Gå til innhold

Svart arbeid hos fysioterapaut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til en fysioterapaut og betalte en gang 500 kr i kontanter for en time. Jeg fikk ingen kvittering. De andre timene beltalte jeg med kort.

En venninne av meg går til en fysioterapaut i samme bedrift. Hun betaler kontant og får aldri kvittering.

Er dette svart arbeid? I så fall liker jeg det ikke. Er det noe jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel bare å be om kvittering, for det er nok ikke svart.

Trodde forresten at de fleste har sluttet å skrive ut kvitteringer. Pga mye søppel og de fleste bare kaster dette uansett. Sånn som på matbutikken, der får vi ikke kvittering om vi ikke spør etter den selv.

Skrevet

Er nok bare å be om kvittering.

Skrevet

Er nok bare å be om kvittering.

Men om de ikke skriver kvittering til noen av pasientene som betaler kontant er det jo ikke akkurat lovlig. De kan vel lure seg unna å skatte da.

Skrevet

Men om de ikke skriver kvittering til noen av pasientene som betaler kontant er det jo ikke akkurat lovlig. De kan vel lure seg unna å skatte da.

det er da ikke noe ulovlig med å ikke skrive ut kvittering, med unntak av hvis den som har betalt ber om det. Det er ikke de spesifikke kvitteringene de sender inn, de har helt andre kvitteringssystemer. Lagring på data o.l.

• Liker 1
Skrevet

Er ikke ulovlig å ikke skrive ut kvittering til pasientene, det som er ulovlig er hvis de ikke registrerer inntekten internt i deres system/regnskap.

• Liker 1
Skrevet

det er da ikke noe ulovlig med å ikke skrive ut kvittering, med unntak av hvis den som har betalt ber om det. Det er ikke de spesifikke kvitteringene de sender inn, de har helt andre kvitteringssystemer. Lagring på data o.l.

Hmmm, jeg trodde man var pliktig til å skrive kvittering.

Skrevet

Er ikke ulovlig å ikke skrive ut kvittering til pasientene, det som er ulovlig er hvis de ikke registrerer inntekten internt i deres system/regnskap.

Ok, da trenger jeg ikke irritere meg over det. Jeg trodde det var en måte å lure til seg svarte penger på.

Hva med andre bedrifter/butikker som ikke gir kvittering? Feks frisører, skomakere, urmaker. Har vært borti flere tilfeller der varer/tjenester ikke blir slått inn på kassen.

Skrevet

Hmmm, jeg trodde man var pliktig til å skrive kvittering.

Kvittering kan skrives inn i interne systemer. Man er pliktig til å skrive ut kvittering til den som betaler HVIS den ønsker det.

Jeg er iallefall glad de endelig har sluttet å skrive ut kvitteringer for alt mulig, mindre søppel i veska og lommene. Hvis det er noe jeg trenger kvittering på, så ber jeg om det.

• Liker 2
Skrevet

Tenk deg da bare i dagligvarebutikken. Der har de begynt å ikke skrive ut kvittering dersom du ikke ber om det. Miljøet spares.

Jeg opplevde heller aldri å få kvittering hos fysioterapeut. Der jeg gikk hadde de avtale med kommunen og ergo billigere for meg. Det betyr også at de har all historikk og timeavtaler fordi de skal få igjen kroner fra det offentlige.

Skrevet

Tenk deg da bare i dagligvarebutikken. Der har de begynt å ikke skrive ut kvittering dersom du ikke ber om det. Miljøet spares.

Jeg opplevde heller aldri å få kvittering hos fysioterapeut. Der jeg gikk hadde de avtale med kommunen og ergo billigere for meg. Det betyr også at de har all historikk og timeavtaler fordi de skal få igjen kroner fra det offentlige.

Helt ok at de ikke skriver kvittering i daglivarebutikk. Det hender jeg sier nei takk om de spør om jeg skal ha det. Men jeg ser nå i alle fall at de slår inn varer på kassen.

Hos fysioterapauten la de bare pengene i en boks, de slo ikke inn noe beløp på noen kasse. Altså kunne de bare viske ut timen jeg hadde vært der fra avtaleboka og si at de ikke hadde noen til behandling da. Jeg syns det er merkelig. Mao penger rett i lomma.

Skrevet

Helt ok at de ikke skriver kvittering i daglivarebutikk. Det hender jeg sier nei takk om de spør om jeg skal ha det. Men jeg ser nå i alle fall at de slår inn varer på kassen.

Hos fysioterapauten la de bare pengene i en boks, de slo ikke inn noe beløp på noen kasse. Altså kunne de bare viske ut timen jeg hadde vært der fra avtaleboka og si at de ikke hadde noen til behandling da. Jeg syns det er merkelig. Mao penger rett i lomma.

Har aldri opplevd en fysioterapeut med kasse. Hvordan de håndterer sitt interne regnskap spiller ingen rolle for deg så lenge du KAN få kvittering om du ber om det.

Det er mer vanlig at det i slike bransjer føres/legges inn på slutten av dagen.

Skrevet

Jeg synes dette er en snodig problemstilling. La oss nå si at de skriver ut en kvittering til deg da, er du av den grunn sikret at de ikke tjener svarte penger? Det er i det hele tatt omtrent umulig for oss kunder/pasienter/brukere av en tjeneste å vite om de vi legger igjen penger hos er skattesnyltere eller ikke. Og så lenge det er bedrift som er "åpen" og ikke skjult i kjelleren hjemme hos en tvilsom type, så går jeg rett og slett ut fra at ting er på stell.

Jeg orker i hvertfall ikke legge meg opp i sånt med mindre jeg har insideinformasjon som sier meg at noe snusk foregår.

Skrevet

Jeg synes dette er en snodig problemstilling. La oss nå si at de skriver ut en kvittering til deg da, er du av den grunn sikret at de ikke tjener svarte penger? Det er i det hele tatt omtrent umulig for oss kunder/pasienter/brukere av en tjeneste å vite om de vi legger igjen penger hos er skattesnyltere eller ikke. Og så lenge det er bedrift som er "åpen" og ikke skjult i kjelleren hjemme hos en tvilsom type, så går jeg rett og slett ut fra at ting er på stell.

Jeg orker i hvertfall ikke legge meg opp i sånt med mindre jeg har insideinformasjon som sier meg at noe snusk foregår.

Jeg kan ingenting om regnskap og slikt, men jeg trodde kvitteringer var noe som ble brukt som billag til regnskap og som en dokumentasjon for oss kunder på at det ble utført hvitt arbeid (såfremst ikke kvitteringene var falske).

Kan feks friører også på lovlig vis imot kontanter og putte det i en boks uten å gi kvittering?

ts

Skrevet

Dersom man skal skrive ut kvittering fra et av de mest brukte dataprogrammene for fysioterapeuter, så skrives den ut på et A4-ark. Da er det lurere å skrive ut samlekvitteringer, f.eks. Ved endt behandling eller oppnådd frikort. Det er heller ikke så lett for andre å se at betalingen registreres, og de færreste har kasse som i butikk. Men det betyr ikke at betalingen ikke registreres! Men spør etter kvittering neste gang, så finner du ut av det:)

Skrevet

Jeg fikk kvittering for alle timene etter siste behandling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...