Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kan man forvente at barnet kler på seg selv? Jeg mener inneklær, altså undertøy, bukse, genser og sokker.

Mitt barn klarer det veldig fint selv hvis han vil, men han vil ikke, dvs har ikke konsentrasjonsevne til å gjennomføre det. Og jeg begynner å bli lei av å kle på ham mens han leker hjelpeløs... og så lurer jeg på om jeg er for streng når jeg ber ham slutte å tulle og kle på seg i stedet. Jeg lokker, oppfordrer og roser veldig, men til liten nytte. Der virker ikke som om han har et innebygget ønske om å "klare selv", han vil helst ligge på gulvet og bli påkledt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vi legger fram klær, kler toåringen på seg selv (etter at vi har hjulpet til med bleien. Femåringen skal ha på ull underst, men får ellers velge fritt i skapet (en del fantasifulle outfits der!). Sjuåringen er den minst motiverte - han ville nok gjerne blitt kledd på fremdeles, er trøtt om morgenen og ber ofte om hjelp til sokker/knapper/glidelåser/belte. Jeg er morgentrøtt selv iblant, så jeg har medfølelse og bidrar litt.

Poenget mitt var vel egentlig at etter en periode hvor de gjerne vil "klare selv", følger ofte en periode med nostalgi - de "angrer" litt på at de er blitt så store. Det går forhåpentligvis over igjen :)

Skrevet

Fireåringen min var heller ikke så hypp på å kle på seg selv, så fordi jeg hadde dårlig tid så gjorde jeg det for han.

Men nå har vi funnet på noe lurt; Førstemann til å kle på seg!! Og det funker veldig bra... :nigo:

(Tidligere hadde han problemer med knapper, glidelås, borrelås og snorer, det kan sikkert være demotiverende nok for en liten tass...)

Skrevet

Gutten vår begynte med det i større grad rett før han fylte tre.. han spør gjerne fortsatt om jeg kan gjøre det, men han gjør det fint selv om han "må".

Stort sett er det veldig stas å få til selv dersom jeg går i dusjen og spør om han tror han klarer å kle på seg alt selv før jeg er ferdig, eller om jeg kler på lillesøsteren hans mens han kler på seg selv - og da blir det førstemann.

Skrevet

i 3 års alderen forventes at barn skal kle seg selv.men har opplevd barn i 1 klasse som ikke klarer å ta på jakke og sko. dette er ikke bra,barnet blir uselvstendig og andre barn legger merke til dette fort.

det går fint ann å hjelpe barn til å bli hjelpeløs!!

Skrevet

Jenta vår på 2,5 år kler stortsett på seg selv, men finner jo selvsagt frem klær til henne. Ellers kan det fort bli yndlingstrusa og en tunika, og ferdig med det :P

Hun kan godt få velge selv hvilken bukse/jumper/kjole hun vil ha på.

Da hun var ca 2 år, hadde hun en periode hvor hun skulle gjøre "alt selv", og nåde den som overtok. Alt tok ekstra lang tid da, men hun fannt hvertfall ut av hvor mye rart hun faktisk kunne selv. Nå er det varierende hvem som gjør hva, av og til spør hun om vi kan hjelpe henne, andre ganger vil hun gjøre selv.

Hun kan selvfølgelig ha dager hun også hvor hun har funnet ut at hun ikke kan nooooe som helst selv.

Skrevet

4-åringen her i huset liker ikke å gjøre ting selv, men hun klarer det stort sett. Jeg har begynt å forlange at hun prøver selv, og hvis hun ikke får det til så skal hun få hjelp.

Men det med klær er virkelig en tålmodighetsprøve noen ganger.. Jenta er perfeksjonistisk til det latterlige, ermene skal være like langt brettet opp, det skal ikke være en rynke på sokkene, osv. Hun kan fint finne på å få raserianfall fordi den ene sokken er lenger nede enn den andre f eks. I tillegg nekter hun å gå i bukser. Da hun først begynte med dette tok det meg en halv time - time hver morgen å få på henne buksa, og hun tok den jo bare av i barnehagen, så nå får hun gå i kjole/skjørt hver dag. Orker ikke styret..

Men å være perfeksjonistisk kan jo være en bra ting som voksen, men som 4-åring resulterer det i dyp frustrasjon over at det hun gjør ikke blir akkurat som hun hadde tenkt seg. Haha, i går ble hun helt fra seg for at snøballen hun laget ikke ble helt rund :fnise: prøvde jo å komme med noen trøstende ord om at snøballer sjelden blir helt runde, og se på min, den er jo absolutt ikke rund, men neida.. det ble ikke lagd noen snømann likevel..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...