Gå til innhold

Permisjon til far. mor student på siste semester.

Anbefalte innlegg

Gjest Kråka på taket
Skrevet

Min samboer har termin i mars, og studerer på sitt siste semester. Etter et langt studie har hun også nådd grensa til Lånekassen, så penger derfra er utelukket.

Min plan var opprinnelig å ta ut ferie og avspasering fra 3.-7.uke etter fødsel, for så å gå i permisjon fra uke 7 og ut juni da hun er ferdig som student. Dette er OK for NAV da jeg har fast jobb og inntjent mine rettigheter.

Planen videre var å jobbe 100% til sommeren og frem til min samboer kom i jobb, for så å ta ut resten av permen da. Det viser seg at dette ikke er greit for NAV, da mor må være fulltidsstudent/være i jobb også i denne mellomperioden jeg hadde tenkt å jobbe. Gjør hun ikke noe da, så vil jeg ikke kunne ta ut resten av permisjonsukene jeg i utganspunktet har krav på. Da gjelder det å finne på noe lurt. å melde seg opp til et nytt studie for å være student på papiret ser jeg ikke som en reell mulighet, da hun nå blir ferdig med et masterprogram. Hun må da søke via samordna opptak, og vente på svar om plass til sommeren. Da vil det være for seint.

Spørsmålet er da om jeg/hun kan skaffe henne et 'arbeid'. NAV setter nemlig ikke krav til inntjening, kun at mor skal ha en 75% stilling eller høyere. jeg lurer da på om noen har noen erfaring med et lignende triks. Kan hun nå melde til Brønnøysund at hun har startet opp et enkeltpersonforetak, f.eks "Veslemors Strikkefabrikk" - lage en enkel nettside hvor hun tilbyr kunder å bestille strikkede babyluer, og oppgi dette som fulltidsarbeid? Kan eventuelt jeg starte et foretak og ansette henne? (Det vil kanskje koste meg arbeidsgiveravgift?)

Kan en annen mulighet være å melde henne arbeidsledig fra dag én etter studiet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan en annen mulighet være å melde henne arbeidsledig fra dag én etter studiet?

Når går fra å være student til arbeidsledig har man en 8 ukers karanteneperiode fordi det er en frivilig statusendring. Samme regel som når man sier opp jobben sin.

Skrevet

Jeg fikk barn etter endt studie og vi overførte all permisjon til mannen. Men vi mistet noen uker av permisjonen fordi de nye studiene ikke startet før august.

Noen fag på universitetet starter på våren. Er det for sent å hive seg på et slikt? (200% student en periode, men det har jo ingen ting å si?) Nettstudier?

Skrevet

Husk at for å utsette permisjonen så må du først ha 6 uker sammenhengende permisjon. Og hun må være student eller i jobb enten du tar permisjon eller utsetter. Men det virker som du har kontroll på den biten.

Gjest Kråka på taket
Skrevet

Husk at for å utsette permisjonen så må du først ha 6 uker sammenhengende permisjon. Og hun må være student eller i jobb enten du tar permisjon eller utsetter. Men det virker som du har kontroll på den biten.

Ja, jeg får jo unna 12-13 uker permisjon mens hun er i inneværende semester, så den biten er grei. Det er vel vanskelig å finne et fulltidsstudie på nett som ikke koster noe? De få mulighetene jeg har tatt meg bryet å undersøke koster oss langt mer enn det jeg får igjen i form av foreldrepenger, så det er ikke noen særlig god idé..

takknemlig for alle tips og innspill. :)

Skrevet

Finnes det noen årsstudier som varer fra januar til desember? Så lenge det ikke er obligatorisk og hun ikke har planer om å ta eksamen så går det vel an å "studere" i en annen by?

Jeg er ganske frustrert på reglene rundt foreldrepenger for tiden. De er rett og slett diskriminerende. Håper far får en selvstendig rett snart!

Skrevet (endret)

Hun kan fint søke seg inn på et nytt studium, dere må da skrive i søknaden om utsettelse av foreldrepenger at hun får svar på studiesøknad i juli/august. Så sender dere bare inn bekreftelse på at hun er tatt opp som student når hun har fått svar og betalt semesteravgift. Siden hun da blir regnet som student både på våren og høsten, er hun også regnet som "i aktivitet" på sommeren, og dermed kan dere utsette permisjonen din. Vi har gjort dette en gang, siden vi falt mellom to stoler og far ellers ikke ville fått noe permisjon. (jeg tok eksamen da, men det sjekkes ikke opp av NAV)

Å starte opp et (fiktivt) firma er ingen god ide, da krever NAV at man må ha regnskapsfører som bekrefter at det er fulltidsforetak/tilsvarende over 75% stilling. Ansetter du henne så må du betale arbeidsgiveravgift ++, evt så kan du jo leie henne inn på timesbasis, men hun må da kunne bevise at hun faktisk får betalt for det.

Endret av Concertina
Gjest Kråka på taket
Skrevet

Hun kan fint søke seg inn på et nytt studium, dere må da skrive i søknaden om utsettelse av foreldrepenger at hun får svar på studiesøknad i juli/august. Så sender dere bare inn bekreftelse på at hun er tatt opp som student når hun har fått svar og betalt semesteravgift. Siden hun da blir regnet som student både på våren og høsten, er hun også regnet som "i aktivitet" på sommeren, og dermed kan dere utsette permisjonen din. Vi har gjort dette en gang, siden vi falt mellom to stoler og far ellers ikke ville fått noe permisjon. (jeg tok eksamen da, men det sjekkes ikke opp av NAV)

Å starte opp et (fiktivt) firma er ingen god ide, da krever NAV at man må ha regnskapsfører som bekrefter at det er fulltidsforetak/tilsvarende over 75% stilling. Ansetter du henne så må du betale arbeidsgiveravgift ++, evt så kan du jo leie henne inn på timesbasis, men hun må da kunne bevise at hun faktisk får betalt for det.

Det var opplysnende, takk! Kanskje du kan hjelpe meg å spesifisere litt i søknadsprosessen?

Jeg sender nå inn en vanlig foreldrepengesøknad. Skal jeg da i denne bare søke for perioden for dette semesteret, for så å sende en søknad om utsettelse der jeg skriver det du sa?

Alternativene mine er:

1: Permisjon fra 7.uke og ut juni måned, Jobbe 100% feks. 2 måneder, så ta resten av permisjonen.

2: Permisjonsstiden ikke oppdelt.

Gjest Kråka på taket
Skrevet

Det jeg også lurer på:

Om vi går for denne løsningen med et nytt studie. Vil vi få noe som helst problem den dagen samboeren min får jobb (som vi regner med blir en gang i løpet av høsten..

Altså, vil NAv bry seg om man plutselig ikke er student lenger, men har brått kommet inn i en fast stilling midt i semesteret? Er det noe som må meldes fra om i såfall?

Skrevet

Det var opplysnende, takk! Kanskje du kan hjelpe meg å spesifisere litt i søknadsprosessen?

Jeg sender nå inn en vanlig foreldrepengesøknad. Skal jeg da i denne bare søke for perioden for dette semesteret, for så å sende en søknad om utsettelse der jeg skriver det du sa?

Alternativene mine er:

1: Permisjon fra 7.uke og ut juni måned, Jobbe 100% feks. 2 måneder, så ta resten av permisjonen.

2: Permisjonsstiden ikke oppdelt.

Hvis du skal utsette permisjonen så må du jo gå for alternativ 1. Vi sendte med et eget ark hvor vi spesifiserte nøyaktig når mannen skulle ha permisjon, og når han skulle ha utsettelse, og pga søknad på studier ville bekreftelse på studieplass først komme etter opptak i juli/august. Fikk da vedtaket på permisjonen fra uke 7 - sommeren først, neste vedtak kom først noen måneder etter at vi hadde sendt inn bekreftelse på studieplass (kopi av semesteravgift). Forsikret oss i mellomtiden at alt var mottatt (man vet jo aldri, vi har stort sett levert alt hos NAV for sikkerhetsskyld).

Skrevet

Det jeg også lurer på:

Om vi går for denne løsningen med et nytt studie. Vil vi få noe som helst problem den dagen samboeren min får jobb (som vi regner med blir en gang i løpet av høsten..

Altså, vil NAv bry seg om man plutselig ikke er student lenger, men har brått kommet inn i en fast stilling midt i semesteret? Er det noe som må meldes fra om i såfall?

Nei, det endrer jo ingenting. Hun er jo fremdeles i "aktivitet". Dere trenger ikke å melde fra, men dere kan sikkert gjøre det om dere vil. Siden dere kun får godkjent permisjon fra semester til semester, så må dere jo uansett melde fra om at hun er i jobb fra juleferien ell.

Gjest Kråka på taket
Skrevet

...Fikk da vedtaket på permisjonen fra uke 7 - sommeren først, neste vedtak kom først noen måneder etter at vi hadde sendt inn bekreftelse på studieplass (kopi av semesteravgift). Forsikret oss i mellomtiden at alt var mottatt (man vet jo aldri, vi har stort sett levert alt hos NAV for sikkerhetsskyld).

1. del oppfattet, og det vil jo gå greit og bli akkurat det samme for min del. Men når du sier at vedtaket ble gjort noen måneder etter bekreftelse på på studieplass ble sendt, hva gjorde dere så i mellomtiden? Jobbet mannen din helt fram til dette vedtaket kom da?

Skrevet

1. del oppfattet, og det vil jo gå greit og bli akkurat det samme for min del. Men når du sier at vedtaket ble gjort noen måneder etter bekreftelse på på studieplass ble sendt, hva gjorde dere så i mellomtiden? Jobbet mannen din helt fram til dette vedtaket kom da?

Nei, vedtaket er med tilbakevirkende kraft. Og vi visste jo at mannen fikk permisjon. NAV behandler feks ikke permisjonssøknader før de har en fødselsdato, så vedtakene kommer alltid etter at permisjonen har startet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...