Gå til innhold

Valg av rase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å få meg hund til sommeren. Men klarer ikke å bestemme meg for hvilken rase!

Vi har fine turløyper her jeg bor, så har mulighet til å gå en lang tur om dagen (en times tid). Vil for det meste bruke den som en selskapshund, men vil også ha mulighet til å utsille den. Har et stort hus hunden kan boltre seg i, men vil ikke ha en stor hund. Vet at de små hundene også er krevende, men er alltid det jeg har sett for meg, og de er enklere å ha med seg.

Har mulighet til å være hjemme med den de to første månedene i sommer, etter det kommer jeg til å begynne på studier, så den må kunne være litt alene. Tror det er snakk om 2-3 dager i uken, så resten av tiden har jeg mulighet til å tilbringe med hunden.

Har sett en del på chihuahua, papillon og pomeranian, men er så usikker! Har dere noen erfaringer med disse rasene? Er det eventuelt noen andre raser dere kunne anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er jo sånn at jo større rase du har jo roligere hund. Vi har Leonberger og den høres perfekt ut til deg men det er jo en stor rase. Du kan uansett lese mer om vår rase på : www.leonberger.no

Lykke til med valget :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har liten hund og det er full fres og fru pigalopp omtrent hele dagen. Er superartig :)

Men her må det mere enn èn times tur til for at hun er fornøyd.

Skrevet

Vel, det er jo sånn at jo større rase du har jo roligere hund. Vi har Leonberger og den høres perfekt ut til deg men det er jo en stor rase. Du kan uansett lese mer om vår rase på : www.leonberger.no

Lykke til med valget :)

Takk for tips! Skal definitivt se nermere på Leonberger! Men hvordan er den for en førstegangseier? :)

Jeg har liten hund og det er full fres og fru pigalopp omtrent hele dagen. Er superartig :)

Men her må det mere enn èn times tur til for at hun er fornøyd.

Åå, så herlig! Hvilken rase har du?

Ja, de fleste hunder trenger vel i grunn det .. Men har enkelte dager der jeg kan gå lengre turer :) Hvor lange turer trenger din?

Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å få meg hund til sommeren. Men klarer ikke å bestemme meg for hvilken rase!

Vi har fine turløyper her jeg bor, så har mulighet til å gå en lang tur om dagen (en times tid). Vil for det meste bruke den som en selskapshund, men vil også ha mulighet til å utsille den. Har et stort hus hunden kan boltre seg i, men vil ikke ha en stor hund. Vet at de små hundene også er krevende, men er alltid det jeg har sett for meg, og de er enklere å ha med seg.

Har mulighet til å være hjemme med den de to første månedene i sommer, etter det kommer jeg til å begynne på studier, så den må kunne være litt alene. Tror det er snakk om 2-3 dager i uken, så resten av tiden har jeg mulighet til å tilbringe med hunden.

Har sett en del på chihuahua, papillon og pomeranian, men er så usikker! Har dere noen erfaringer med disse rasene? Er det eventuelt noen andre raser dere kunne anbefale?

Hei, basert på det du forteller så er det fullt mulig at

Chinese Crested Powder Puff er noe for deg.

Denne rasen er både kosehund og aktiv hund i hendig format.

Det typiske er at de liker å være med på det som skjer, og da er det ikke så dumt at de røyter minimalt og omtales som veldig allergivennlige.

Jeg kan anbefale deg å ta en titt på Sunstreaker.com, de har mye kunnskap om rasen og erfaring, om du er interessert. :)

Lykke til med å finne din rase! :duskedame:

Skrevet

Hsr du humor og vil bruke tid på hunden søk på

Jack russell terrier :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Åå, så herlig! Hvilken rase har du?

Ja, de fleste hunder trenger vel i grunn det .. Men har enkelte dager der jeg kan gå lengre turer :) Hvor lange turer trenger din?

Jeg har en italiensk mynde:)

På vinteren må vi se an været litt hvor lang tur vi tar og hvor mye vi da må bruke på mentaltrening inne. Men på sommeren er halvannen til to timer en bra tur. Da blir hun ikke sliten, men hun blir brukt... tror aldri jeg har sett henne ordentlig sliten og hun har besteget alle fjellene i nærområdet :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...