Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er snart ferdig utdannet lærer, men vurderer å vente noen år med å jobbe som det. Har lyst til å gjøre noe annet i noen år, og jobbe som lærer når jeg blir litt eldre.

Spørsmålet mitt er da: Vil det se veldig negativt ut om jeg har jobbet med noe annet (pedagogikkrelatert) i noen år, når jeg skal søke jobb som lærer seinere?

Håper noen har kloke råd å komme med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du vil "tape" på det sånn seinare er jo det at du ikkje held kunnskapen i faga dine ved like. Dvs du må lese deg opp igjen på sikkert dei fleste emne og didaktiske framgangsmåtar i faga. Skulen er jo inne i ein ny "tidsalder" no med tanke på at det meste skal vere elektronisk, og det vert kanskje mykje å sette seg inn i seinare i forholdt til å ta det no medan du er nyutdanna (rapportskriving over sikker sone, osv).

Eg tippar rektorane kanskje er litt tilbakehaldne med å ansette folk som har lærarutdanna seg for mange år sidan men ikkje har praktisert jobben enno.

Men -om du ikkje ynskjer å jobbe som lærar no er det jo ikkje vits å gjere det heller berre pga dei punkta over her ;) Du kjem nok alltids inni det igjen om du byrjar som lærar om mange år. Men vil berre tipse deg om at det kan nok vere ein del meir å sette seg inn i då + at det kanskje vert vanskeligare å få seg jobb..

Skrevet

Du vil i tillegg tape ansenitet, ergo dårligere betalt i forhold til de som er ferdig utdannet på samme tidspunkt som deg.

Skrevet

TS her

Ansiennitet og lønn er jeg ikke så bekymret for, det jeg tenker mest på er om jeg kommer til å få problemer med å få meg jobb som lærer seinere hvis jeg velger å jobbe med noe annet innen pedagogikk først.

Skrevet

Tror ikke det har noe å si, gjør det du har mest lyst til. Tviler sterkt på at du går glipp av noe faglig eller didaktisk, og ikke at det blir verre å få jobb heller.

Skrevet

Hvis kravene for ansettelse (m.t.p. utdannelse) endres og du ikke er i fast jobb som lærer, må du videreutdanne deg for å oppfylle kravene. Hvem vet hva som vil skje innen skolesektoren de neste 10 årene for eksempel?

Skrevet

Du stiller nok antagelig dårligere enn søkerne som allerede har erfaring som lærer, så det kan hende du må nøye deg med vikariater selv om du har vært i fast stilling et annet sted før. Jeg tror nok motsatt rekkefølge er mer gunstig.

Skrevet

Ingen har erfaring som lærer når de søker på sin første lærerjobb. Tror ikke det vil telle negativt at du har gjort noe annet, kanskje teller det til og med positivt, mtp. at det både er pedagogikkrelatert og at du har vokst som menneske av å jobbe litt allerede (du er ikke fresh fra skolebenken).

Skrevet

TS her

Ansiennitet og lønn er jeg ikke så bekymret for, det jeg tenker mest på er om jeg kommer til å få problemer med å få meg jobb som lærer seinere hvis jeg velger å jobbe med noe annet innen pedagogikk først.

Du går GARANTERT jobb. Ingen tvil... Jeg går selv lærerutdanning, og er medlem av pedagogstudentene. De fortalte at om 10 år vil det være behov for 18 000 flere lærere.

Ta en titt på denne:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7956868

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar. Det ser ikke ut til at jeg kommer til å slite med å få jobb som lærer selv om jeg venter noen år. Jeg får se hva jeg velger, er veldig usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg føler personlig at jeg burde vente noen år med å jobbe som lærer, dette har vel kanskje med modenhet å gjøre. Jeg føler at jeg trenger å bli litt "myndigere" og tryggere på meg selv først.

Igjen: Tusen takk for svar :)

Gjest WendyClear
Skrevet

Jeg tenker at en kan "slite" med å få jobb med tanke på den nye utdannelsen som finnes. Regner med at du går allmennlærer og ikke grunnskolelærer siden du snart er ferdig utdannet. Du må huske på at du da vil konkurere med de som har den nye utdannelsen med større fokus på enten 1-7 eller 5-10 (og flere studiepoeng i hovedundervisningsfag på 5-10), å ha litt ansenitet som veier opp her vil gjøre at du stiller sterkere. Men uansett, de skriker jo etter lærere overalt og arbeidsmarkedet vil nok ikke endre seg så alt for mye på mange år...

Skrevet

Det teller ikke nødvendigvis negativt at du først jobber som noe annet enn lærer. De du konkurrerer med, vil ofte være nyutdannet, og da vil en søker som er litt eldre og har prøvd andre arenaer, være minst like attraktiv!

Du taper heller ikke lønnsansiennitet,slik det blir påstått lenger oppe. Etter man er ferdig utdannet lærer, får man lønnsansiennitet for alt man gjør, enten det er i det offentlige eller det private. (Hovedtariffavtalen KS, Kap. 1, § 12)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...