AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Det er et par ting jeg lurer på angående trening; hva ulike treningsformer fører til osv. Jeg liker å jogge på tredemølle, og pleier å gjøre det når jeg føler for det. Pleier da å løpe ca. i en halvtime, fordi jeg synes det blir så kjedelig å holde på med det i lengden. Hva gjør dere for å "fortsette løpe", holde motivasjonen oppe - men er det ikke greit i ca 25-30 min når du jogger på 10-11 km/t? Eller er dette dårlig? Har jo hørt at det er bra for hele kroppen å jogge, men hva er det spesifikt det styrker? Hvilken del av kroppen blir "strammere"/"sterkere"(muskuløs?) av vanlig jogging? Det samme lurer jeg angående sykling; hvilken del av kroppen blir sterkere, strammere, slankere av dette? Jeg er fornøyd med kroppen min, men det er en del magefett som jeg vil ha bort! Jeg er forøvrig 177 cm høy og veier 61 kg, er altså normalvektig, men jeg har en "muffinmage" og vil bli strammere der! Jeg har også lyst på noe strammere/fastere lår og rumpe. Hva slags type trening er best for å få den effekten jeg ønsker? Fungerer det godt med sykling og tredemølle og dansing? Det er det jeg gjør for det meste. Og hvor mange ganger i uka må jeg trene for å få et synlig resultat, og hvor lenge må jeg vente før jeg ser det? Mange sier sikkert:"styrketrening!"...men kan dere si litt mer nøyaktig hva dere mener med det? Er ikke så flink på disse greiene altså... Håper på noen gode tips! Jeg vil virkelig få bort magefettet!
en'krone Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 (endret) Jogging og sykkling styrker ikke kroppen. Du får bedre kondisjon og forbrenner fett. Klart, løper du og sykler mye i bakker vil du jo bli sterkere i beina, om du er utrent fra før. Ønsker du å stramme opp kroppen bør du trener styrke i tillegg. Om du ønsker å brenne magefettet er en god øvelse "Rockclimbers" kombinert med sit-ups i 30 sekunders intervaller. For å gjøre rockclimbers stiller du deg ganske enkelt opp i samme possisjon som du har når du tar pushups. Armene strakt ned, 90 grader i ryggen, og begynner å løpe med beina. Gjør det i 30 sekunder etterfulgt av 30 sekunder med sit ups. Finnes mange varianter her, men for maks effekt er situps der du både bruker magen og beina de beste. Altså at du løfter ryggen og beina mot hverandre. To runder kjører du med dette etterfulgt av ett til to minutters pause før du gjentar hele øvelsen 4 til fire ganger. Skal ta ca femten minutter totalt. Husk at dette er en hard og øvelse og som nybegynner trenger man nok gjerne mer enn to minutters pause mellom settene, så ta den tiden du trenger. Det viktigste er at du klarer å gi alt de to minuttene du er i gang, så blir du bedre etterhvert. Endret 24. januar 2012 av en'krone
Gjest Tigress Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Jogging er kjempebra for å kvitte seg med magefeittet, for det er underhudsfeittet ditt som må vekk for å få flat mage. Du kan som kjent ikkje punktslanke deg, så om feittet skal vekk på magen er du nøydd til å redusere feittmengda generelt, og så håpe det skjer noko på magen. Men det viktigaste er kva du gjer på kjøkkenet, er eg redd.
Strikkemamma Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Om du ønsker å brenne magefettet er en god øvelse "Rockclimbers" kombinert med sit-ups i 30 sekunders intervaller. For å gjøre rockclimbers stiller du deg ganske enkelt opp i samme possisjon som du har når du tar pushups. Armene strakt ned, 90 grader i ryggen, og begynner å løpe med beina. Bare jeg som ikke forsto dette? Klarer ikke se for meg stillingen..
Gjest *Maja* Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Bare jeg som ikke forsto dette? Klarer ikke se for meg stillingen.. http://treningspartner.files.wordpress.com/2010/11/1568.jpg
Supraspinatus Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Bare jeg som ikke forsto dette? Klarer ikke se for meg stillingen.. Øvelsen er bedre kjent som "mountain climbers" og hvis du søker på youtube finner du drøssevis med videoer. Jeg ser dog ikke hvordan en skal kombinere den med situps? Uansett er det ikke noe poeng å trene mage for å få mindre fett. Det er en liten muskelgruppe. Bedre å bevege hele kroppen. MC og situps er dog gode øvelser for å trene opp core-styrke, men da kombinert med andre øvelser. Mange er skeptiske til situps, og det er jeg også som en ren mageøvelse, men som en øvelse for hofteleddsbøyerne er den utmerket.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Jogging styrker skjelettet, og spinning styrker helt klart lårmusklene. Den som mener noe annet må ha syklet med for lav motstand Skikkelig melkesyre!
Gjest Marregutt Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Løping trener og kjernemuskulatur, styrker rygg og mage, muskulaturen i bena, og ja, egentlig de fleste muskler i kroppen. Sykling styrker mage, rygg og ben. I alle fall landeveissykling som jeg driver med.
en'krone Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Øvelsen er bedre kjent som "mountain climbers" og hvis du søker på youtube finner du drøssevis med videoer. Jeg ser dog ikke hvordan en skal kombinere den med situps? Uansett er det ikke noe poeng å trene mage for å få mindre fett. Det er en liten muskelgruppe. Bedre å bevege hele kroppen. MC og situps er dog gode øvelser for å trene opp core-styrke, men da kombinert med andre øvelser. Mange er skeptiske til situps, og det er jeg også som en ren mageøvelse, men som en øvelse for hofteleddsbøyerne er den utmerket. Jeg får dele den rutinen jeg har fulgt da. Et par ganger i uken bør holde, mtp at den er veldig krevende. Jeg har alltid vært tilhenger av kardioøvelser som ikke innebærer kjedelig løping og forflytning fra a til b. Enjoy
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 Jogging og sykkling styrker ikke kroppen. Du får bedre kondisjon og forbrenner fett. Klart, løper du og sykler mye i bakker vil du jo bli sterkere i beina, om du er utrent fra før. Ønsker du å stramme opp kroppen bør du trener styrke i tillegg. Unnskyld meg? Styrker ikke kroppen? Når man jogger er det mange små muskler som jobber og trener hele foten, hofte og stabilitetsmusklene i mage og ryggregion. De styrkes for å takle belastningen. Men siste setning er jeg klart enig i, ønsker man virkelig å stramme opp og forme kroppen er det vekttrening som gjelder.
en'krone Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Unnskyld meg? Styrker ikke kroppen? Når man jogger er det mange små muskler som jobber og trener hele foten, hofte og stabilitetsmusklene i mage og ryggregion. De styrkes for å takle belastningen. Men siste setning er jeg klart enig i, ønsker man virkelig å stramme opp og forme kroppen er det vekttrening som gjelder. Det styrker kroppen på lik linje som spinning gir muskelstyrke i lårene. Kun når man er ute av form og ikke er vant til fysisk aktivitet styrker det opp kroppen.
Gjest Marregutt Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Det styrker kroppen på lik linje som spinning gir muskelstyrke i lårene. Kun når man er ute av form og ikke er vant til fysisk aktivitet styrker det opp kroppen. Eeeeehhh, nei. Løp litt mer du. Så skal du se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå