kaarina Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Hei! Vet ikke helt om det blir rett forum, men prøver her. Jeg er midt i en skoleoppgave og har med boken Menn som hater kvinner av Stieg Larsson. Spørsmålet mitt er hvilken litterær periode jeg skal plassere den under, og hva denne boka blir kategorisert som? Klarer ikke helt å formulere meg ordentlig med spørsmålet, men kan jo gi et eksempel. Henrik Ibsens teaterstykke Et dukkehjem kommer inn under realismen, hva kommer Menn som hater kvinner under?
Gjest hmrk Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Nåtidig og drama...Synes det passer på det. 1
Gjest BamseB Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Etter MITT syn og fra MITT ståsted og synspunkt kommer "Menn som hater kvinner" absolutt under realismen. Noe fasitsvar konkludert av en overutdannet bedreviter kan jeg ikke gi deg. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Post-moderne? Vi har ikke litterære "epoker" på samme måte når vi bikker andre verdenskrig. Jeg tror for eksempel du kan si at romanen har trekk fra krimsjangeren og at den er skrevet i en stil som minner om "den og den epoken", med realistiske trekk osv. (hvis det stemmer da, nå bare gjetter jeg, har ikke lest boka). Altså at du problematiserer litt hvilken litterær periode boka kan passe inn i, uten å konkludere alt for bastant. 1
Gjest NotSo Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Det er i hovedsak to litterære perioder etter 2.verdenskrig. Modernismen og post-modernismen, kan ikke helt forskjellene men det finner du enten i norskboka eller på internett
Gjest Badabing Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Nå er det ti år siden jeg hadde norsk, men jeg husker at det stod om Kim Småge i et av de siste kapitlene. Hun skriver jo også feministisk krim. Så kanskje om du finner henne i norskboka, så vil jeg tro du kan putte Larsson i samme sjanger og epoke? Helt vill gjetting, men du kan jo se på det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå