Gå til innhold

Pris på bryllupsgave

59 stemmer

1. 1. Hvor mye bør jeg bruke ca.?

• Under 300
      3
    • 300-500
      30
    • 500-750
      20
    • 750-1000
      5
    • 1000-1500
      0
    • Mer enn 1500
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i bryllup til en venninne. Jeg har ikke noe særlig erfaring innen dette området, så jeg aner liksom ikke hva normen for bryllupsgave er. Jeg vil gjerne gi noe passende, vil ikke være gnien, men heller ikke overdrive. Hvor mye bør jeg bruke sånn ca.? I tilfelle det er relevant, kan jeg jo si at jeg er student tidlig i tyveårene.

Takker for svar :)

Skrevet

Gi etter ønske og mulighet.

Jeg ville ikke at mine venner skulle blakke seg for å gi meg gave når jeg gifta meg.

Forloveren min kjøpte f.eks. en kurv med kopper og fat og div. andre piknik greier, og alt i alt tror jeg ikke den var så dyr i seg selv, men en gave jeg ble veldig takknemlig for. Og jeg gleder meg virkelig til sommeren når vi skal ut på piknik med så herlig sett.

(nå skal det sies at ho laga bryllupskake i tillegg, men jeg hadde blitt superglad for bare kurven også)

Selv ga jeg gave for 300kr til et par når jeg var student, men da spleisa jeg med en medstudent så det ble jo en gave på 600kr. Og da ga vi en liten kurv med masse greier som de kunne kose seg med når hverdagen er tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Man kjøper gave etter det kuvertprisen antas å være. Trodde dette var en alment kjent regel!

• Liker 1
Skrevet

Vi ga en gave for 1000 til et vennepar. Jeg er student, ikke han. Syns ikke man skal blakke seg når man skal i bryllup da :-)

Skrevet

Man kjøper gave etter det kuvertprisen antas å være. Trodde dette var en alment kjent regel!

Men jeg aner ikke hva kuvertprisen er.

Bare så det er klart, så kjøper jeg altså alene, spleiser ikke med noen.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg skulle kjøpt gave alene til en venninne eller kollega: Pris et sted mellom 400-600. Plussminus 500lappen.

Til en søster eller veldig nær venninne (eks om jeg er forlover): Rundt 1000lappen.

Er jeg sammen med noen andre, legger jeg på mellom en halv og en hel gang til. Ca.

• Liker 6
Skrevet

Det er jo umulig å vite hvor mye kuvertprisen er, det er jo forskjellig fra bryllup til bryllup! Noen har hagebryllup til en 20 000,- og andre slottsbryllup til 300 000,-, veldig vanskelig å vite før etter bryllupet sånn ca hvor mye brudeparet har brukt. Syntes den "reglen" som du kaller det, var tåpelig! Man bruker så mye man føler man har lyst og råd til å bruke. Kommer ann på hvor godt man kjenner brudeparet og hva slags økonomisk situasjon man er i. Venner av brudeparet kan bruke alt fra 100,- til 1000,- :)

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Hadde jeg skulle kjøpt gave alene til en venninne eller kollega: Pris et sted mellom 400-600. Plussminus 500lappen.

Til en søster eller veldig nær venninne (eks om jeg er forlover): Rundt 1000lappen.

Er jeg sammen med noen andre, legger jeg på mellom en halv og en hel gang til. Ca.

Det er det jeg gir for også. Men som regel har vi gått som par, og da har vi gitt for 1000. Om jeg skulle gått alene, ville 500 vært passende synes jeg, sett at man får noe fint til den prisen, og ikke må komme med en enslig tallerken. :gjeiper:

Har gitt for litt over 1000 til en venninne en gang, men da var jeg forlover.

• Liker 2
Skrevet

Vi gir for 500 til venner (som par), og det gjør de andre vennene våre også. Single gir for ca 300. Ingen diskuterer kuvertpriser, og jeg tror jeg hadde blitt litt sjokkert om noen spurte hva kuvertprisen i vårt bryllup ville bli bare for å kjøpe noe som passet den prisen.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg aner ikke hva kuvertprisen er.

Bare så det er klart, så kjøper jeg altså alene, spleiser ikke med noen.

Det er jo umulig å vite hvor mye kuvertprisen er, det er jo forskjellig fra bryllup til bryllup! Noen har hagebryllup til en 20 000,- og andre slottsbryllup til 300 000,-, veldig vanskelig å vite før etter bryllupet sånn ca hvor mye brudeparet har brukt. Syntes den "reglen" som du kaller det, var tåpelig! Man bruker så mye man føler man har lyst og råd til å bruke. Kommer ann på hvor godt man kjenner brudeparet og hva slags økonomisk situasjon man er i. Venner av brudeparet kan bruke alt fra 100,- til 1000,- :)

Umulig, virkelig? Det er ikke jeg som har laget den regelen, det var vanlig skikk og bruk! Du vet jo på forhånd om du skal i et hagebryllup eller i et slottsbryllup. Er du så hjelpesløs at du ikke greier å gjøre et enkelt googlesøk?

• Liker 1
Skrevet

Gjennomtenkt gave er bedre enn dyr gave.

• Liker 1
Skrevet

Enig med cathfoto, og til anonymbruker: det er helt unødig å kalle TS hjelpeløs. Hun spurte om råd og nå har hun fått ditt, og har man ikke mer konstruktivt å komme med er det lite vits å svare.

• Liker 2
Gjest Badabing
Skrevet

Umulig, virkelig? Det er ikke jeg som har laget den regelen, det var vanlig skikk og bruk! Du vet jo på forhånd om du skal i et hagebryllup eller i et slottsbryllup. Er du så hjelpesløs at du ikke greier å gjøre et enkelt googlesøk?

Dette er nok ganske utdødd skikk og bruk. Skjønner at det er vanskelig å forholde seg til for dere eldre, men det er nå sånn det har blitt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også hørt/vært vant til å tenke på at det kan være en pekepinn at gaven ca skal tilsvare kuvertprisen... Altså, kommer jeg i bryllup som kaffegjest, blir ikke gaven like stor som hvis jeg kommer som middagsgjest.

Hvis jeg gir bryllupsgave alene, blir det vanligvis rundt 500-lappen. Hvis jeg og mannen er bedt sammen, blir gaven mellom 750 og 1000 kr. Spørs litt på hvor nære venner/hvor nær familie det er.

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk vanskelig å vite kuvertpris, ihvertfall før man har vært i bryllupet. Jeg hadde absolutt ingen anelse om kuvertpriser før jeg begynte å planlegge mitt eget bryllup. Synes ikke det er noe folk trenger å tenke på heller.

Gi etter økonomi og ønske. Ikke noe koselig at gjestene blakker seg på gaven. Vår kuvertpris blir trolig opp mot 1000kr, men jeg forventer aldri i verden å få gaver av verdi 1000kr av alle sammen! :hakeslepp:

• Liker 2
Skrevet

Ærlig talt, dette er i tilfelle en idiotisk regel (og jeg skal love deg at den ikke står i Skikk og bruk, heller). Mener du at det skal være sånn at man kan bli nødt til å takke nei av økonomiske grunner hvis man blir bedt i et storslagent bryllup? Eller at man skal la være å gi gave hvis man ikke kan komme? Hva med hjemmelagede gaver - et herlig hekleteppe blir "for billig" fordi tante Gunda har brukt garn fra restekurven sin? For noe tull!

Til TS: Ingen kan kreve å få noen gave (og langt mindre en gave som skal "dekke kostnaden" med å ha deg som gjest). Gaver er vanlig å ha med, det er en hyggelig gest, det viser at vi bryr oss om hverandre - men prislappen skal/bør ikke være det viktigste.

• Liker 3
Skrevet

Dette er nok ganske utdødd skikk og bruk. Skjønner at det er vanskelig å forholde seg til for dere eldre, men det er nå sånn det har blitt..

Nå har jeg såvidt passert 30, så så gammel er jeg virkelig ikke, men jeg har da vokst opp i et møblert hjem. At alminnelig skikk og bruk er i ferd med å dø ut blant visse deler av befolkningen har jeg blitt smertelig klar over etter å ha vært en tid på dette forumet. Heldigvis er det ikke slik i de kretser jeg vanker.

Når man vet hvor bryllupet skal være, så er det vel ikke så vanskelig å tenke seg til kuvertprisen. Mange opplyser jo om menyen på forhånd også. Med mindre man kun er invitert som kaffegjest, er 500 kr per pers. et godt utgangspunkt, så legger man heller noe mer i det dersom man skjønner at kurvertprisen ligger en god høyere enn det. At man som brudepar ikke kan forvente slike gaver er noe helt annet; det kan man altså ikke.

• Liker 1
Skrevet

At alminnelig skikk og bruk er i ferd med å dø ut blant visse deler av befolkningen har jeg blitt smertelig klar over etter å ha vært en tid på dette forumet. Heldigvis er det ikke slik i de kretser jeg vanker.

Skikk og bruk handler om å få andre til å føle seg vel, ta hensyn og følge de uskrevne reglene for vennlig, hyggelig omgang. Du høres nebbete og selvrettferdig ut.

Men til saken: Den "regelen" du kommer med, står garantert ikke i Skikk og bruk, det er ikke noen gammel skikk, det har aldri vært allment godtatt at man skal "dekke utgiftene" ved gaven sin. For å forstå idiotien i påstanden kan du jo tenke én generasjon tilbake: Da ble bryllupet betalt av brudens foreldre, men det var brudeparet som fikk eventuelle gaver. Ikke noen økonomisk utveksling (kuvertpris mot gave), med andre ord.

• Liker 3
Skrevet

Nå har jeg såvidt passert 30, så så gammel er jeg virkelig ikke, men jeg har da vokst opp i et møblert hjem. At alminnelig skikk og bruk er i ferd med å dø ut blant visse deler av befolkningen har jeg blitt smertelig klar over etter å ha vært en tid på dette forumet. Heldigvis er det ikke slik i de kretser jeg vanker.

Når man vet hvor bryllupet skal være, så er det vel ikke så vanskelig å tenke seg til kuvertprisen. Mange opplyser jo om menyen på forhånd også. Med mindre man kun er invitert som kaffegjest, er 500 kr per pers. et godt utgangspunkt, så legger man heller noe mer i det dersom man skjønner at kurvertprisen ligger en god høyere enn det. At man som brudepar ikke kan forvente slike gaver er noe helt annet; det kan man altså ikke.

Nå har nok jeg også vokst opp i et møblert hjem, og muligens vanket i de samme kretser. Og til og med i bryllup i Holmenkollen med antrekk galla var det ikke slik at alle ga til kuvertpris. Hvis du også har vært i slike bryllup, har du nok også tenkt over at kuvertpris er langt mer enn 500 kroner per pers og langt fra noe godt utgangspunkt om man skal tenke slik.

Tidligere var man enten rik eller fattig, og menget seg med de av samme klasse. Nå er det så mange nyrike som gjerne slår til med slottsbryllup. I og med de er nyrike, er det ikke slik at de alltid har venner med samme økonomi. Man trenger ikke å gi til kuvertpris, og det er jeg sikker på at de fleste brudepar ikke tenker over heller, de vil nok heller at venner og familie skal ha råd til å komme.

• Liker 3
Gjest Spinell
Skrevet

Er det ikke bare en "forumsmyte" at gavens verdi skal tilsvare kuvertprisen? Jeg tror dette rett og slett bare er blitt gjentatt så mange ganger og har spredd seg slik at det er blitt en "sannhet".

Har aldri sett dette i noen skikk-og-bruk-bok, og heller aldri blitt oppdratt til at det skal være slik, på tross av at jeg kommer fra et rimelig møblert hjem selv. Hvis det hadde vært sånn, kunne brudeparet like gjerne tatt inngangspenger ;)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...