AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har en gutt med "mild autisme". Da han begynte på nåværende skole var han full av lærelyst, noe skolen klarte å drepe ganske fort. Vi har hatt x antall møter med skole og ppt der vi fremmer vår bekymring for at sønnen bare havner lenger og lenger bak de andre faglig. Vi har hele tiden fått beskjed om at han er blant de svakeste, men det er ikke bekymringsverdig. Han får knapt noe oppfølging på skolen. Denne høsten begynte det med at han blir tatt ut av klasserommet hver morgen for å gå gjennom dagen og leseleksa. Vi har fått høre fra lærerne at de ikke tror det har noe for seg at han tas ut mer enn det. På brev fra skolen tidlig høst dette skoleåret sto det at han klarte seg godt i vanlig undervisning. Vi hadde møte på høsten der vi atter igjen uttrykte bekymring og skolen var på sitt klare med at alt går bra. Så har vi fått høre, gjennom sønnen, at han "stadig" tas ut av klasserommet, for å øve på norsk eller matte. Med den konsekvens at han misser RLE eller engelsk... Like før jul fikk vi plutselig lese i en halvårsrapport at sønnen ligger veldig langt bak de jevngamle i lesing. Og at vi på neste møte (om noen dager) skal vurdere om han burde få tilpassede mål i lesing. For det første blir jeg forbanna på at skolen ikke har hørt på oss, når vi har forutsett dette i to år nå!! Deretter kjenner meg veldig frustrert over at de gjør en sånn helomvending, samt har tatt barnet ut av andre timer uten å si noe til oss. Men i hovedsak lurer jeg veldig på følgende; Burde ikke sønnen min få mye, mye tettere og bedre oppfølging før vi i det hele tatt vurderer å gi han lavere mål i norsk? Eller er det vanlig at man hopper rett på lavere mål uten at han har fått tid med spesialpedagog eller noe?
Gjest WendyClear Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Når det kommer til autismespekteret har det norske skolesystemet MYE å lære. Jeg utdanner meg selv til spesialpedagog, og forundrer meg over at ikke autisme og aspergers preger større deler av pensum. Diagnosen mild autisme tilsier ikke at barnet skal ligge etter de andre faglig, problemene ligger utenfor den kognitive utviklingen. Dette virker som det er få pedagoger som forstår. Jeg ville kontaktet PPT (eventuelt en privatpraktiserende spesialpedagog) og fortalt dem det du skriver her, de burde kunne opplyse skolen om bedre tiltak som fungerer for din sønn. Dersom du ikke kommer noen vei gjennom dem kan du høre med autismeforeningen, de har nok møtt på foreldre med liknende erfaringer. Det er veldig individuelt hvilken tilrettelegging et barn med mild autisme trenger (da problemene kan være vidt forskjellige fra person til person), men det finnes jo enkelte former for skolearbeid som fungerer veldig bra. Jeg kan skjønne at skolen har problemer med ressurser, og at det enkleste for dem er å gi han spesialtilpassede mål. De har også loven på sin side (dessverre), så lenge han fortsatt har rett til å gå i samme klasse og følge den klassen ut barneskolen. Jeg mener alikevel ikke at du skal gi opp "kampen"! Ønsker deg og din sønn lykke til! Endret 23. januar 2012 av WendyClear
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 For meg så høres det helt på tryne ut. Er enig med hun over meg at du bør kontakte noen som har peiling på slikt. Jeg syns at tettere oppfølging bør bli prøvd ut før de gir han lavere mål. Det er ingenting å tape på å prøve, for tenk hvis han kan lære seg ting på en annen måte? Det vet man jo ikke før man prøver, men det høres jo ut som skolen bare gir opp.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Har dere ikke tilbud gjennom opplæringsloven? Han skal ha individuell plan og egen assistent. Hilsen mamma til en med lettere form for autisme.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Når det kommer til autismespekteret har det norske skolesystemet MYE å lære. Jeg utdanner meg selv til spesialpedagog, og forundrer meg over at ikke autisme og aspergers preger større deler av pensum. Diagnosen mild autisme tilsier ikke at barnet skal ligge etter de andre faglig, problemene ligger utenfor den kognitive utviklingen. Dette virker som det er få pedagoger som forstår. Jeg ville kontaktet PPT (eventuelt en privatpraktiserende spesialpedagog) og fortalt dem det du skriver her, de burde kunne opplyse skolen om bedre tiltak som fungerer for din sønn. Dersom du ikke kommer noen vei gjennom dem kan du høre med autismeforeningen, de har nok møtt på foreldre med liknende erfaringer. Det er veldig individuelt hvilken tilrettelegging et barn med mild autisme trenger (da problemene kan være vidt forskjellige fra person til person), men det finnes jo enkelte former for skolearbeid som fungerer veldig bra. Jeg kan skjønne at skolen har problemer med ressurser, og at det enkleste for dem er å gi han spesialtilpassede mål. De har også loven på sin side (dessverre), så lenge han fortsatt har rett til å gå i samme klasse og følge den klassen ut barneskolen. Jeg mener alikevel ikke at du skal gi opp "kampen"! Ønsker deg og din sønn lykke til! Barn med autisme spekter diagnose har rett på spesialoedagog jmf opplæringsloven. De er selvfølgelig forskjellige, men de lærer på en annen måte. Det som er likt er at de har sanseforstyrrelserm noe som må kartlegges. Mitt barn er feks var på høye lyder, blir fortere oppkavet når han er sulten/ tørst eller når det skjer mye rundt på en gang. Her har vi en jobb og gjøre, dvs at erfarne spesialpedagoger må inn og skreddersy ett opplegg, følg fagplanen,skriv individuell plan og tilrettelegg for sosial trening. Ha ett rom barnet kan trekke seg tilbake på for å bearbeide sanseintrykk. Og for all del, ros mye, la barnet oppleve mestring og fysisk aktivitet.
litle_my Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Har dere ikke tilbud gjennom opplæringsloven? Han skal ha individuell plan og egen assistent. Hilsen mamma til en med lettere form for autisme. Du mener vel individuell opplæringsplan, vil jeg tro. Opplæringslova er dessverre vag i hva en har krav på og hva som er god tilrettelegging. :-/ 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Vi har IOP, men den er ganske dårlig utformet. Den går på at sønnen skal følge læreplanens mål og at han skal snakke høyt og tydelig. Det er hovedtrekkene... Takk for svarene deres! Godt å se at ikke vi foreldre er helt på jordet her. Men sinnsykt frustrerende å ha barn på en slik inkompetent skole.
Havbris Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Vi har IOP, men den er ganske dårlig utformet. Den går på at sønnen skal følge læreplanens mål og at han skal snakke høyt og tydelig. Det er hovedtrekkene... Takk for svarene deres! Godt å se at ikke vi foreldre er helt på jordet her. Men sinnsykt frustrerende å ha barn på en slik inkompetent skole. Og sikkert frutrerende at du som forelder er nødt til å følge med, med et falkeblikk hele tiden. Mange foreldre sier det samme - her må man stå ved roret selv, tilegne seg kunnskap slik at man er både faglig oppdatert og være klar over rettigheter. Man skal ha en del overskudd for å orke dette. 1
Mamma1 Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 Du kan jo kreve å få være med å utforme en iop.
Celtic Heart Skrevet 24. januar 2012 #10 Skrevet 24. januar 2012 (endret) Jeg ville bedt om ett møte med ppt og krevd en ny IOP som er i samsvar med barnets vansker. På bakgrunn av denne kan det søkes om assistent. Om man kan søke assistent uten er jeg dessverre ikke kjent med. Her mente jeg en sakkyndig vurdering, ikke IOP. Jeg må si jeg reagerer på at de tar barnet ut av klassen ofte. Barn med diagnoser innen autisme-spekteret er jo gjerne avhengig av at rutiner følges. Hvis det er stadig forstyrrelser av barnets timeplan, vil jo dette skape mer kaos enn ro for barnet. Vårt barn hang litt etter rundt 4 klasse. Læreren her brukte barnet særinteresse og fysiske metoder på oppgavene ( mattestykker ble regnet med legoklosser etc), da dette var barnets måte å lære på. Man har krav på mye når man har diagnosebarn, men dessverre må man kjempe hardt for å få bare en liten del av det, og i mellomtiden er det barna som er de store taperne. Stå på, ikke gi opp og masse lykke til! Edit: Litt trøtt og ting går litt fort i svingene. PPT lager ikke IOP de lager en sakkyndig vurdering. Har dere dette? Hvis ikke ville jeg bedt om å få en. Endret 24. januar 2012 av Celtic Heart
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #11 Skrevet 24. januar 2012 Ja, jeg merker hvertfall ikke at vi har krav på mye. Og jeg klarer ærlig talt ikke å kjempe for det heller. Vi har i møte etter møte tatt opp de samme tingene, men møter bare veggen. Han fra ppt er alltid sååå enig med meg, men han gjør jo heller ikke noe når alt kommer til alt. Det er veldig negativt at de tar barnet så mye ut, for det er ofte vi går gjennom timeplanen hjemme, kanskje prater om RLE som han gleder seg til. Så kommer han på skolen og får ikke være med på RLE.. Det kan jo ødelegge dagen hans.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #12 Skrevet 24. januar 2012 Skolen gir ikke et bedre (dyrere) tilbud enn hva sakkyndig vurdering fra PPT tilrår. Det er den som er grunnlaget for enkeltvedtak om spesialundervisning og IOP fra skolen. Hva slags tilbud sier PPT han bør få? Var dere i dialog med PPT under testing og utredning?
Gjest lærerinna Skrevet 24. januar 2012 #13 Skrevet 24. januar 2012 Hei Uten enkeltvetak så har ikke eleven rett til så mye annet enn tilpasset opplæring innenfor rammene av vanlig undervisning. Det kan f.eks være tilpassede oppgaver, lekseplan o.l. Ikke spes.pedagog, assistent, styrking i timen o.l. Eleven må først meldes tilPPT/BUP. De gjør en sakkyndig vurdering (utredning av elevens vansker og behov for hjelp). Så er det skolen ( rektor) som gjør et enkeltvetak på bakgrunn av utredningen og testingen som er gjort. Det er dette vedtaket som sier noe om hvordan det skal tilrettelegges for eleven og hvordan, om og ev. hvor mye det skal tilrettelegges for han. Det bestemmes om han skal ha tilpasset opplæring, IOP ( egen læreplan m. egne mål) og støttetimer m. assistent og/eller spes. pedagog ( spesial undervisning). Dette kan forsåvidt overklages av foresatte. Dersom barnet deres har enkeltvedtak så skal dere få innsikt i hva slags mål og arbeidsmåter som skal brukes. Dere bør absolutt be om å få innsikt i elevens halvårsplan. Likevel er det skolen som kan sette målene og arbeidsmåten for eleven, når dere har skrevet under på at han har enkeltvedtak. De burde likevel selvsagt ta dere m. i prossessen. Dere har rett til samarbeidsmøter en gang i halvåret i tillegg til de ordninære skole-hjem samtalne. På disse samtalene skal også PPT og ev. andre være tilstede. Dere har også selv anledning til å kontakte PPT ift. spm og bekymringer. Forøvrig: Nå er det desverre slik at skolen får en pott m. ressursser. Den må fordeles på de elevene som har behov for hjelp. Potten som skolen får er den samme uavhengig av om en har 10 elever i en klasse som strever, eller 1. Resursssene som skolen tilbyr er derfor avhengig av hvor mange andre som trenger hjelp på skolen, skolens økonomi oa. Dette er politikk på høyt nivå. Ikke noe som hverken kommune eller skole bestemmer. Som lærer har dette svært ofte gjort meg fortvilet. Det burde være øremerkede midler til barn som trenger det. Slik at alle barn kan få den hjelpen de trenger uavhengig av hvor de bor og hvor mange andre som trenger hjelp på skolen/trinnet!!! Jeg forsøker å gjøre så godt jeg kan for alle elever, men jeg føler at det er flere barn som tidligere burde fått mye mer hjelp. Tror de da kunne klart seg bedre senere. Her svikter vi som samfunn disse barna. Ikke kan jeg rope så høyt ut om det heller, for jeg har som regel taushetsplikt når det gjelder enkeltsaker. Men dersom jeg blir foresatt noen ganger, ikke gi dere. Kjemp på for at barna deres skal få den hjelpen. Kan ikke skolen hjelpe ta det videre til skolesjef og rådmann!!! 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #14 Skrevet 24. januar 2012 Vi har et enkeltvedtak på ca 4 timer i uka med assistent. Der øver de på norsk og går gjennom dagen. Det jeg ikke forstår er hvordan skolen kan gjøre så mange endringer uten å si noe til oss er hjemme. Han er nå med på et tiltak for tidlig innsatser, så han skal kunne lære seg lesing og matte bedre. Det er supert, men ikke når vi ikke får minste lille beskjed om det! Videre får han ikke hjelp til å ha med de riktige bøkene hjem, så ofte mangler han bøker og ofte har han så tung sekk at jeg knapt kan bære den. Det er jo sånt han ikke klarer selv.. Jeg har vært på ppt så mange ganger. Ifjor høst ringte jeg han av frustrasjon flere ganger i uka. Problemet er at sønnen tilsynelatende fungerer godt, men likevel ikke gjør det. Åh, heldigvis skal vi bytte skole om et halvt år. Det kan bare ikke bli verre. For et år siden feks gikk ikke sønnen på do i skoletida, fordi læreren ikke gadd å knyte buksene hans (han klarte absolutt alt på do selv altså, måtte bare ha noen til å knyte rundt livet etterpå). Jeg blir gal.. Det hjalp ikke helt da jeg hørte at inspektøren faktisk er utdannet førskolelærer og har ingenting som inspektør å gjøre. "Jeg skjønner ikke helt selv hvordan jeg havnet her" er hans egne ord. Han kan lite. Jeg har nå hørt at mange kjenner noen som har byttet vekk fra den skolen når det var noe ekstra med barna, for den er så dårlig på det området.
Celtic Heart Skrevet 25. januar 2012 #15 Skrevet 25. januar 2012 Vi har et enkeltvedtak på ca 4 timer i uka med assistent. Der øver de på norsk og går gjennom dagen. Det jeg ikke forstår er hvordan skolen kan gjøre så mange endringer uten å si noe til oss er hjemme. Han er nå med på et tiltak for tidlig innsatser, så han skal kunne lære seg lesing og matte bedre. Det er supert, men ikke når vi ikke får minste lille beskjed om det! Videre får han ikke hjelp til å ha med de riktige bøkene hjem, så ofte mangler han bøker og ofte har han så tung sekk at jeg knapt kan bære den. Det er jo sånt han ikke klarer selv.. Jeg har vært på ppt så mange ganger. Ifjor høst ringte jeg han av frustrasjon flere ganger i uka. Problemet er at sønnen tilsynelatende fungerer godt, men likevel ikke gjør det. Åh, heldigvis skal vi bytte skole om et halvt år. Det kan bare ikke bli verre. For et år siden feks gikk ikke sønnen på do i skoletida, fordi læreren ikke gadd å knyte buksene hans (han klarte absolutt alt på do selv altså, måtte bare ha noen til å knyte rundt livet etterpå). Jeg blir gal.. Det hjalp ikke helt da jeg hørte at inspektøren faktisk er utdannet førskolelærer og har ingenting som inspektør å gjøre. "Jeg skjønner ikke helt selv hvordan jeg havnet her" er hans egne ord. Han kan lite. Jeg har nå hørt at mange kjenner noen som har byttet vekk fra den skolen når det var noe ekstra med barna, for den er så dårlig på det området. Be om å få 2 sett med bøker. 1 til å ha hjemme og 1 til å ha på skolen. Da slipper han med å ha bare arbeidsbøkene med frem og tilbake. Dessverre er det slik at hjelpen ikke kommer løpende. Skolene er ofte ikke rustet nok til å ta seg av enkeltelever og hjelpe de å pakke sekken. Det er vi som foreldre som er nødt til å stå på og kjempe for alt. Det er slitsomet og frustrerende, men det er en del av det å ha barn med spesielle behov. Har dere kontaktbok? Vet om mange som har det og den kan være veldig nyttig hvis brukt riktig. Du kan også sende ett brev hvor du saklig forklarer hva du er misfornøyd med, hva du vil ha rettet på og også hva du er fornøyd med. Skriftlig betyr at de må svare tilbake og at det da er dokumentert dialog. Dette kan være veldig nyttig for å "tvinge" på plass en dialog hjem-skole.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #16 Skrevet 25. januar 2012 Jeg vil råde deg deg å sette deg inn i opplæringsloven, da spesielt § 5, spesialundervisning. Der er det nedfelt paragrafer om planer og evalueringer. Dersom du ikke når fram hos skolen ville jeg tatt det videre til fagsjef i kommunen. Dersom du ikke når fram der heller kan du evt klage innfor fylkesmannen.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #17 Skrevet 25. januar 2012 #15 og #16, takk for svar. Jeg skal sjekke ut § 5. Kontaktbok hadde vi tidligere da det var en langtidsvikar i klassen. De vanlige lærerne klarte ikke å følge opp. Dessuten skrev de bare "idag har vi hatt matte og norsk." Akkurat det visste vi jo ut fra timeplanen.. Iblant skrev de hvem sønnen leker med, etter å ha spurt konkret, men da skrev de navn som sønnen hevder at han aldri leker med.. Ja, det er slitsomt. Sinnsykt også.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #18 Skrevet 25. januar 2012 Og jeg synes det er slitsomt med lange utredniger hver dag, merker forskjell på hvem som skriver dem, kvalitet og innhold. Kan faktisk lett se hvem som jobber riktig og ikke. : les: får skylden for alt;).. Nei, mer kunnskap om nevrologiske diagnoser spør du meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå