Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har søkt jobb i et relativt stort firma. Søknadsfristen gikk ut 14. januar og jeg har fortsatt ikke hørt noe.

Jeg er kvalifisert på alle måter og vel så det i forhold til stillingbeskrivelsen. Så det er veldig rart om jeg ikke blir bedt på intervju.

Når søknader skal sendes "oppover" i systemet, hvor lang tid kan det ta før men kan vente seg en telefon ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan jo hende du er overkvalifisert.

Skrevet

Om du virkelig vil ha jobben, ville jeg ringt. De fleste som ikke ønsker sånt har det gjerne skrevet i annonsen, type "Har du ikke hørt noe innen fire uker er stillingen besatt".

Skrevet

Men hvis jeg ringer, hva skal jeg si ? Vil jo ikke mase heller. Hehe.

Skrevet

"Hei, jeg sendte inn en søknad om "stilling" og lurte bare på når man eventuelt får vite mer?" funker helt fint :)

Skrevet

Ja så enkelt kan det vel gjøres. Hehe.

Tusen takk for hjelp !! :) :)

Skrevet (endret)

Har hørt at arbeidsgivere foretrekker at du ringer og "maser" dersom ikke noe annet er oppgitt i annonsen. Det viser engasjement og interesse og det er ikke negativt.

Selv har jeg som regel blitt kalt inn til intervju 1-2 dager etter at jeg har levert søknad - men bare de stedene hvor det faktisk ikke har blitt utlyst noen stilling. Jeg har egentlig hatt veldig flaks, første jobben jeg fikk så sa jeg rett ut at dette var et nytt arbeidsområde for meg og jeg hadde egentlig ikke så mye erfaring med vareutvalget, bare butikkyrket. Og jeg fikk jobben - noe som overrasket meg men som jeg satt så utrolig pris på, da og nå, fordi innenfor det jeg jobber med er det veldig vanskelig å få jobb dersom man ikke har erfaring fra før.

Så jeg ville ringt for å høre, jeg. Det er litt nervepirrende og man føler seg kanskje masete men i bunn og grunn tror jeg en potensiell arbeidsgiver setter veldig pris på det - og det fører også til at CV/Søknaden din blir trukket fram fra bunken med en gang fordi arbeidsgiver vil se hvem du faktisk er og hvem som har ringt. Har hørt at mange ikke jobber seg helt gjennom bunken engang - de begynner øverst og tar den første, beste kandidaten de kommer til. Dette gjelder nok selvsagt ikke alle bedrifter.

Endret av floony
Skrevet

Jeg søkte jobb i går i en stor bedrift, og da fikk jeg e-post om at innkalling til intervju skjer først om 2-3 uker, så 10 dager er nok ikke unormalt. Forrige jobben jeg søkte på ble jeg ikke innkalt til intervju selv om jeg var kvalifisert, men i ettertid har jeg fått vite at det kan være at søknaden min ikke har kommet fram, slik at det kan være lurt å ringe å høre, dersom du føler det har tatt for lang tid.

Skrevet

Jeg synes ikke én uke er så mye å vente. Har du dog ikke hørt noe innen to uker, så ring.

Det kan ta mye tid å gå gjennom en stor søkerbunke, og noen firmaer/selskaper bruker veldig lang tid. Gi dem en knapp uke til. Du kan f.eks. ringe på fredag hvis du ikke har hørt noe.

Jeg har selv opplevd at noen firmaer har brukt en måned før jeg ble innkalt til intervju, og da jeg etter to uker spurte om hvordan ting lå an fikk jeg til svar at de jobbet med saken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...