AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Jeg trenger virkelig noen gode tips her, om å ta noen fag nå til våren. Jeg har tenkt en del på å ta opp Biologi 1 som privatist til våren. Er det noen som har tatt dette og vet hvordan denne eksamen foregår? Jeg har hatt dette faget selv, og synes jeg husker en god del av det teoretiske, men har en del problemer med å huske det praktiske; altså forsøkene vi gjorde. På privatisteksamen har jeg hørt at det er slik at man også har en praktisk del, vet noen hva slags/vanskelighetsgraden til disse forsøkene? Hva slags type forsøk blir man vanligvis spurt om, og hvor vanskelig pleier det å være? Har tidligere en 5'er i faget, så må få 6'er - så setter VELDIG STOR PRIS på alle slags tips! Jeg har også tenkt litt på å muligens ta Fysikk 1 som privatist også, har tidligere hatt det, men fikk 4 og vil gjøre det bedre! Hvor vanskelig pleier denne eksamen å være, pleier de å spørre om mye regning og slik? Hvilken deler er det vanligst å få om, fra pensum? Er det greit å få en GOD karakter i disse fagene, og hvor mye lesing må jeg regne med? Som sagt er det den praktiske delen jeg er mest bekymret for! Jeg må melde meg på privatisteksamener nå fort, og håper virkelig på noen gode tips/hjelp her av de som har gått gjennom dette. Takker for raske svar! :) Hilsen stressa student
LexSuperior Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har ingen erfaring i fysikk, men jeg fikk 6er i biologi. For å få det så må du kunne alle prinsippene rundt teorien i boken i hvertfall og helst litt til. Du bør kunne trekke frem gode eksempler på det du snakker om. Når det gjelder forsøkene så er det veldig typisk å få mikroskopering. Se på snitt av enfrø- og tofrøbladet plante, evt. lage snitt, kanskje i tillegg snakke om en plante og vurdere hva slags type plante det er. Andre forsøk du kan få som er litt mindre vanlige er disseksjon av fisk, gris eller sau. Du kan også få mindre forsøk som f.eks. osmose.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Jeg lurer også på dette da jeg kanskje vil ta opp noen fag for å studere. Tenkte også på fysikk, kjemi eller biologi. Hvordan er det å ha privatisteksamen uten å ha gjort noe forsøk fra før av? Jeg har ikke mikroskop eller kjemiutstyr hjemme i kjøkkenskapet heller Har sett at noen VGskoler har kurs, men det er ganske dyrt og langt unna meg som bor på "landet".
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Takk for svar:) Er det ingen her som har tatt fysikk 1 som privatist? Når jeg tenker meg om er det kanskje enklere å dra opp 4 i fysikk til en 5(kanskje 6?), enn å ta 5 i biologi opp til 6?(..da 5 allerede er en god karakter). Ang fysikk 1: Tror dere det går greit om jeg kun leser i bøkene, regner oppgaver og er den praktiske delen veldig viktig egentlig?...jeg husker ikke mye av det, bare litt. Eller vet dere om det går an å kun ta forsøkene på en privatskole eller noe? hvordan fungerer det og hvor mye koster det? Har sonans/bjørknes en slik ordning? Håper på raskt svar
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Eksamen er jo muntlig praktisk so regner med den praktiske delen bestemmer mye for karakteren. Jeg skal ha Fysikk 2 selv og lurer på det samme.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 Nå vet jeg ikke hvor i landet dere bor men på fylkeskommenen sine sider så står det hvilke øvinger privatister bør kunne og kan få på eksamen. Eksamen er muntlig og det kan bety mye venting på gangen for privatister. I hvert fall i Hordaland. http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Privatist/Aktuelle-ovingar-i-realfag/Praktiske-ovingar-i-realfag/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå