. Jeg tror dette er problemstillinger som fortjener en seriøs debatt; problemet har bare vært at det liksom har vært feil folk som har vært ivrigst på å ta nettopp den debatten. Det står respekt av å kunne beklage seg når man har tatt feil, det skal du ha. All ære til deg for det. Jeg har jo også vært inne på at det er tradisjonelt maktkritiske grupper som har vært unnfallende og lite villige til å kritisere undertrykkelse og strukturelle problemer i reaksjonær religion - med mindre religionen er kristendommen. Det er også noe bakvendt i den grad det er folk som ikke akkurat har stått i fremste rekke og kjempet frem likestilling som er de som tydeligst våger å snakke høyt mot kvinneundertrykkelse i innvandrergrupper eller andre kulturer. Slik burde det jo ikke være. Men de som logisk sett burde ført denne kampen har vært så påfallende tause at de har skapt et rom som fylles av de som er villig til å ta tak i problemene. Og da kan det nok av og til føles som at det er "feil" folk som tar kampen. Men slik jeg ser det er det mer grunn til å kritisere de som ikke følger opp sin tradisjon for å kritisere strukturell undertrykkelse også i møte med ikke-vestlige enn å anklage de som våger det for å være "feil" folk. Jeg skjønner hva du mener, men den største feilen har de som ikke følger opp sin tradisjon for kritikk av og motstand mot det reaksjonære i den grad det reaksjonære kommer i en ikke-vestlig innpakning. 2
Hm.. Skrevet 26. januar 2012 #20 Skrevet 26. januar 2012 Tja, det ser ut som Harmonics begynner å roe seg litt nå. Jeg er enig i det som jeg tror du var inne på tidligere Cuckold, -at noen (muslimer) tilsynelatende oppfatter den ikke-islamske vesten som kristne, og at vi alle føler lojalitet og behov for å forsvare kristendommen (m.a.o. all kritikk blir fort en religionskrig). Og det samme gjelder villfarelsen om at vi forsvarer alle amerikanske handlinger. Endret som ledd i rydding. Phaedra,mod 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå