Gå til innhold

Pris på bryllupsgave

59 stemmer

1. 1. Hvor mye bør jeg bruke ca.?

• Under 300
      3
    • 300-500
      30
    • 500-750
      20
    • 750-1000
      5
    • 1000-1500
      0
    • Mer enn 1500
      1

Anbefalte innlegg

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Ingen av de anerkjente etikette-ekspertene jeg har lest, sier noe om at gaven skal stå i forhold til kuvertpris. Dette gjelder både norske, som Skikk og Bruk, og mer internasjonale, som Miss Manners. Bryllupsforum sier heller ikke dette. Det som ofte blir gjentatt, er at denne gaven, som alle andre, kjøpes ut fra egen økonomi, forhold til mottaker og hva man selv ønsker å bruke.

• Liker 3
Skrevet

Er vi invitert i bryllup til middag gir vi gave for 1.000 kroner eller mer, litt mindre hvis vi er kaffegjester (hvis vi da kommer i det hele tatt, for meg virker det alltid som andre klasse gjester).

Er generelt takknemlig om brudeparet har en ønskeliste, da vet jeg at vi gir en gave de faktisk har bruk for.

En av mine mest verdsatte bryllupsgaver er faktisk et fancy rivjern i edelstål, bruker det nesten daglig og den er like fin etter 7 år. Husker jeg stusset litt når vi fikk det, men det er rart hvilke gaver faktisk blir viktig og hvilke støved ned i skapet. Så enig med noen andre, gjennomtenkt gave er bedre enn dyr gave.

Skrevet

Er vi invitert i bryllup til middag gir vi gave for 1.000 kroner eller mer, litt mindre hvis vi er kaffegjester (hvis vi da kommer i det hele tatt, for meg virker det alltid som andre klasse gjester).

Er generelt takknemlig om brudeparet har en ønskeliste, da vet jeg at vi gir en gave de faktisk har bruk for.

En av mine mest verdsatte bryllupsgaver er faktisk et fancy rivjern i edelstål, bruker det nesten daglig og den er like fin etter 7 år. Husker jeg stusset litt når vi fikk det, men det er rart hvilke gaver faktisk blir viktig og hvilke støved ned i skapet. Så enig med noen andre, gjennomtenkt gave er bedre enn dyr gave.

Så hvis brudeparet velger f.eks kun å invitere familie og de aller, aller nærmeste (forlovere feks) til middag, og resten av alle vennene blir invitert til kaffe og fest senere - så føler du det som urettferdig? Hva med evt. plassproblemer i middagslokalet der en må velge med omhu?

Personlig synes jeg det må være litt kjedelig å føle seg annenrangs hvis noen venner av meg gifter seg og jeg ikke hadde fått vært med på maten. Jeg synes det er veldig hyggelig at de ønsker å invitere meg, og kommer gladelig til fest for å ferie de!

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Man kjøper gave etter det kuvertprisen antas å være. Trodde dette var en alment kjent regel!

Ikke for å være et grådig svin, men hvis jeg er buden bare til kaffe, så kjøper jeg ikke gave til 500kr+. Det har jeg som singel ikke råd til.

Skrevet

Ikke for å være et grådig svin, men hvis jeg er buden bare til kaffe, så kjøper jeg ikke gave til 500kr+. Det har jeg som singel ikke råd til.

Hvis du er invitert til kaffe er ikke kuvertprisen for kaffegjestene 500 kr.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis du er invitert til kaffe er ikke kuvertprisen for kaffegjestene 500 kr.

Forhåpentligvis ikke.

Gjest Adriane
Skrevet

Til AB som snakker om skikk og bruk:

Det står ikke et døyt her om det med at gaven skal koste det samme som kuvertprisen antas å være :klo:

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at folk flest tenker slik. Hvis noen som inviterer meg til bryllup forventer å få gave til kuvertpris så synes jeg at fokuset er helt feil! Det er strengt tatt gratis å gifte seg, om man velger å ha en fest man ikke har råd til så får det være brudeparets problem. Jeg gir iallefall gave ut i fra evne.

Skrevet

Til AB som snakker om skikk og bruk:

Det står ikke et døyt her om det med at gaven skal koste det samme som kuvertprisen antas å være :klo:

Det er en liten oppsummering på noen få linjer. Det står en videre henvisning til boken, som jeg regner med er mer utfyllende på dette punktet. Det er nå regelen jeg er innprentet hjemmefra, ikke bare i bryllup, men også ved andre anledninger man har med gave: Man tar utgangspunkt i kuvertprisen. Har en venninne bursdagsvorspiel og serverer snacks kjøper jeg fort med en vin til 100-150 kr. Da en annen venn hadde stor bursdagsfest med fri bar og grillmiddag med innleid kokk til 60 gjester sto gaven i forhold til festen. Jeg ville aldri ha dukket opp der med en gave til 200 kr. Når jeg sa 500 som utgangspunkt (til deg som mente at dette var for lite), så mente jeg altså at dette var det jeg vil regne som det minste, dersom man er invitert på middag. Har man ikke råd til å gi noe til kuvertprisen, så får man være litt kreativ. Jeg sier på ingen måte at brudeparet (eller andre som holder en fest) kan forvente å få en gave lik kuvertprisen, men det er igjen noe annet.

Skrevet (endret)

Man kjøper gave etter det kuvertprisen antas å være. Trodde dette var en alment kjent regel!

Tull og vås. Hvor har du dette fra.

Endret av pøbelsara
  • Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

Det er en liten oppsummering på noen få linjer. Det står en videre henvisning til boken, som jeg regner med er mer utfyllende på dette punktet. Det er nå regelen jeg er innprentet hjemmefra, ikke bare i bryllup, men også ved andre anledninger man har med gave: Man tar utgangspunkt i kuvertprisen. Har en venninne bursdagsvorspiel og serverer snacks kjøper jeg fort med en vin til 100-150 kr. Da en annen venn hadde stor bursdagsfest med fri bar og grillmiddag med innleid kokk til 60 gjester sto gaven i forhold til festen. Jeg ville aldri ha dukket opp der med en gave til 200 kr. Når jeg sa 500 som utgangspunkt (til deg som mente at dette var for lite), så mente jeg altså at dette var det jeg vil regne som det minste, dersom man er invitert på middag. Har man ikke råd til å gi noe til kuvertprisen, så får man være litt kreativ. Jeg sier på ingen måte at brudeparet (eller andre som holder en fest) kan forvente å få en gave lik kuvertprisen, men det er igjen noe annet.

Greit nok, for deg er det dette som er "barndomslære", og det respekterer jeg. Mens jeg er innprentet hjemmefra at det er tanken bak gaven som teller, og ikke prisen. Altså kan den koste hundre kroner, tusen kroner eller fem tusen kroner - det spiller ingen rolle, så lenge man faktisk har lagt omtanke og hjertet sitt i gaven man har kjøpt. :)

• Liker 2
Skrevet

Greit nok, for deg er det dette som er "barndomslære", og det respekterer jeg. Mens jeg er innprentet hjemmefra at det er tanken bak gaven som teller, og ikke prisen. Altså kan den koste hundre kroner, tusen kroner eller fem tusen kroner - det spiller ingen rolle, så lenge man faktisk har lagt omtanke og hjertet sitt i gaven man har kjøpt. :)

Helt enig med deg Adriane; Det er tanken bak som teller, synes folk skal gi etter hva de kan og ikke hva de føler de :sjenert:

Gjest Adriane
Skrevet

Helt enig med deg Adriane; Det er tanken bak som teller, synes folk skal gi etter hva de kan og ikke hva de føler de :sjenert:

Takk bobbi! :klemmer:

Kan jo også legge til at jeg personlig verdsetter mer en gave jeg forstår at giver har kjøpt med meg/oss i tankene, enn en "denne koster mye, så denne må bli bra"-gave, som overhodet ikke reflekterer meg/oss og hvem jeg/vi er, men som objektivt sett er en flott gave... Misforstå meg rett, jeg mener ikke at jeg ikke blir takknemlig for gaver fra siste kategori. Men de andre gavene føles mer... personlige, og gitt med omtanke.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg er enig i at gavepris = kuvertpris = tull.

Jeg har vært i alt fra eksklusive bryllup til temmelig enkle arrangement. Jeg har aldri lagt merke til at vi har kommet med for billig gave selv om det var eksklusivt bryllup. Når det gjelder gave holder vi oss på ca samme nivå (merk ikke søsken eller forlovere). Rundt 1000 kr fra oss som par.

Kusinen min skal nå endelig gifte seg. De har dårlig råd og det kommer ikke til å være høye kuvertpriser i det bryllupet. De trenger virkelig litt fine ting til heimen. Aldri i livet så jeg kommer til å ”spare” noen hundrelapper på gaven fordi bryllupet ikke er eksklusivt.

• Liker 1
Skrevet

Verdien av gaven skal være likkuvertprisen?! Så gjestene skal måtte betale dersom noen skal ha ekstravagant bryllup for å feire seg selv?? Makan til vås!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...