Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utbetalt 14.000 i mnd i lønn og skal ut på leiemarkedet.

Hvor mye bør en max betale i husleie med 14000 i inntekt?

Finnes det noen prosentsats på hvor mange prosent av inntekten en bør bruke på husleie for å estimere hva en bør sette som grense? Sånn helt på generelt grunnlag?

Prøvde å lete på SIFO, men fant ingen ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Spørs jo helt opp til ditt eget forbruk men for å sitte ting i perspektiv så får eg ca 6800 i mnd i stipend og lån og bruker 4050 i husleie på studenthybelen. (Har forøvrig spart opp litt penger men pleier å kunne klare meg på 6800).

Edit: Får forøvrig en større sum i august og januar som skal holde utover, så om en tenker snitt så blir det 7-9 000 en har i mnd når en er student EGENTLIG.

Endret av Pixtive
Skrevet

Spørs jo helt opp til ditt eget forbruk men for å sitte ting i perspektiv så får eg ca 6800 i mnd i stipend og lån og bruker 4050 i husleie på studenthybelen. (Har forøvrig spart opp litt penger men pleier å kunne klare meg på 6800).

Edit: Får forøvrig en større sum i august og januar som skal holde utover, så om en tenker snitt så blir det 7-9 000 en har i mnd når en er student EGENTLIG.

Kanskje jeg kunne sette opp en oversikt over hvor mange prosent av inntekten sin folk brukte på husleie, men vet du hva? jeg fant nettopp ut at jeg har glemt hvordan jeg gjør prosentregning haha, lenge siden jeg gikk på skolen gitt LOL

Hvordan regner man egentlig ut hvor mange prosent 4050 er av 6800?

(Skjønner ikke hvordan det er mulig å greie seg på så lite i mnd)

Skrevet

Jeg har ca det samme utbetalt akkurat nå, litt mer kanskje, tror jeg ligger mellom 14-16 000, og betaler 8000 inkl strøm. Jeg hadde ikke klart noe høyere, men har barn, og bil, så det går noen faste utgifter der som man kan slippe unna om man ikke har de to :)

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Kanskje jeg kunne sette opp en oversikt over hvor mange prosent av inntekten sin folk brukte på husleie, men vet du hva? jeg fant nettopp ut at jeg har glemt hvordan jeg gjør prosentregning haha, lenge siden jeg gikk på skolen gitt LOL

Hvordan regner man egentlig ut hvor mange prosent 4050 er av 6800?

(Skjønner ikke hvordan det er mulig å greie seg på så lite i mnd)

Slik regner du prosent av tallet over:

(4050/6800)*100 = 59,56 %

Jeg vil anbefale deg sterkt å ikke bruke mer enn ca 50 % av inntekten din på husleie. I ditt tilfelle vil det da si ca kr 7.000. Begrunnelsen for dette er rett og slett at man skal leve også. ca 7.000 i mnd å leve for går helt greit. Mindre enn det og det blir snuing og vending på hver en krone.

Endret av Blondie65
Skrevet

Jeg har ca det samme utbetalt akkurat nå, litt mer kanskje, tror jeg ligger mellom 14-16 000, og betaler 8000 inkl strøm. Jeg hadde ikke klart noe høyere, men har barn, og bil, så det går noen faste utgifter der som man kan slippe unna om man ikke har de to :)

Takk for svar. Hadde du greid å betalt strøm i tillegg om du ikke hadde barn og bil tror du?

Skrevet

Slik regner du prosent av tallet over:

(4050/6800)*100 = 59,56 %

Jeg vil anbefale deg sterkt å ikke bruke mer enn ca 50 % av inntekten din på husleie. I ditt tilfelle vil det da si ca kr 7.000. Begrunnelsen for dette er rett og slett at man skal leve også. ca 7.000 i mnd å leve for går helt greit. Mindre enn det og det blir snuing og vending på hver en krone.

Tusen takk for et flott svar og gode råd og for å lære meg prosentregning på en forståelig måte :fnise: Ja 50% er faktisk et godt råd :jepp:

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg har utbetalt 9600 og har 5000 i leie, så 52% av mine penger går til leie og strøm.

Skrevet

Takk for svar. Hadde du greid å betalt strøm i tillegg om du ikke hadde barn og bil tror du?

Ja, det hadde jeg, betaler 1500,- i mnd til en felleskonto som jeg har med barnefar som bhg og sånt trekkes fra, og bruker mellom 1000-1500 på bil i mnd, (pluss forsikringer på begge to da..) så strøm hadde gått fint :)

Skrevet (endret)

Utbetalt 14.000 i mnd i lønn og skal ut på leiemarkedet.

Hvor mye bør en max betale i husleie med 14000 i inntekt?

Finnes det noen prosentsats på hvor mange prosent av inntekten en bør bruke på husleie for å estimere hva en bør sette som grense? Sånn helt på generelt grunnlag?

Prøvde å lete på SIFO, men fant ingen ting.

Selv betaler jeg 70%

Hvilke utgifter er egentlig medregnet i boutgifter?

Kun husleie eller er strøm og innboforsikring også med?

Endret av inga:)
Skrevet

Ja, det hadde jeg, betaler 1500,- i mnd til en felleskonto som jeg har med barnefar som bhg og sånt trekkes fra, og bruker mellom 1000-1500 på bil i mnd, (pluss forsikringer på begge to da..) så strøm hadde gått fint :)

Du ligger på ca 50% da, og det ser ut for (utifra det folk har svart her inne) at det er det som er vanlig.

Må være en stor fordel å ha strøm inkludert, så slipper en disse "overraskelsene" og svingningene i strømprisen :jepp:

Skrevet

Jeg har utbetalt 9600 og har 5000 i leie, så 52% av mine penger går til leie og strøm.

Takk for svar. Utifra det folk svarer her, ser det ut som du ligger på gjennomsnittet, ca 50% :jepp:

Skrevet

Ville enkelt satt et tak på 6. Til nød litt mer. Du har andre ting å bet. Annet du vil gjøre. Strøm og slikt. Gjerne spare litt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du er medlem av LO trenger du ikke tenke på innboforsikring da det er en del av kontigenten der.

Når jeg snakker om bokostnader så snakker jeg om husleie eventuelt husleie + strøm. Alt annet i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...