Gå til innhold

Bryllupskake

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del er ikke bryllupskaka noe viktig. Så i en annen tråd at noen hadde droppet den, og det hørtes egentlig fristende ut.

Hva er "meninga" med kaken, bare en ekstra fin kake? Har lest noe om at alle må spise av kaken for at ekteskapet skal bli lykkelig, men det argumentet holder ikke ;)

Vi skal ha et gammeldags bondebryllup, noen som vet hvordan de gjorde dette før i tiden?

Føler at fancy etasjekake ikke passer helt inn i konseptet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var på bryllup hos noen slektninger i USA i sommer. Det er slektninger med norske aner og de har til tider en litt morsom forståelse av norske tradisjoner. I alle fall var de veldig overbeviste om at kransekake er tradisjonell norsk bryllupskake. Jeg har aldri vært i noe norsk bryllup med kransekake som bryllupskake, men det ville ikke egentlig overraske meg om det fra gammelt av var en typisk kake som ble servert i fint lag siden den både er vanskelig å lage, har til dels dyre ingredienser og ser staselig ut der man stabler den opp. Kunne det kanskje vært noe?

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

For min del er ikke bryllupskaka noe viktig. Så i en annen tråd at noen hadde droppet den, og det hørtes egentlig fristende ut.

Hva er "meninga" med kaken, bare en ekstra fin kake? Har lest noe om at alle må spise av kaken for at ekteskapet skal bli lykkelig, men det argumentet holder ikke ;)

Vi skal ha et gammeldags bondebryllup, noen som vet hvordan de gjorde dette før i tiden?

Føler at fancy etasjekake ikke passer helt inn i konseptet..

Du MÅ ingenting. Du må ikke engang ha brudekjole eller danse brudevalsen om du ikke vil. Om du vil droppe kaka, dropp kaka.

• Liker 4
Skrevet

Altså, jeg forstår at jeg ikke får bot om jeg dropper kaka eller valsen, derfor skrev jeg "må".

Lurer mest på hvorfor bryllupskaka er/har vært viktig, og hvordan tradisjonen har vært før.

Og om man ikke har bryllupskake, har man felles kakeskjæring på annen tilfeldig valgt kake på bordet, eller hopper man over hele "momentet"??

Skrevet (endret)

Man må absolutt ingenting, for i sitt eget bryllup kan man bestemme helt selv :) Det er det som er så fint! Vi skal ha kake, men det er mest for tradisjonens skyld (og for at jeg ELSKER kaker :spise: ). :Hehe:Her står det litt om kaketradisjonen :)

Edit: Fant en bedre link ;)

Endret av Ninnin86
  • Liker 1
Skrevet

Jeg ville gått for kransekake :)

Skrevet

Man må ingenting, men vi ville ha det fordi det var koselig. Men for meg blir den kaka man bruker til kakeskjæring bryllupskaka, uansett hvordan den ser ut. ;)

Ingen av oss var kjempebegeistra for marsipan, så vi valgte en sitronkake med bringebærfyll og sukkerfondant. De fleste i bryllupet var i grunn ikke vant til slik kake, men de synes den var kjempegod. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 1
Skrevet

Hva med å bare velge favorittkaka deres til bryllupskake? Den trenger jo verken være hvit eller ha tre etasjer ;)

Gjest Adriane
Skrevet

Jeg var på bryllup hos noen slektninger i USA i sommer. Det er slektninger med norske aner og de har til tider en litt morsom forståelse av norske tradisjoner. I alle fall var de veldig overbeviste om at kransekake er tradisjonell norsk bryllupskake. Jeg har aldri vært i noe norsk bryllup med kransekake som bryllupskake, men det ville ikke egentlig overraske meg om det fra gammelt av var en typisk kake som ble servert i fint lag siden den både er vanskelig å lage, har til dels dyre ingredienser og ser staselig ut der man stabler den opp. Kunne det kanskje vært noe?

De var visst ikke så langt utpå viddene som man skulle tro! :fnise:

(Så denne da jeg skulle sjekke skikk og bruk ang gaver i den tråden om pris på gaver)

Skrevet

Jeg har litt lyst på kake, men den betyr ikke så mye. Jeg er bare glad i pene ting, spesielt pene ting som smaker godt^_^

Jeg synes at det mye med bryllup som man har fordi det er tradisjon og fordi man føler ett press på at andre forventer at det skal være sånn eller sånn. Om man skal forsette med disse fine festene og flotte kjolene rundt denne sermonien, så synes jeg at man skal slutte å legge så mye vekt på tradisjoner og heller legge vekt på hva man ønsker selv^_^

Synes forøvrig at kransekake passer fotreffelig inn i bondebryllup^_^

Skrevet

Jeg nevnte for svigermor at vi kanskje bare skulle skjære et stykke av en tilfeldig valgt kake, og droppe selve bryllupskaka. Fikk beskjed om at det var totalt uaktuelt, og at om vi ikke ordnet det selv skulle hun sørge for at den kom på bordet.

Snakk om å gjøre som man vil i sitt eget bryllup. :roll:

Jeg nevnte ikke kransekake, men vet at det hadde vært nesten verre enn ingen kake for henne. Fikk enda mer lyst til å ha kransekake, bare for å provosere :snurt: *barnslig*

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke tradisjonell bryllupskake. En av grunnene er at hvis du nevner ordet bryllup når du bestiller kake skrur de prisene til himmels. Vi hadde ei vanlig marsipankake ("firkantet") med navnene våre på, og betalte ca. 400 kr. Ei tilsvarende kake med "bryllupsdekor" kom på over 1000 kr. Var ingen som reagerte på at vi ikke hadde "ordentlig" bryllupskake.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror jeg skrev i en tråd her nylig at vi ikke hadde bryllupskake, men det var i grunnen litt feil, siden vi hadde hjemmebakt kransekake. Poenget var uansett at vi absolutt ikke var interesserte i å ha vanlig bryllupskake, både pga. kostnaden og fordi det var vanskelig mtp. frakt av kaken dit vi hadde bryllupet.

Ikke matet vi hverandre med kransekake heller. Huff. :fnise:

Skrevet

siden det er så mye snakk om kransekaker....

Jeg var i et bryllup en gang hvor brudeparet skulle skjære av toppen av kransekaken sammen - antall ringer de valgte skulle symbolisere antall barn de ønsket seg sammen :)

ts: gjør som du vil angående kaken. Vi hadde en marsipankake, fylt med sjokoladekrem og bringebærkrem, trekt med sjokolade. Den var altså mørk, pyntet med røde marsipanroser.

Har også vært i bryllup hvor det har vært 2-4 etasjer kaker, med forskjellige type kaker. f.eks. nøttebunnskaker med forskjellige typer mousse. Også veldig fint.

Men til syvende og sist, du må jo ikke ha kake hvis du ikke vil :)

Skrevet

Hei. Jeg hadde ikke.. Vent.. Eh, VI hadde ikke bryllupskake. Vi hadde derimot mange tradisjoner. Vi hadde et skikkelig kakebuffetbord. Mye laget selv og mye av familie og venner. Det smaker litt mer norsk for meg, enn den store etasjekaka. Er vant med kakebuffetene fra konfirmasjoner, bryllup og barnedåper hjemmefra.

Det beste er jo at alle finner noe de liker. :)

Skrevet

Hei. Jeg hadde ikke.. Vent.. Eh, VI hadde ikke bryllupskake. Vi hadde derimot mange tradisjoner. Vi hadde et skikkelig kakebuffetbord. Mye laget selv og mye av familie og venner. Det smaker litt mer norsk for meg, enn den store etasjekaka. Er vant med kakebuffetene fra konfirmasjoner, bryllup og barnedåper hjemmefra.

Det beste er jo at alle finner noe de liker. :)

Kan man ikke ha kakebuffet dersom man har bryllupskake? :klo: Det er nemlig jeg vant med...

Skrevet

Kan man ikke ha kakebuffet dersom man har bryllupskake? :klo: Det er nemlig jeg vant med...

Selvsagt. Ene utelukker ikke den andre. Kan jo ha kransekake og bryllupskake. Eller kransekake på buffeten.

Eller gelé og vaniljesaus. :gjeiper:

For meg var en stor buffet uten bryllupskake tingen. Mest fordi en skikkelig bryllupskake til så mange gjester som jeg hadde blitt nesten like dyr som kjolen min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...