Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et lite problem som kan fort bli ganske stort. Jeg har akkurat fylt 20 år, men har ikke fullført videregående skole på grunn av sykdom. VGS har møteplikt, men jeg har ikke hatt muligheten til å møte på skolen så mange dager på grunn av min sykdom.

Jeg fikk først i år (etter 3 års forsøk på å gjennomføre) fått vite om det å være privatist gjennom VGS. Det har vært veldig vanskelig for meg å finne ut at mine muligheter har vært lett tilgjengelig - men jeg har ikke visst om de.

Som sagt er jeg 20 år, men har ikke hatt en ordentlig jobb på grunn av sykdommen. Min kjæreste og jeg har tenkt å flytte sammen til høsten. Vi føler at det er på tide å begynne å forme en egen familie. Vi planlegger barn, men det går rett i vasken om jeg ikke får fullført utdanningen min.

Det jeg lurer på er

1. får jeg stipend når jeg går privatist på VGS. For å bo alene trenger jeg penger så jeg kan forsørge meg selv.

2. om jeg ikke får stipend som privatist, har jeg da krav på noe som helst slags støtte fra NAV eller noen andre? Jeg skjønner ikke at en person med kronisk sykdom som også har gode dager og fungerer bra psykisk (og fysisk) ikke får noen støtte. Skal jeg bo hjemme hos mor hele livet? Jeg kan ikke forvente at kjæresten min skal forsørge meg heller.

Jeg begynner å få kontroll over sykdommen min, men det tar nok en stund før jeg klarer å jobbe noe sted. Jeg tar ett skritt av gangen - studiene kommer først så jeg har et sted å starte når livet mitt begynner.

Tusen takk på forhånd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

1. Skritt: utdannelse

2. Skritt: så evt få barn.

Vil du virkelig sette utdannelse på vent når du kun er 20 år, for å få et barn Når du ikke er i stand til å verken jobbe eller har fullført vgs? Mitt store spm da er om du i det hele tatt kan fullføre et svangerskap med tanke på at du er såpass syk. :klo:

Endret av Gitte89
  • Liker 1
Skrevet

Jeg begynner å få kontroll over sykdommen min, men det tar nok en stund før jeg klarer å jobbe noe sted. Jeg tar ett skritt av gangen - studiene kommer først så jeg har et sted å starte når livet mitt begynner.

Jeg forstår rett og slett ikke at du vil sette et barn til verden når livssituasjonen er slik du beskriver her.

Du begynner å få kontroll over sykdommen din, det vil ta en stund før du klarer å jobbe og studiene kommer først så du har et sted å starte når livet ditt begynner????

Vent med barn til du har kontroll på disse meget vesentlige tingene!!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår rett og slett ikke at du vil sette et barn til verden når livssituasjonen er slik du beskriver her.

Du begynner å få kontroll over sykdommen din, det vil ta en stund før du klarer å jobbe og studiene kommer først så du har et sted å starte når livet ditt begynner????

Vent med barn til du har kontroll på disse meget vesentlige tingene!!!

Det er ikke det jeg vil ha svar på, men for å svare til spørsmålene deres: jeg vil ikke ha barn ennå, ikke før om flere år, men vil bli ferdig med utdannelsen så jeg kan få barn senere i livet og ha en god utdanning og jobb.

Les før dere svarer takk.

Skrevet

Om du er kronisk syk har du nok rett på støtte av NAV. Hvis du går i behandling får du vel arbeidsavklaringspenger. Hør med fastlegen din, eventuelt ditt lokale NAV-kontor. Ellers står det vel endel informasjon på NAV sine nettsider. :)

Stipend/lån får man ihvertfall ikke som privatist.

Skrevet

Jeg var AB 3, og jeg beklager at jeg ikke leste innlegget ditt nøye nok før jeg svarte. :klem:

Ellers vet jeg ikke stort om dine rettigheter, men Aspera svarte ganske greit. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...