Gå til innhold

Hunden hyler når han er alene hjemme

Anbefalte innlegg

Noen som har gode tips til hvordan man kan få hunden til å kjenne seg trygg alene hjemme?

Har en ett år gammel hund som virkelig hyler når vi drar fra han. Hyler og bjeffer febrilsk. Holder på en lang stund.

Vi har nylig flyttet, så det er sikkert litt usikkerhet knyttet til det nye huset.

Men han har alltid bjeffet når vi har forlatt han, dessverre.

Han ligger i bur fordi han blir mer stresset av å være løs.

Når jeg kommer hjem strekker han seg, og har tilsynelatende sovet og slappet av.

Men hvordan kan jeg få til en best mulig avskjed?

Det gjør vondt i hjerterota å høre hvordan han hyler.

Da han var valp startet vi med trening med en gang, forlot han bare i noen sekunder, økte så minutt for minutt. Likevel har han alltid bjeffet, skikkelig separasjons angst!?

Kan jo hende at det er forbigående, han er som sagt ett år, midt i den verste alderen. Han er usikker av natur, og skeptisk til nye gjenstander/folk/dyr.

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/624454-hunden-hyler-n%C3%A5r-han-er-alene-hjemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start helt fra bunnen av igjen med hjemme alene trening. Dersom han rekker å bjeffe har det ikke fungert og treningen har ikke hatt noe hensikt.

Bjeffer han sekundet døra er igjen får dere starte med døra på gløtt og ta det sakte derifra. Det hjelper også om huset er tomt og bare en av dere trener slik at ikke "alle" får dra sin vei og han blir helt alene. (Evt. trene med at flere er hjemme også slik at han ikke alltid blir alene)

Jeg er absolutt ingen ekspert, men har hatt hund lenge og vår måtte vi starte på nytt med 3 ganger etter perioder med mye hjemmekontor.

Håper det ordner seg!

• Liker 4

Tusen takk. Skjønner at du har litt erfaring! :)

Det går litt i perioder her også. Noen perioder har jeg vært mye hjemme og da blir hunden så godt vant. Så er man liksom tilbake til start når man er mere borte igjen.

Burde egentlig latt han være alene hjemme hver eneste dag for å unngå dette.

Har ikke hørt om dette med åpen dør før, men kan jo prøve det. Han starter som regel å bjeffe når jeg legger han i buret og går til gangen for å ta på meg jakke/sko.

Så den gode gamle, med å legge han i buret, ta noen skritt, og tilbake med godbit før han bjeffer da?

• Liker 2
Gjest Badabing

Hadde dette problemet med vår forrige hund, og det tror jeg kanskje var fordi vi gjorde så mye ut av at vi dro og kom hjem. Med de hundene vi har nå har vi bare gitt en kong eller bein når vi har dratt, og vi har ikke giret dem opp når vi komner hjem, slik at de skal forstå at det at vi kommer og går er helt naturlig.

Vanskelig å ikke hilse masse og gledesstrålende når vi kommer hjem, men det å gå inn og ut uten noe mer men, har i alke fall gjort så de ikke bryr seg. Og siden de får kong er det mer spennende enn om vi drar.

• Liker 2

du sier det starter med en gang du legger hunden i buret, og går i gangen for å ta på deg skoene.. er det alltid slik, at når han er i buret, så betyr det at du skal gå? i så fall ville jeg aller først trent på at buret betyr kos, trygghet, og ikke alltid at du skal gå.

kos meg han, la han leke/lek med han med favorittlekene hans, gi han godbiter/mat etc med døra oppe i buret. etterhvert trener du på å lukke inntil døra, og til slutt lukke den igjen. få han til å forbinde buret med noe koselig/positivt.

deretter ville jeg gjort som Chelmon sier, start helt fra bunn av med hjemme alene trening. døra på gløtt, ros han før han rekker å gå inn i angsttilstanden. også øke gradvis. :) og som Badabing sier, det er viktig at man ikke lager noe nr ut av at man kommer og går, det skal være en naturlig ting. :)

lykke til! :)

Endret av Namine
  • Liker 2

Hadde dette problemet med vår forrige hund, og det tror jeg kanskje var fordi vi gjorde så mye ut av at vi dro og kom hjem. Med de hundene vi har nå har vi bare gitt en kong eller bein når vi har dratt, og vi har ikke giret dem opp når vi komner hjem, slik at de skal forstå at det at vi kommer og går er helt naturlig.

Vanskelig å ikke hilse masse og gledesstrålende når vi kommer hjem, men det å gå inn og ut uten noe mer men, har i alke fall gjort så de ikke bryr seg. Og siden de får kong er det mer spennende enn om vi drar.

Spot on! Er skyldig i det samme. Er så vanskelig å overse han når han er så glad for å se oss igjen. Men dette skal jeg ta til meg.

Når jeg gir hunden snop eller kong bryr han seg ikke noe om det, går rett i hyle/bjeffe-modus..

Annonse

du sier det starter med en gang du legger hunden i buret, og går i gangen for å ta på deg skoene.. er det alltid slik, at når han er i buret, så betyr det at du skal gå? i så fall ville jeg aller først trent på at buret betyr kos, trygghet, og ikke alltid at du skal gå.

kos meg han, la han leke/lek med han med favorittlekene hans, gi han godbiter/mat etc med døra oppe i buret. etterhvert trener du på å lukke inntil døra, og til slutt lukke den igjen. få han til å forbinde buret med noe koselig/positivt.

deretter ville jeg gjort som Chelmon sier, start helt fra bunn av med hjemme alene trening. døra på gløtt, ros han før han rekker å gå inn i angsttilstanden. også øke gradvis. :) og som Badabing sier, det er viktig at man ikke lager noe nr ut av at man kommer og går, det skal være en naturlig ting. :)

lykke til! :)

Tusen takk :)

Buret står på stua hele tiden. Han bruker det som seng og leker også en del inni det.

Idag er jeg bare hjemme, men får prøve å forlate han i ett par minutter etterpå, uten å lage noe som helst styr utav det.

Synes det er litt dumt også, å låse han inn i buret og gå ut døra. Når jeg står på utsiden bjeffer han, blir det ikke litt feil å gå inn igjen når han bjeffer? Da har han jo vunnet, og lærer at om han roper lenge nok så kommer vi tilbake.

Jeg har også samme problemet. Trente i flere måneder, men ingen fremgang. Ga på en måte opp til slutt, og har ikke trent på noen uker nå. Men NÅ ser vi litt fremgang, ettersom at han kan være alene på stua mens jeg går på do, han kan være i gangen mens jeg er på stua osv. Det gikk litt av seg selv fordi jeg sluttet å la han få være med over alt jeg gikk. Så skal følge med på denne tråden og se om jeg plukker opp noen tips nå som jeg tror det er på tide med hjemme alene trening igjen! Lykke til forresten :)

Lykke til hos deg også :) Så fint at du ser litt fremgang. Alt er bedre enn ingenting. Heng gjerne med videre i tråden, så kanskje vi kan tipse hverandre litt underveis.

Tror det er mange som sliter med dette.

Skulle ønske tassen bare kunne slå seg til ro og huske at vi alltid kommer tilbake til han.

Hunden her har nok vært litt for heldig, da jeg har vært mye hjemme med han. Han har blitt så godt vant. Angrer på at jeg ikke lot han være alene hjemme hver dag, uansett.

Får starte på nytt igjen nå, fra scratch. Gruer meg, men håper jeg får det til!

Gjest Cupcakes

Er det en mulighet å ikke han i bur? Vår var også i bur, men etter ferien i sommer begynte han å hyle og bjeffe masse når vi dro og han var i bur. Vi begynte på start igjen men det hjalp ikke, etter 1 mnd droppet vi buret og sperret av gangene for han i stedet så han kunne få være der i stedet, og da var det plutselig helt okay at vi dro fra han :)

Han var vant til buret, sov i det om natta, men nå brukes det aldri, og det er deilig å se at han koser seg med den gode plassen i gangen, vi gir han litt godbiter når vu drar og han får masse kos når vi kommer hjem, null problem! Hsn er 10 mnd.

Så bra at det fungerer for deg :)

Her er det dessverre ikke noen mulighet for å droppe buret.

Jeg har en liten rampete rakker som gjerne forsyner seg med skinnsko, alt av plast osv.

Prøvde for lenge siden å ha han i gangen, men han ble bare enda mer redd. Virker som han føler seg tryggest i buret.

Tusen takk :)

Buret står på stua hele tiden. Han bruker det som seng og leker også en del inni det.

Idag er jeg bare hjemme, men får prøve å forlate han i ett par minutter etterpå, uten å lage noe som helst styr utav det.

Synes det er litt dumt også, å låse han inn i buret og gå ut døra. Når jeg står på utsiden bjeffer han, blir det ikke litt feil å gå inn igjen når han bjeffer? Da har han jo vunnet, og lærer at om han roper lenge nok så kommer vi tilbake.

nei, ville ikke gått inn til han i det han bjeffer, det beste er å ta det før han rekker å komme inn i den modusen/tilstanden. om det så betyr å stå to sek i døråpningen, før du må gå inn igjen.

begynner han å bjeffe, ville jeg ventet til han var ferdig, og vært stille en stund, for å deretter gå inn.

Synes det er litt dumt også, å låse han inn i buret og gå ut døra.

dette må du passe på at du ikke sender signaler til han om. om han koser seg i buret, er det jo ikke synd på de om de må ligge der en stund (veldig lett for meg å si liksom, slet masse med dette selv jeg :fnise: ) men ikke lag noe stort nr ut av at du går/kommer. gikk i den fellen selv, med å rope: hade da jenta mi! før jeg gikk, og: hei! åh, så fin jente, kom her da! når jeg kom hjem. da ble hun ekstremt gira, og det ble en veldig stor sak ut av at jeg kom/gikk.

det tar desverre litt tid, og i alle fall om han er på en ny/nyere plass. når vi flyttet nå sist, kom separasjonsangsten tilbake hos vår hund også, men det tok heldigvis ikke mer en noen uker/et par måneder før hun følte seg trygg her også, og da sluttet det. :)

• Liker 1

Takk for svar igjen!

Hehe, jeg hadde også MYE dårlig samvittighet for at jeg låste han inn i buret :fnise: Men det er ikke synd på han. Han har mat/vann/snacks. Stor plass og ligger godt.

Jeg fortsetter med å ha han i bur, det er jo det han er vant med.

Gruer meg som sagt skikkelig til innkjøring igjen, håper så inderlig at vi får det til.

Mye av problemet er at jeg leier en leilighet i en enebolig. Det er litt lytt her, og de hørte at han bjeffet ganske lenge sist jeg måtte ut en tur. Ikke populært!

Men jeg tar til meg tipsene dere kommer med. Det er vel bare å sette i gang.

Annonse

Et tips er å sette på radioen når dere år også :) vi fikk tips om dette av oppdretter, og det roer de litt ned, samt at de ikke blir liggende å lytte på lyder utenfor. Vi har radio stående i gangen til vår.

Jepp, det vet jeg. Radioen brukes flittig her også ;)

Annonse
  • 2 uker senere...

Du bør også prøve noe som heter D.A.P,det er en serie med feromonbaserte ting til hund.det finnes diffuser til stikkontakt,halsbånd og spray.du bør prøve med diffuseren hvertfall,og muligens halsbåndet i tillegg.mange har brukt produktene på slike problemhunder med bra resultat:) fåes ljøpt i velassorterte dyrebutikker og hos vet.:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...