Gå til innhold

Tips til Karibienreise!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har vært i Karibien og kan dele noen tips med meg? Vi planlegger 3 ukers reise til Karibien i slutten av dette året. Er det noen som kan tips om øyer man absolutt MÅ få med seg, hoteller, steder, ting å gjøre osv.

Vi skal ihvertfall få med oss Cuba tenkte vi og et par øyer til. Så vi står foreløpig svært fritt til å velge.

Og GUD Som jeg gleder meg!!! Har alltid drømt om å reise til Karibien! :nigo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jøss, er det virkelig ingen her på KG som har vært i Karibien?!

Skrevet

Jeg har vært på Cuba, og på Bahamas. Begge land var fantastiske, om enn veldig forskjellige.

Hvis du reiser til Cuba med dykkelappen anbefaler jeg å ta buss og taxi helt ut på vestspissen til en liten plass som heter Maria la Gorda. Her finnes ett eneste hotell - et dykkehotell, som tilbyr bra dykking, og god atmosfære. Ellers er Cuba kanskje det hyggeligste landet jeg har vært i. Menneskene er så utrolig hyggelige og imøtekommende. Man kommer i snakk med folk overalt.

Vi var på Bahamas i seks dager i kombinasjon med en rundreise i USA, og var kun i Nassau. Om dere ender opp her er det et must (syns jeg) å bli med på noe som heter Powerboat adventures. Det er en av de aller beste utfluktene jeg har vært med på. En svær "powerboat" frakter en gjeng mennesker ut til en liten øy, eid av dette selskapet, hvor det er flust av hai og rokker. Disse er vant til å bli matet, så de samler seg så fort båten legger til kai, og man får svømme med dem, og mate rokkene for hånd. Utrolig kult. Og en fantastisk flott øy! Her snakker man virkelig hvit sand og turiskt vann :Nikke:

Skrevet

Har vært på seilferie i 3 uker i Karibien, og det var helt fantastisk..

St.Lucia, St. Vincent og Grenadines, inkl. Grenada. Vi seilte egen båt mellom øyene og fikk derfor oppleve mye på kort tid. Dette er det såkalte "windwards islands" som er ypperlig for seilere. Jeg vet det går småfly ut til noen av disse øyene også. Bl.a Union Island som er en liten perle hvor bl.a haier svømte i et havbasseng utenfor restauranten. Generelt er det utrolig mange flotte øyer på denne siden av Karibien (sydøst) hvor man kan dykke, snorkle, sole seg, beach volley m.m. Martinique og Dominikanske rep. er også øyer litt nord for denne øygruppa jeg refererer til. Uansett så er Karibien noe fantastisk å få oppleve uansett hvor man drar tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk begge to!

Har vært på seilferie i 3 uker i Karibien, og det var helt fantastisk..

St.Lucia, St. Vincent og Grenadines, inkl. Grenada. Vi seilte egen båt mellom øyene og fikk derfor oppleve mye på kort tid. Dette er det såkalte "windwards islands" som er ypperlig for seilere. Jeg vet det går småfly ut til noen av disse øyene også. Bl.a Union Island som er en liten perle hvor bl.a haier svømte i et havbasseng utenfor restauranten. Generelt er det utrolig mange flotte øyer på denne siden av Karibien (sydøst) hvor man kan dykke, snorkle, sole seg, beach volley m.m. Martinique og Dominikanske rep. er også øyer litt nord for denne øygruppa jeg refererer til. Uansett så er Karibien noe fantastisk å få oppleve uansett hvor man drar tror jeg.

Cannavaro, (for et bilde forresten! ;P) Leide dere båt? evt hvor? Vi har tenkt tanken, men har lest på litt div. forumer at det kan være farlig. Man kan resikere å bli "ranet" eller ihvertfall frastjølet ting som er i båten. Hvilken av disse små øyene ville du anbefale mest??? (kanskje også med tanke på dykking)

Skrevet

Vi var 9 personer som leide båt fra Rodney Bay på St. Lucia, og vi navigerte og seilte selv. Man kan også leie styrmann til seilebåt, det er fullt mulig. Selvfølgelig må man snakke med kjentfolk for å orientere seg i området, øyer, eventuelle farer o.s.v.

På St Vincent var det populært å dykke, var visst et dykkerfirma som heter Dive Bequia v/Bob Sachs der som har lang erfaring.

Langs ved Windwards Islands så husker jeg Tobago Cays best, der snorklet vi en hel dag, samtidig som det var grunt, var farvannet rundt der også helt ypperlig for dykkere.

Ellers opplevde vi ingen spesielt faretruende situasjoner. Vi var alltid samlet, ankret opp på bøye utenfor mange av de forskjellige øyene og overnattet i båten selvfølgelig. På morgenen ble vi oftest vekket av lokale folk som padlet ut med surfeboard fullastet med frukt, brød og fisk.....det var sjarmerende. Desember er høytid for turister langs disse øyene og du kan regne med mye båter. Vi var der i juni og det var ikke overbefolket. En dag hadde vi en hel øy for oss selv (ja, bare palmer og sand... :) ). Ellers regn med at lokalbefolkningen røyker litt sterkere enn vanlig sigaretter til tider, og derfor har litt annerledes øyenfarge....

Men, gled deg til Karibien, det er helt herlig :)

* google Cannavaro, og du skjønner bildet......*

Skrevet

har vert på cuba jamaica dominikanske reppublikk grand cayman barbados å alt er å anbefale god tur

Skrevet

Jeg ble ikke imponert over cuba. Maten er forferdelig, men de lager skikkelig gode drinker!

Skrevet

Jeg ble ikke imponert over cuba. Maten er forferdelig, men de lager skikkelig gode drinker!

Enig med deg angående maten (og drinkene forøvrig), men landet er så flott, at det egentlig ikke brydde meg.

Skrevet

Jomfruøyene. Megan Bay, St. Thomas, Amerikanske Jomfruøyer er å anbefale.

Skrevet

Det er kanksje greit å ha i bakhodet hvis det allerede er bestemt at de skal til Cuba, at det kan være vanskelig å reise mellom dette landet og amerikansk territorium? Flyforbindelsen er vel ikke den beste vil jeg tro.. Kanskje den dominikanske republikk, Jamaica eller liknende er de enkleste landene å kombinere Cuba med?

Skrevet

Det er kanksje greit å ha i bakhodet hvis det allerede er bestemt at de skal til Cuba, at det kan være vanskelig å reise mellom dette landet og amerikansk territorium? Flyforbindelsen er vel ikke den beste vil jeg tro.. Kanskje den dominikanske republikk, Jamaica eller liknende er de enkleste landene å kombinere Cuba med?

Ja, det er sant! Har faktisk ikke tenkt på det. Greit å vite :)

Tenker Cuba, Jamaica og en liten øy til dykking tror jeg.. Men klarer ikke helt å bestemme oss.

Har også oppdaget en norsk firma som driver med seiling. Da bor man på en båt i 10 dager og kapteinen bestemmer ruten og alt det praktiske. Det er båter til ca 8 pers. Høres i utgangspunktet kjempedeilig ut! MEN, har lest på tilbakemeldingene på sidene deres at det ikke er uvanlig at folk ta med seg barn på slike ferier og jeg kjenner jeg får litt noya av å bli sittende på en liten seilbåt med barn i 10 dager.. Så må kanskje vurdere noe annet...

Skrevet

Det er vel bare å ta kontakt med firmaet og spørre om det er mulig å komme på med på en tur der det ikke er barn med?

Skrevet

Det er vel bare å ta kontakt med firmaet og spørre om det er mulig å komme på med på en tur der det ikke er barn med?

Tja, de kan vel ikke garantere noe på forhånd. Det er plass til 8 pers. om bord og de tar vel de de får (regner jeg med). Dessuten reiser vi i jula så sjensen er nok stor at barnefamilier reiser også i denne perioden.

Skrevet

De fleste booker vel en slik tur i god tid, det er vel ikke noe man hiver så på. Ring og hør, så vet du ihvertfall, ikke bare antar noe.

Skrevet

Har tatt kontakt med seilingselskapet og de mente at det bør være liten sjanse for barn utenom ferietider. Så nå ser vi på et par turer rett før juletider. Johoo :) Turen vil da gå fra St.Thomas til de Britiske Jomfruøyene og tilbake igjen.

MEN, det viser seg å være svært vanskelig å reise mellom St.Thomas og Cuba. Da må vi mellomlande 2 ganger og det koster masse... Sååå kjipt! Cuba skulle være et must på denne turen, men nå ser det ut som vi må prioritere her :(

• 3 uker senere...
Skrevet

Johoo! Da har vi bestilt både flybilletter og seiltur! det blir 1 måned og 1 dag på oss i Karibien, hvorav 10 dager med øyhopping i BVI! Også får vi med oss Puerto Rico (1 uke) og en annen øy/øygruppe som vi foreløpig ikke har bestemt oss for!

Har noen vært i Puerto Rico og har noen erfaringer derfra?

Lurer også på hvor det kan være lurt å befinne seg på julaften.. Om det er steder som markerer jul på et eller annet vis.. hmmm

Gjest frøken am
Skrevet

Slenger meg på her og spør: hvor mye ish har dere betalt for disse turene? :)

Og hva er det kommet på så langt, TS?

Skrevet

Johoo! Da har vi bestilt både flybilletter og seiltur! det blir 1 måned og 1 dag på oss i Karibien, hvorav 10 dager med øyhopping i BVI! Også får vi med oss Puerto Rico (1 uke) og en annen øy/øygruppe som vi foreløpig ikke har bestemt oss for!

Har noen vært i Puerto Rico og har noen erfaringer derfra?

Lurer også på hvor det kan være lurt å befinne seg på julaften.. Om det er steder som markerer jul på et eller annet vis.. hmmm

Både Jomfruøyene og Puerto Rico er jo under vestlig innflytelse, så vil jo tro at de feirer jul på vestlig vis. Blir nok ikke helt hva du er vant til hjemmefra, men det er vel ikke helt meningen heller!

Høres forresten ut som en flott tur, jeg gjerne skulle tatt selv. Har ikke vært noen av stedene, så har dessverre ikke mer å bidra med!

Skrevet

Jeg har vært på Barbados i 2 uker, og strendene der er helt fantastiske. Vi leide en bil og reiste rundt på øye for å se på naturen, ellers syntes jeg det var nok å være der i 2 uker. Øya er i grunn ikke så stor..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...