Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver som anonym selv om de som følger litt med sikkert skjønner hvem jeg er...

Jeg er altså gravid. Sluttet på p-piller i oktober, og har fått en syklus på 28. dager. Siste menstruasjon begynte 27. desember (og jeg blør forøvrig kun i 2-3 dager). Første positive graviditetstest tok jeg 20. januar, 10 dager DPO - og har fått 7 positive tester siden den gang. IKM er i dag.

Nuvel... var hos gynekolog i dag. Han tok innvendig ultralyd og fastslo at noe har festet seg i livmora, men "du er ikke så langt kommet som du tror". Videre sa han at jeg gjerne kunne ha hatt eggløsning f.eks. den 16. januar, og ikke den 10. som jeg trodde (eller burde i flg syklus). At "noen ganger hender det at eggløsningen kommer litt hist og pist".

Så hvis befruktningen altså skjedde den 16. januar så vil det si at jeg testet positivt 4 dager DPO. Jeg får virkelig IKKE dette til å rime!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen...

Hvis gynekologen virkelig kan fastslå at "du er ikke så langt kommet", så vil jeg heller tro at det har skjedd en befruktning men at jeg nå har en MA igjen. Det skal jo ikke gå an, ifølge "ekspertene" å ha eggløsning f.eks. 8 dager før IKM - eller teste positivt 4 dager DPO.

Jeg skjønner rett og slett ikke en dritt (og merker jeg blir i skikkelig dårlig humør av dette).

Noen som har en (over)naturlig forklaring??

Skrevet (endret)

Hmm.. sa du ikkje dette til gynekologen din då? Merkelige greier! Eg opplevde noko litt merkelig også då eg vart gravid med mitt 3. barn. På UL i veke 18 skrudde dei terminen ei heil veke fram. Dvs at eg må ha hatt eggløysing ei veke før eg trudde. Eg syntes også dette var veldig rart -både fordi eg ikkje kunne hugse at vi hadde hatt sex så tidlig etter mensen, og også fordi eg kjenner veldig godt når eg har eggløysing, med både smerter og slim. Og det gjorde eg den perioden eg vart gravid og -2 veker etter mensen, ikkje ei som terminen då tilsa..

Samtidig fekk eg ganske sterkt positiv test 10-11 DPO då.. så hugsar eg stussa litt over det. Og barnet kom 2 veker før UL-terminen, så alt tilsa jo at den stemte. Men forvirra kan man godt bli JA! ;)

Endret av 83`
Skrevet

Men når det er sagt kan det jo hende gynekologen har bomma på 2 dagar. Dvs du hadde eggløysing den 14. januar, og du testa positivt 6 DPO -som faktisk går an viss egget festa seg 5 DPO -som det KAN gjere men sjelden gjer. Det må jo vere noko sånt som er årsaken tenker eg..

Skrevet

Jeg trodde ikke gyn kunne si noe sikkert på et så tidlig tidspunkt? Det eneste han kan se er vel at noe har festet seg? Det er jo lenge til 6 uker og man evnt skulle se et hjerte banke.

Jeg har fått en lignende beskjed, da jeg var i uke 6, om at jeg måtte være mye kortere på vei enn jeg trodde. Regna og regna som deg, og konkluderte med at det umulig kunne stemme. Var tilbake på UL etter en uke, og så et bankende hjerte!

Dog, to uker senere ble det påvist MA. Så jeg vet rett og slett ikke om EL har vært mye senere enn ejg trodde (med positiv test rundt dag 6, helt urimelig til meg å være), eller om fosteret utviklet seg feil og sakte helt fra starten av.

Lykke til, håper du får tett ultralydoppfølging!

• Liker 1
Skrevet

Det er store sjanser for å måle en mm feil når det er så smått, og en mm feil kan bety mange dager forskjell.

Ikke tenk på det nå, vent noen uker å ta evnt en ny UL. Du bør være 7-8 uker ihvertfall.

• Liker 1
Skrevet

Det er store sjanser for å måle en mm feil når det er så smått, og en mm feil kan bety mange dager forskjell.

Ikke tenk på det nå, vent noen uker å ta evnt en ny UL. Du bør være 7-8 uker ihvertfall.

Det tenker jeg også, men hvorfor er da så mange leger bastante i sine uttalelser? Hadde vel vært mer naturlig med en "det er vanskelig å se hvor stort det er". Dvs - vanskelig å vite hvor langt jeg faktisk ER på vei burde jo ikke være vanskelig allikevel med min syklus tatt i betraktning. Det var ikke snakk om at jeg kunne ha rett liksom. Neida - eggløsningen min har kommet på en heeelt annen dag, og dette kunne han fastslå av å ta innvendig UL.

Når et foster er 7 uker (dvs 5 uker gammelt) måler det omtrent 1 mm (leste jeg nettopp). Hvordan skal man klare å estimere størrelse 3 uker tidligere uansett?

TS

Skrevet

Det tenker jeg også, men hvorfor er da så mange leger bastante i sine uttalelser? Hadde vel vært mer naturlig med en "det er vanskelig å se hvor stort det er". Dvs - vanskelig å vite hvor langt jeg faktisk ER på vei burde jo ikke være vanskelig allikevel med min syklus tatt i betraktning. Det var ikke snakk om at jeg kunne ha rett liksom. Neida - eggløsningen min har kommet på en heeelt annen dag, og dette kunne han fastslå av å ta innvendig UL.

Når et foster er 7 uker (dvs 5 uker gammelt) måler det omtrent 1 mm (leste jeg nettopp). Hvordan skal man klare å estimere størrelse 3 uker tidligere uansett?

TS

Mange leger er veldig bastante og de tar aldri feil (mener de selv).

Ikke tenk så mye på det, hvis du klarer. En ny UL om noen uker vil gi deg et sikrere svar. Og det uansett uinteressant i det lange løp når det er menstermin de regner etter og etterhvert ordinær UL.

Skrevet

Klarte ikke la være, men tok nettopp en clearblue-test med ukeindikator. Den sa 2-3 uker. CB-testene estimerer jo bare alderen på fosteret, noe som igjen vil si 4-5 uker gravid det da(?)

TS

Gjest Modig mor
Skrevet

Hvis du hadde eggløsning 10. januar, er du ganske nøyaktig 4 uker på vei, og da kan man ikke forvente å se annet enn fortykket endometrium (livmorslimhinne). Veldig merkelig at legen sier det han sa, for før 4 uker er det ikke noe som helst å se - det at han så noe, stemmer med dine datoer.

Det er ikke snakk om CRL-datering så tidlig, det gjøres fra uke 6. Og fra uke 6 regner de én mm per dag. Men ultralyd sier uansett ikke noe om hvor gammelt embryoet er, men om hvor stort det er - noen er i 5-percentilen, andre i 95-percentilen. Den tabellen som brukes (og hvor f.eks. 27 mm tilsvarer 9 uker og 3 dager), er gjennomsnittet.

Skrevet

Jeg ringte legekontoret, og gynekologen ringte meg nettopp tilbake. Han beklaget så mye hvis det ble misforståelser osv. Det var ingen grunn til å tro det skulle være MA, og at han egentlig ikke har grunnlag for å si så mye såpass tidlig. De aller fleste som kommer til han og tar innvendig UL er flere dager over IKM.

Han ba meg slappe av, så skal jeg dit om 2 uker igjen og får ekstra oppfølging pg.a. to tidligere MA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...