lille_fiol Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Har planlagt at jeg skal fullføre matte for å komme inn på biologi studie. Mitt problem er at jeg ikke liker matte noe sånn særlig,og har aldri vært god i det. Er matte noe som kommer mye igjen i biologistudiet? Jeg skal ta studiet ved uib tenkte jeg,så regner med at det blir litt matte,kjemi og fysikk, har hørt at det første året ved uib var det bare kjipe fag:/ og hvis det er noen biologer her,hva jobber dere som,og trives dere i jobben?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Ikke for å være demotiverende og kjip, men jeg har to venninner som ble ferdig med biologimaster i sommer og ingen har relevant jobb (ene jobber nå i butikk og andre i hotellresepsjon), er visst nesten umulig å få jobb. Når jeg tenker på det lurer jeg på om det het moekylærbiologi da, mulig dette er noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Endel biologer ender opp som forskere, men da kreves det ofte doktorgrad. Jeg kjenner en som var ferdig med master i biologi med fokus på miljø og klima for 3 år siden. Han håper å få seg jobb innen en av departementene eller i av disse miljøorganisasjonene en gang i fremtiden. Men enn så lenge er han saksbehandler på et servicesenter i en kommune.
Satellites Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Jeg kjenner flere som studerte biologi, de fleste droppa ut, men flere tok master. Ingen av de har relevant, fast jobb idag. De jobber enten med andre ting enn biologi, eller får kun kortere engasjement.
lille_fiol Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2012 uff...dette var depressing å lese..,men er vel bra at dere sier ifra...har selv fått dette inntrykket av folk jeg har snakket med.. men for min del tror jeg det har en del å si hva som skjer i framtiden..Jeg hadde nok ikke vært ferdig før i 2015 med bachelor og 2017 med master, og mye kan skje på den tiden..dessuten tenkte jeg å gjerne ta master i etologi/økologi eller noe lignende. Skjønner ikke hvorfor folk ikke får jobb,trenger man ikke biologer,økologer osv for å bedre oppdrettlaksens liv,kartlegge og forske på forskjellige dyr vi har i Norge eller er det kun i utlandet? eller er det rett og slett null interresse for dette? Noen som vet om noen biologer jeg kan ringe eller sende mail til? Orker ikke tanken på å streve med å bli biolog for så å ikke få noe jobb..da kan jeg ikke bli noe da...alle som vil arbeide med dyr må enten bli biolog,bonde eller veterinær,dyrepleier virker det som. Og det eneste jeg kunne tenkt meg er da dyrepleier,men hører masse negativt om dette yrket også,pluss at det er lite jobber... så hva skal man bli da?? uff veeldig frustrerende...
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Skjønner ikke hvorfor folk ikke får jobb,trenger man ikke biologer,økologer osv for å bedre oppdrettlaksens liv,kartlegge og forske på forskjellige dyr vi har i Norge eller er det kun i utlandet? eller er det rett og slett null interresse for dette? Stillingene er i de fleste tilfeller besatt av andre biologer. Man får ikke innpass før de går av med pensjon.
lille_fiol Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. januar 2012 Stillingene er i de fleste tilfeller besatt av andre biologer. Man får ikke innpass før de går av med pensjon. Du har nok rett i det,er nok ikke mye utskiftning heller vil jeg tro. de fleste biologer som har jobb virker som de elsker arbeidet sitt,ivertfall det jeg har hørt. det er nok bare for mye studenter til antall arbeidsplasser...
Jompa Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Har planlagt at jeg skal fullføre matte for å komme inn på biologi studie. Mitt problem er at jeg ikke liker matte noe sånn særlig,og har aldri vært god i det. Er matte noe som kommer mye igjen i biologistudiet? Jeg skal ta studiet ved uib tenkte jeg,så regner med at det blir litt matte,kjemi og fysikk, har hørt at det første året ved uib var det bare kjipe fag:/ og hvis det er noen biologer her,hva jobber dere som,og trives dere i jobben? Jeg er snart ferdig med bachelor i biologi. Her jeg går hadde vi et obligatorisk mattegrunnkurs, som ikke skiller seg mye fra vgs.-nivå. Innenfor biologien er det særlig graftolkning og lignende som er nyttig å kunne, men ellers er det ikke veldig mye matte i biologien:)(Men; det kommer jo selvfølgelig an på hvilken spesialisering du velger; biologi er et omfattende fagområde.) Hvis du tenker å gå videre med økologi, bør du også ta et statistikkemne, men jeg synes i hvert fall at statistikk er hakket koseligere enn matte:) Ellers vet jeg at det kan være vanskelig å få jobb med bare en bachelorgrad i biologi; som med de fleste andre utdanninger lønner det seg å fullføre en mastergrad.
lille_fiol Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #9 Skrevet 24. januar 2012 Jeg er snart ferdig med bachelor i biologi. Her jeg går hadde vi et obligatorisk mattegrunnkurs, som ikke skiller seg mye fra vgs.-nivå. Innenfor biologien er det særlig graftolkning og lignende som er nyttig å kunne, men ellers er det ikke veldig mye matte i biologien:)(Men; det kommer jo selvfølgelig an på hvilken spesialisering du velger; biologi er et omfattende fagområde.) Hvis du tenker å gå videre med økologi, bør du også ta et statistikkemne, men jeg synes i hvert fall at statistikk er hakket koseligere enn matte:) Ellers vet jeg at det kan være vanskelig å få jobb med bare en bachelorgrad i biologi; som med de fleste andre utdanninger lønner det seg å fullføre en mastergrad. takker for svar! litt greit å få svar fra en som faktisk går på dette studiet. Har bestemt meg for å ta master i etologi, kan jo være at jeg ombestemmer meg,men skal uansett ta master om jeg får det til
lille_fiol Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2012 Foresten,lurte på en ting til Jompa, hvilket universitet går du på? er et noen positive eller negative sider med de forskjellige?,nå tenker jeg jo selfølgelig relatert til studiet. Og er du fornøyd med valget?
Gjest uAnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #11 Skrevet 24. januar 2012 Søsteren min har studert biologi og hun fikk jobb med èn gang, men hun måtte flytte til langt uti øde ingenmannsland da, men er man villig til å gjøre sånne ting så øker jo sjansen for å finne noe relevant.
Jompa Skrevet 25. januar 2012 #12 Skrevet 25. januar 2012 Foresten,lurte på en ting til Jompa, hvilket universitet går du på? er et noen positive eller negative sider med de forskjellige?,nå tenker jeg jo selfølgelig relatert til studiet. Og er du fornøyd med valget? Jeg studerer i Tromsø, og er veldig fornøyd med det valget. Det er mye fokus på arktisk biologi her, og mange av organismene vi studerer hører naturlig hjemme her oppe i nord:)UiT har også et godt samarbeid med universitetssendteret på Svalbard, med muligheter for utveksling. Jeg vet ikke noe særlig om biologistudiene ved de andre universitetene, men det er nok litt forskjeller i hvilke fagområder som vektlegges, noen universiteter er for eksempel veldig store på marinbiologi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå