Gå til innhold

Hvordan uttaler du fuck?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

/fʌk/ :)

Synes det er helt greit å bruke, en naturlig konsekvens av at verden blir "mindre" og mer åpen er jo at språk flyter over i hverandre. Sånn er det bare. Engelskmenn har jo også fått mange ord fra oss gjennom tidene.

Enig med deg, sånn generelt, men akkurat dette ordet synes jeg faktisk ikke er greit å bruke uansett hvordan det uttales :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I den grad jeg bruker dette ordet, uttaler jeg det på samme måte som for eksempel but, nut.

Jeg synes ikke noe om sammenblanding av engelsk og norsk, samme hva det gjelder.

Men selv but og nut kan jo uttales ulikt, avhengig av amerikansk, britisk and so on and so forth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, sånn generelt, men akkurat dette ordet synes jeg faktisk ikke er greit å bruke uansett hvordan det uttales :fnise:

Hehe, det er jo en annen sak om man synes selve ordet er greit å bruke :fnise: Jeg tenkte litt mer generelt på låneord :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Men selv but og nut kan jo uttales ulikt, avhengig av amerikansk, britisk and so on and so forth.

Jeg uttaler disse ordene på samme måte som HedvigR skriver i innlegg nr. 15. Jeg har ikke dette fonetiske tegnet på mitt tastatur, det jeg kan se.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel en mellomting av føkk og fakk, men jeg er jammen ikke sikker på hvordan jeg skal skrive det.

/ʌ/ - dette er det fonetiske tegnet som blir det riktigste. Trooor jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ludovie

Dersom jeg skulle brukt dette ordet i norsk, ville jeg sagt "føkk". I engelsk derimot, sier jeg det slik HedvigR har transkribert det nedenfor. Det er riktig at denne vokalen ligger ganske nært norsk kort /a/, i hvert fall i britisk engelsk. Hovedforskjellen er at norsk /a/ er litt mer åpen enn britisk /ʌ/. Artikulatorisk sett ligger /ʌ/ for øvrig ganske langt fra norsk /ø/, idet /ʌ/ er en bakre, urundet vokal, mens /ø/ er en fremre, rundet vokal. Rent akustisk sett er de allikevel ganske like, og det er nok derfor mange nordmenn feilaktig oppfatter denne vokalen som en slags /ø/. I amerikansk er uttalen av /ʌ/ vanligvis litt annerledes enn i britisk, ettersom den er litt mer fremre enn i britisk, og kan til og med nærme seg schwa (en midtre, nøytral vokal, som f.eks. e i "hoppe" i manges uttale).

/fʌk/ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...