Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt usikker på hvor jeg skal legge denne men prøver her :-) jeg jobber 60% i klesbutikk, dvs jeg jobber full uke men annenhver uke så har jeg fri fredag og lørdag. Nå har det seg sånn at siste helga i februar (som er min frihelg) så skal jeg på hyttetur. Hytta er booket og planen var at vi skulle dra når jeg var ferdig på jobb på torsdag. Når jeg kom på jobb idag så gir sjefen min beskjed om at jeg må jobbe fredagen fordi vi skal ha varetelling på mandag. Jeg prøvde å forklare at dette blir vanskelig for meg og spør om ikke det er mulig å spørre en ekstrahjelp. Får da beskjed om at det blir vanskelig da ekstrahjelpene våre går på skole. Når jeg sier at dette er midt i vinterferien og de har vel fri de som alle andre får jeg "nå har jeg satt opp timene så får det bli sånn" til svar.

Hva gjør jeg? Det må da finnes en løsning på dette? Jeg får jo inne fri noen annen dag selv om jeg jobber fridagen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får jo ikke fri noen annen dag* skriveleif :-)

Skrevet

Hva sier arbeidskontrakten din?

Skrevet

Du har fast jobb? Vel, da kan du beordres på jobb.

Skrevet

Rart at hun ikke kan spørre noen andre om å jobbe da.. Evt. kan du jo ringe rundt selv og spørre om noen kan ta den for deg? Ellers så har hun jo sagt i fra i god tid, så du kan jo ikke akkurat klage på det heller.

Skrevet

Har du forklart sjefen din om planene dine, eller har du bare sagt at det blir vanskelig for deg? Det er lov å si til en sjef at han ikke kan behandle deg på denne måten, uten å spørre deg om det er greit. Jeg hadde funnet meg en annen jobb, om jeg hadde hatt en sjef som beordret meg på jobb i min frihelg. Tenk mine fridager er hellige for meg, og sjefen får vær så god være høflig nok til å spørre om det passer om han vil ha meg på jobb da.

Skrevet

Du har fast jobb? Vel, da kan du beordres på jobb.

Spørs hvor lenge personene ønsker å jobbe i en bedrift, der sjefen kan styre som de selv vil. Jeg har fast jobb, men sjefen min kan ikke beordre meg til noe som helst likevel. Det handler om å vise arbeidstakeren respekt, og da spør man om det passer. De sjefer som beordrer overlever ikke lenge, eller de har ikke arbeidstakere lenge.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes noen yrker der man kan beordres på jobb, feks lege, politi, sykepleier osv. Men det skjer ytterst sjeldent og da står det i kontrakten.

Sjefen din kan ikke tvinge deg på jobb. Du må bare si at desverre så kan du ikke for dere skal på ferie.

Gjest Mahareth
Skrevet

Dette avhenger av din arbeidskontrakt og om dere har tariffavtale. Har du ikke en fast skiftplan med i kontrakten har du ingenting du skulle sagt. Uansett har arbeidsgiver rett til å endre din arbeidstid permanent med 4 ukers varsel, så lenge du fortsatt får de timene du har rett på.

Det eneste du kan gjøre her er å bytte vekk vakten din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...