Gå til innhold

Hva er "lette" studier å klare seg gjennom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke studier er minst å lese/mindre arbeidsmengde enn gjennomsnittelig?

Skjønner jo at dette blir veldig individuelt men lurer på hva folk generelt synes :)

Er enkelte studier der alle får plass, eller hvor snittet er lavt hvor det er vanskelige og mye å lese. Hvor man kanskje ikke har sjangs til å greie å fullføre med middelmådige karakterer fra VGS. (Eller at det blir urealistisk å fullføre uten å gi opp alt av hobbier og interesser utenom)

Hva synes du er vanskelige studier?

Hva synes du er lette studier?

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at ethvert studie kan klasifiseres som vanskelig hvis man går inn for å faktisk fordype seg i emnet eller mangler elementær kunnskap om emnet. Lette studier er vel alle hvis man ikke ønsker å lære eller om man har mye interesse eller kunnskap om emnet.

Jeg gikk sykepleien og synes det var utrolig lett. Grunnen var fordi jeg leste nesten alle pensumbøkene (sideantallet i pensumlisten) i sommerferien før jeg startet. Hadde jeg ikke gjort det, så hadde det nok vært direkte vanskelig.

Skrevet

TS her, tenkte først og framst på å få gjennomsnittelige karakterer og komme seg gjennom studiet.

Skjønner selvfølgelig at det er forskjellig hva folk lærer raskest og at man må gjøre en skikkelig innsats om man skal få svært gode karakterer.

Jeg synes ingeniørstudier, medisin og vet ser svært vanskelige ut.

Jeg synes også at økonomistudier og lærerstudier ser enkle ut.

Skrevet

Det kommer vel litt ann på hva man interesserer seg for? Medisin kan være vanskelig, men om man synes det er spennende og interessant så er det lettere å få gode karakterer enn hvis man ikke klarer å følge med og konsentrere seg :)

Det er nok noe som gjelder for alle fag. Alle studier kan være lette og vanskelige :)

Gjest finurlig
Skrevet (endret)

TS her, tenkte først og framst på å få gjennomsnittelige karakterer og komme seg gjennom studiet.

Skjønner selvfølgelig at det er forskjellig hva folk lærer raskest og at man må gjøre en skikkelig innsats om man skal få svært gode karakterer.

Jeg synes ingeniørstudier, medisin og vet ser svært vanskelige ut.

Jeg synes også at økonomistudier og lærerstudier ser enkle ut.

Jeg ser ikke hvorfor du vil gå igjennom et studie med minimal innsats?

Endret av finurlig
  • Liker 2
Skrevet

TS her, jeg vil absolutt ikke gå igjennom et studie med minimal innsats.

Jeg jobber hardt og mye men jeg får bare middelmådige karakterer (3-4), så ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen..Det er greit, alle kan ikke ha toppkarakterer heller men jeg har lyst til å studere videre, og da er det veldig viktig for meg å velge et studie der det er realistisk å lykkes.

Jeg ønsker å være god i matematikk og kjemi fordi jeg synes det er spennende og morsomme fag, men jeg greier likevel ikke få noe mer enn 3/4 i fagene, så om jeg starter på et ingeniør studie tenker jeg at det kanskje blir vanskelig å fullføre.

Skrevet (endret)

jeg går faglærer i kunst og håndverk, og jeg tror vi har litt mindre arbeid enn mange andre studier. Eller, vi har mer praktisk arbeid og mindre teoretisk. Og det er digg for da slipper man å sitte på forelesninger hele dagen og lese hver eneste dag. Så har vi praksis også, som er ganske gøy!

Vi skriver jo oppgver og har noen forelesninger, men den praktiske delen er alltid størst...

Men hvis du ønsker matte og kjemi så er vel kanskje ikke kunst og håndverk noe for deg :P

Men jeg veit det finnes en del naturfagstudier der de er mye ute i naturen enn bare foran skolebenken liksom....

Endret av otilie
Gjest finurlig
Skrevet

TS her, jeg vil absolutt ikke gå igjennom et studie med minimal innsats.

Jeg jobber hardt og mye men jeg får bare middelmådige karakterer (3-4), så ikke akkurat den skarpeste kniven i skuffen..Det er greit, alle kan ikke ha toppkarakterer heller men jeg har lyst til å studere videre, og da er det veldig viktig for meg å velge et studie der det er realistisk å lykkes.

Jeg ønsker å være god i matematikk og kjemi fordi jeg synes det er spennende og morsomme fag, men jeg greier likevel ikke få noe mer enn 3/4 i fagene, så om jeg starter på et ingeniør studie tenker jeg at det kanskje blir vanskelig å fullføre.

Ok da skjønner jeg :)

Ja jeg ser at det kan være vanskelig å gjennomføre da, men f.eks. lærerstudiet har også matte, men ikke så innviklende som ingeniørstudiet, så det kan være verdt å prøve :)

Gjest Solsmil
Skrevet

Hva som er vanskelig og hva som er lett tror jeg avhenger veldig fra person til person. Og det er veldig lett å karakterisere et studie som lett/vanskelig uten å ha satt seg inn i det.

Jeg synes feks at medisin/ingeniør og sånne type studier høres vanskelige ut - mye fordi de blir sett på som vanskelig, men også fordi jeg ikke er verken god eller interessert i realfag.

Jeg synes lærer og sykepleierutdanning høres lett ut. Det er det sikkert ikke, særlig ikke sykepleiere, men jeg vet at av de som går ut av videregående, både når jeg gikk ut og andre år, så har det vært flere av de "dumme" som begynte på de studiene. Ikke direkte dum, hvis dere skjønner, men ikke den skarpeste kniven i skuffa. Men lærer spesielt, særlig siden jeg kjenner noen lærere som er ganske så tett i pappen, og siden man har et forhåndsintrykk av at det lærere lærer er det man lærer på skolen. Norsk, matte, samfunsfag og gym og sånt. Men det er sikkert større enn det.

Jeg vet at det er mange som ser på det jeg studerer som et lett studium, men det er fordi de ikke vet noe om det. Vet til og med om folk som har tatt årsstudium i det som et "hvileår" (noe som selvfølgelig gikk rett til helvete). Jeg studerer på et humanistisk studie. Men det er overhodet ikke et lett studium, ikke for meg heller - selv om jeg er både smart og kjempeinteressert i det jeg driver med. det høres sikkert lett ut, men det er et krevende studium, men kanskje på andre måter enn at medisin er et krevende studium.

For det første vet jeg at mange studenter synes såååå synd på seg selv (gjelder selvsagt ikke alle) straks de får bittelitt mer pensum på engelsk enn de bruker. Og vel, på mitt studium er ikke fagfeltet i norge særlig stort, så omtrent alt pensu, er på engelsk.

For det andre, så har jeg mye mer pensum enn mange andre studier. I år har jeg vært nødt til å kjøpe (har lastet ned noen) 27 bøker, der de aller fleste av dem er ganske så tykke. Og de aller fleste av dem gjelder hele boka som pensum, ikke bare deler. Dere skjønner tegninga? Det er et lesefag. For noen går det greit, men for andre vil dette være mye verre enn å ha et mer praktisk studie, med oppgaveløsninger og lignende.

Men prøver å ikke betegne et studie som lett eller vanskelig, fordi om det er det avhenger mye fra person til person. Dessuten tror jeg de fleste studier er vanskelige hvis man virkelig går inn i det. Dessuten har jeg hørt om folk som studerer realfagsstudier, og som synes det er lettere (fordi det er det de er gode i) enn studier med mye oppgaveskrivning. De er vante til å komme fram til et svar som er kort og konkret, og det å da skulle begynne å skrive en mye mer diffus oppgave med drøftninger og uten fasitsvar, kunne vært vell så vanskelig som realfag.

• 7 år senere...
Skrevet

Hei. Selv om denne artikkelen er en del år gammel, så vil jeg allikevel skrive her til tross for at det er mange andre som sikkert stikker innom og leser. Jeg studerer barnehagelærer, og til nå har jeg synes at studiet er sånn midt på tre. Selv synes jeg pedagogikken er litt kjedelig i seg selv, siden det er ekstremt mye stoff å lese. Men man skal ikke undervurdere BHG lærerstudiet, for arbeidskravet i barns utvikling lek og læring kan være vanskelig, selv om det handler om lek. Her kan det være en svært god fordel om man har hatt psykologi fra videregående, eller har gått barne og ungdomsarbeider. For i barnehagelærerstudiet kommer teoretikere som Jean Piaget tilbake igjen. Skriver dette nå, siden da kan folk som ser dette innlegget sjekke etter «nye» svar. :)

klem. 

Anonymkode: ebea6...28e

• Liker 2
Skrevet
På 24.1.2012 den 12.14, Gjest Solsmil skrev:

Hva som er vanskelig og hva som er lett tror jeg avhenger veldig fra person til person. Og det er veldig lett å karakterisere et studie som lett/vanskelig uten å ha satt seg inn i det.

Jeg synes feks at medisin/ingeniør og sånne type studier høres vanskelige ut - mye fordi de blir sett på som vanskelig, men også fordi jeg ikke er verken god eller interessert i realfag.

Jeg synes lærer og sykepleierutdanning høres lett ut. Det er det sikkert ikke, særlig ikke sykepleiere, men jeg vet at av de som går ut av videregående, både når jeg gikk ut og andre år, så har det vært flere av de "dumme" som begynte på de studiene. Ikke direkte dum, hvis dere skjønner, men ikke den skarpeste kniven i skuffa. Men lærer spesielt, særlig siden jeg kjenner noen lærere som er ganske så tett i pappen, og siden man har et forhåndsintrykk av at det lærere lærer er det man lærer på skolen. Norsk, matte, samfunsfag og gym og sånt. Men det er sikkert større enn det.

Jeg vet at det er mange som ser på det jeg studerer som et lett studium, men det er fordi de ikke vet noe om det. Vet til og med om folk som har tatt årsstudium i det som et "hvileår" (noe som selvfølgelig gikk rett til helvete). Jeg studerer på et humanistisk studie. Men det er overhodet ikke et lett studium, ikke for meg heller - selv om jeg er både smart og kjempeinteressert i det jeg driver med. det høres sikkert lett ut, men det er et krevende studium, men kanskje på andre måter enn at medisin er et krevende studium.

For det første vet jeg at mange studenter synes såååå synd på seg selv (gjelder selvsagt ikke alle) straks de får bittelitt mer pensum på engelsk enn de bruker. Og vel, på mitt studium er ikke fagfeltet i norge særlig stort, så omtrent alt pensu, er på engelsk.

For det andre, så har jeg mye mer pensum enn mange andre studier. I år har jeg vært nødt til å kjøpe (har lastet ned noen) 27 bøker, der de aller fleste av dem er ganske så tykke. Og de aller fleste av dem gjelder hele boka som pensum, ikke bare deler. Dere skjønner tegninga? Det er et lesefag. For noen går det greit, men for andre vil dette være mye verre enn å ha et mer praktisk studie, med oppgaveløsninger og lignende.

Men prøver å ikke betegne et studie som lett eller vanskelig, fordi om det er det avhenger mye fra person til person. Dessuten tror jeg de fleste studier er vanskelige hvis man virkelig går inn i det. Dessuten har jeg hørt om folk som studerer realfagsstudier, og som synes det er lettere (fordi det er det de er gode i) enn studier med mye oppgaveskrivning. De er vante til å komme fram til et svar som er kort og konkret, og det å da skulle begynne å skrive en mye mer diffus oppgave med drøftninger og uten fasitsvar, kunne vært vell så vanskelig som realfag.

Virker som du er svært opptatt av å overbevise, kanskje mest deg selv, om hvor vanskelig studiet ditt er. Hva er navnet på dette krevende, vanskelige studiet om jeg tørr spørre?

Skrevet
1 time siden, Fjeud skrev:

Virker som du er svært opptatt av å overbevise, kanskje mest deg selv, om hvor vanskelig studiet ditt er. Hva er navnet på dette krevende, vanskelige studiet om jeg tørr spørre?

Du ser at du spør en bruker som ikke eksisterer, som skrev det for SYV ÅR siden???

Skrevet
10 timer siden, Fjeud skrev:

Denne ikke-aktive brukeren er nok ganske sikkert ferdig med studiet. 

Anonymkode: 9a783...45e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...