Gå til innhold

Pusse opp en hel leilighet. Pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har pusset opp en hel leilighet før og hvor mye kostet dette?

Da mener jeg alt. Bad, kjøkken, stue, soverom osv. Har funnet mange gamle leiligheter til en ok pris, men trenger oppussing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt umulig å si, fordi det avhenger av leilighetens størrelse og hvilken kvalitet du velger på det som skal inn der. Avhenger også av hvor mye du kan gjøre selv, og hvor mye du må leie inn håndtverkere til. Jeg pusser opp en 65 kvm leilghet fra bunn (dvs rev alt inn til veggene) og brukte ca 250 000 kr, men da gjorde fagarbeidere innen familien mye av det som fagfolk må gjøre, som trekking av ledninger, bytting av rør osv. Ellers hadde det blitt dyrere. I tillegg kommer møbler og et sted å bo mens opp-pussingen pågår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt umulig å si, fordi det avhenger av leilighetens størrelse og hvilken kvalitet du velger på det som skal inn der. Avhenger også av hvor mye du kan gjøre selv, og hvor mye du må leie inn håndtverkere til. Jeg pusser opp en 65 kvm leilghet fra bunn (dvs rev alt inn til veggene) og brukte ca 250 000 kr, men da gjorde fagarbeidere innen familien mye av det som fagfolk må gjøre, som trekking av ledninger, bytting av rør osv. Ellers hadde det blitt dyrere. I tillegg kommer møbler og et sted å bo mens opp-pussingen pågår.

Vil jo selvfølgelig at det skal se litt fint ut da. Har sett på en del leiligheter i Oslo, men mange er veldig gamle og slitte. Tror det er mange eldre som har bodd der og ønsker å flytte vekk. De har bodd der i mange år, uten å ha pusset opp noe som helst.

Feks denne:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32799519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 100.000 til nærmest uendelig mange millioner.

Helt avhengig av hvor stor leiligheten er, hvilken standard du velger og om du tenker å sette bort alt eller bidra selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo selvfølgelig at det skal se litt fint ut da. Har sett på en del leiligheter i Oslo, men mange er veldig gamle og slitte. Tror det er mange eldre som har bodd der og ønsker å flytte vekk. De har bodd der i mange år, uten å ha pusset opp noe som helst.

Feks denne:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32799519

Det handler om mye mer enn at "det skal se litt fint ut". Man må velge standard. Parkett eller linoleum, ikea eller HTH, dyreste hvitevarer eller billigste, skal man ansette håndverkere, eller gjøre alt selv osv. Man må også bestemme seg for hva man vil pusse opp. Skal man bytte ut den elendige ovnen fra 70-tallet og bruke 20 000 på det, eller skal man la være? Skal man bytte ut hele kjøkkeninnredningen, eller skal man bare male frontene?

I noen tilfeller er det nok å bare male tak og vegger, mens man i andre tilfeller bør rive alle veggene og sette opp nytt. Kanskje man må legge nytt gulv i leiligheten også? Da har man veldig stor prisforskjell mellom parkett og linoleum f.eks.

Når man skal pusse opp badet så har det en del å si om det er fuktskader der fra før og størrelsen på badet. Kanskje må alt av gulv, vegger og tak rives, eller kanskje det holder med å rive fliser og innredning.

Det er veldig vanskelig å svare på hva det koster å pusse opp. Men jeg kan jo fortelle hva jeg har brukt på oppussing så langt. I stua rev vi opp teppegulvet og la parkett til 12 000. I tillegg kasta vi ut den gamle vedovnen og satte inn ny - dette kosta ca 20 000 til sammen med montering og ovn. Gulvet la vi selv. Veggene ser helt ok ut, og malinga brukte vi vel 500 kroner eller noe på. Stua er på 25-30m². Kjøkkenet var det som så aller verst ut. Det er et lite kjøkken, så gulvet ble ikke så dyrt. Kjøkkeninnredningen fra HTH (inkludert hvitevarer) kosta 120 000, maling til tak og vegger kosta rundt 1000. I tillegg kjøpte vi fliser til å ha mellom kjøkkenskapene, ca 3000. Elektriker og rørlegger kom i tillegg, men jeg er usikker på prisen. Det var i alle fall dyrt, kanskje 15 000? På soverommene rev vi ned den gamle tapeten og malte vegger og tak. Da kjøpte vi alt verktøy (inkludert malerkoster osv), og det kom vel på rundt 5000 med både verktøy og maling. Vi skifta også gulvet i gangen og malte veggene. Til sammen har vi brukt rundt 200 000, for jeg vet det er småting jeg har glemt, som lister og diverse verktøy. I tillegg må det jo sies at vi har brukt _veldig_ mange timer på dette. Badet har vi ikke gjort noe med enda, men man må vel regne med å bruke en del mer på det enn på kjøkkenet.

Spørsmålet ditt er altså veldig vanskelig å svare på :) Selv hadde jeg nok satt av 150 000 til kjøkken, 50 000 til stue og soverom, og minst 200 000 til bad. Jeg har en handyman og en elektriker i familien, så jeg sparer en del på det. Er det slik at du har mulighet for å gjøre mye selv? Om man skal sette bort enkle ting som å legge gulv og lister, så blir det fort _veldig_ dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo selvfølgelig at det skal se litt fint ut da. Har sett på en del leiligheter i Oslo, men mange er veldig gamle og slitte. Tror det er mange eldre som har bodd der og ønsker å flytte vekk. De har bodd der i mange år, uten å ha pusset opp noe som helst.

Feks denne:

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=32799519

Den leiligheten du linket til var langt fra det verste jeg har sett sånn utseendemessig,

men spørs om det står noe i takst/tilstandsrapporten som kreves hurtig/kostbar utbedring evt. :)

Pris på oppussing er jo variabelt, har du tenkt å gjøre noe selv eller legge ut anbud?

Noe har man ikke lov til å gjøre, som elektrisk arbeid, men å male og legge gulv er noe de fleste får til :)

Kjøkken og bad er generelt rom som er dyre å pusse opp, å male vegger koster lite og det å skifte gulv kan bli rimelig om du ikke velger de dyreste materialene.

Byggematerialer varierer mye i pris, ei innedør kan du få for 400,- kr på tilbud men om man absolutt vil er det sikkert mulig å betale 4000,- også for mer spesielle designdører.

Man må jo heller ikke ta all oppussinga på en gang.

Det hadde vært lettere å svare på sp.målet ditt om du kunne si noe om hva du selv hadde tenkt å utføre av oppussing, med hjelp av familie/venner evt, og hva du måtte leid inn håndverkere til å gjøre.

Om du kikker litt på ulike byggevarekjeder på nettet, kan du nok få en pekepinn på hva det koster å male vegger eller skifte golv i ei stue på f.eks 40 kvadrat. Ikea og flere andre tilbyr kjøkkenplanlegger på nett, sånn at man kan tegne sitt eget kjøkken, og bortsett fra muligens noe rørleggerarbeid er det ikke så vrient å sette opp et kjøkken om man har målt rett.

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du kikker litt på ulike byggevarekjeder på nettet, kan du nok få en pekepinn på hva det koster å male vegger eller skifte golv i ei stue på f.eks 40 kvadrat. Ikea og flere andre tilbyr kjøkkenplanlegger på nett, sånn at man kan tegne sitt eget kjøkken, og bortsett fra muligens noe rørleggerarbeid er det ikke så vrient å sette opp et kjøkken om man har målt rett.

Man trenger jo også vanligvis elektriker når man pusser opp kjøkkenet. Det er godt gjort om kjøleskap, mikro, ovn og oppvaskmaskin skal være akkurat der de var før. I tillegg er det jo mange som vil ha spot'er og kontakter på nye steder. Rørlegger må man også ha om man skal skifte vasken.

Kan nevne at flere av kjøkkenleverandørene har kampanjer med gratis montering innimellom. Det er vel vanligvis Norema som gjør dette, og selv om jeg har veldig dårlige erfaringer med Norema, så er det i alle fall veldig godt å slippe å montere kjøkkenet selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Det som er sikkert er at det koster mye mer enn man tror.

Rørlegger (stenge av vann, flytte rør, koble opp vann,) elektriker...

Et bad koster vel ca 15 000 per kvadrat.

Kjøkken, hvitevarer,

gulv, vegger, tak..

På en leilighet på rundt 80 kvm er du vel heldig om du kommer på under 300 000..

Også er jo alt avhengig av hva dere klarer selv..

Endret av Annaires
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er denne i dårligere stand enn den TS har sett på, men det er ingen tvil om at det koster:

http://www.budstikka.no/økonomi-bolig/oppussingsobjekt-pa-76-m-gikk-850-000-over-takst-1.6720582

Oppussingsobjekt på 76 m² gikk 850.000 over takst

Etter en ellevill budrunde med 40 budhøyninger, ble den enkle treromsleiligheten på Østerås solgt for 3.500.000.

– Hvis den skal pusses helt opp, må man legge i en million. Det betyr at leiligheten på 73 m² uten heis vil komme på 4,5 millioner, fortsetter hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo store forskjeller på hva som må gjøres, og hvor mye som på pusses opp.

Jeg kjøpte selv en stor leilighet hvor en del oppussing må til. Stue og trapp som er stort ble billig, holdt med maling til litt over 1000 kr.

Kjøkken skulle jeg ha billigst mulig og sette opp selv. Så er ikea kjøkken, men ganske stort, så innebygde hvitevarer, så elektriker, rørlegger, fliser og maling, så kommer vel det på 100 000.

Planen er å ta bad om noen år, men der skal jeg ikke gjøre noe selv, og regner med å bruke 200 000.

Tok 2 soverom og, men der og bare holdt det med maling.

Til sommeren skal jeg ta platting i hagen, den gamle var rotten. Og regner med å bruke ca 10 000 på dette, der gjør jeg alt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...