Amys Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Vi har en ca 3 år gammel hannkatt som har hatt perioder innimellom hvor han har kastet opp. Da vi fikk ham (1 år siden) gikk han på hills i/d pga dette (vetrinær hadde ikke funnet noe galt med ham og han sluttet å kaste opp etter han begynte på dette foret). Vi begynte gradvis å gi ham annen mat blandet ut med i/d for å se om han tålte det, men da begynte han å sortere ut den nye maten med klørne og nektet å spise i/d foret. Etter en ukes tid med dette ga vi opp og droppet i/d. Alt gikk fint i et par uker, og så begynte han plutselig å kaste opp og få dårlig matlyst. Vetrinær fant ikke noe galt med ham nå heller og vi fikk resept på kvalmestillende tabletter. Dagen etter hadde han bedre matlyst igjen og kastet ikke opp noe mer. Dette skjedde en gang til noen uker senere, og også da ble han bra igjen etter en tablett. Periodene med oppkast passet sammen med da vi reiste fra ham for første gang (en helg) og første overnattingsbesøket vi hadde hjemme, så teorien min helt til nå har vært at det kanskje kan ha vært stress som gjorde at han kastet opp. Men nå i helgen begynte han å kaste opp igjen, og denne gangen kan jeg ikke tenke meg at det er stress som kan være grunnen. Derimot byttet vi mat for et par uker siden, og jeg lurer på om han kan ha en slags forsinket reaksjon på maten? Noen som har vært borti noe liknende? Jeg ser ikke noe poeng med å dra han med til vetrinær enda en gang bare for at de ikke skal finne noe galt før jeg har gjort litt research selv Jeg har uansett byttet tilbake til den gamle maten og satser på at det hjelper med kvalmestillende denne gangen også, men det hadde vært veldig praktisk å funnet ut av om det er matallergi eller noe annet som gjør stakkars pusen syk.
CathFoto Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har opplevd noe av det samme, men oppkastet var bare magesyre(knall gult) og pus fikk antibiotika og intravenøst, og ble fort bedre. Begge gangene skjedde 3 uker etter forbytte(katt som har fått friskies av forrige eier, fikk royal canin og eukanuba hos oss). Men dyrlegen mente at det ikke hadde noe med maten å gjøre, og vi har aldri fått noe diagnose. Så vi er dessverre like forvirret nå som da....
Amys Skrevet 23. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har opplevd noe av det samme, men oppkastet var bare magesyre(knall gult) og pus fikk antibiotika og intravenøst, og ble fort bedre. Begge gangene skjedde 3 uker etter forbytte(katt som har fått friskies av forrige eier, fikk royal canin og eukanuba hos oss). Men dyrlegen mente at det ikke hadde noe med maten å gjøre, og vi har aldri fått noe diagnose. Så vi er dessverre like forvirret nå som da.... Har pusen din hatt sart mage ved senere forbytter også, eller ble han bra til slutt? Vår har fått mat fra royal canin, stort sett bare en type men vi har gitt han smaksprøver av andre smaker innimellom, uten at han har reagert på det (men hvis han ikke reagerer før etter en måned hjelper det jo ikke akkurat med smaksprøver for å teste hva han ikke tåler..)
Tulling Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Helt sikker på at det ikke er hårballer ? Kan komme opp masse mat etc sammen med de. Evt at det kun kommer opp mat, men ingen hårball.... Prøvd å gi malt ?
CathFoto Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Amys: Dyrlegen mente vi skulle fortsette med matbutikkfôr som hun ikke reagerer på(men jeg er i mot), og etter 20.000,- i dyrlegeregninger i 2011 så har vi ikke turt å gjøre noe annet før forsikringen trår i kraft(01.02), så da etter råd fra annen Dyrlege som kom hjem til oss(genialt)for å vaksinere så skal vi prøve fôr for sart mage. Utrolig ekkel situasjon. Og vi måtte gi bort 9 kg Royal Canin, men den pusen ble glad da :0)
Amys Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2012 Helt sikker på at det ikke er hårballer ? Kan komme opp masse mat etc sammen med de. Evt at det kun kommer opp mat, men ingen hårball.... Prøvd å gi malt ? Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er det, ettersom han har så dårlig matlyst. I tillegg kaster han ikke opp så mye hår, det er forholdsvis små hauger av oppkast (ca en spiseskje) med litt hår og mest gjennomsiktig væske og eventuelt mat hvis han har spist. CathFoto: Håper dere også finner ut av hva som feiler pusen til slutt.. vet du hvilke tester dyrlegen har gjort på han? Vi har bare fått luket ut problemer med nyrer og at det ikke ser ut til at han har vondt noe sted i magen.
Gjest Lille-pus Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 I følge det jeg har tilgjengelig av håndbøker o.l. så er det som er listet nedenfor oppgitt som de vanligste hovedgrunner til oppkast. Dog, ta ikke listen som en fasit. Den er skummel nok til å skremme vannet av enhver normalt oppegående katte-"eier" Det er som sagt de vanligste årsakene til regelmessig oppkast; Kostholdsrelatert: gress, matintoleranse, alleri Mageproblemer: betennelse, parasitter, magesår, fremmedlegemer, svulster Tarmproblemer: betennelse, parasitter, fremmedlegemer, svulster, infeksjoner, intussusepsjon, forstoppelse Andre bukproblemer: betent bukspyttkjertel, betent bukhinne, betent lever, svulster i buken Stoffskifte- og hormonrelaterte tilstander: nyresvikt, leversykdom, diabetes, underaktive binyrer, overaktiv skjoldbruskkjertel, blodforgiftning, elektrolytt og syrebasert uorden, angst og fobier Gift og medisiner: aspirin, frostvæske, hjertemedisin, cellegift og noen antibiotika Siden han har dårlig matlyst og kaster opp så kan det kanskje være en ide å foreslå for vetrinæren å sjekke for mage-/tarminfeksjon ?.
Tulling Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Jeg er forholdsvis sikker på at det ikke er det, ettersom han har så dårlig matlyst. I tillegg kaster han ikke opp så mye hår, det er forholdsvis små hauger av oppkast (ca en spiseskje) med litt hår og mest gjennomsiktig væske og eventuelt mat hvis han har spist. CathFoto: Håper dere også finner ut av hva som feiler pusen til slutt.. vet du hvilke tester dyrlegen har gjort på han? Vi har bare fått luket ut problemer med nyrer og at det ikke ser ut til at han har vondt noe sted i magen. Hvis det lille håret er i en klump er det en hårball. Og kommer den ut munnen og ikke gjennom systemet er det ikke usansynlig av pus har ett hårballproblem.
CathFoto Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Amys: Urinprøve, blodprøver, røntgen, ct og mageoperasjon(de trodde det var hårball). Det vi vet funker er antibiotika, blir bra i løpet av ett døgn. Men ekkel situasjon, man blir redd for å gjøre feil, for når hun blir syk så er det traumatisk både for pus og oss.
Amys Skrevet 25. januar 2012 Forfatter #10 Skrevet 25. januar 2012 Takk for svar alle sammen Nå har jeg fått litt flere tips til vetrinæren om han ikke blir bra av seg selv. Virker som om det går bedre nå da, pusegutten har ikke kastet opp siden tirsdag morgen og har fått litt bedre matlyst Takk for veldig fin liste Lille-pus Enig i at det var mye skummelt der, men heldigvis kan en del av det lukes ut på pusen min. En slags mageinfeksjon virker sannsynlig, i følge Google kan katter få det av å spise noe som irriterer magen (litt som mennesker antar jeg). Så kanskje han bare har en litt sart mage som reagerer lett på endringer i for og stress? Synes fortsatt det er litt merkelig at reaksjonen kommer så lenge etter forbytte, men ettersom det virker som om noe av det samme skjer med CathFoto sin pus så er det tydeligvis mulig.. Behandling skal være Zoolac ev. kefir eller biola, og det burde det til og med være mulig å få i ham frivillig uten så mye opprispede armer og ødelagte klær Får håpe jeg ikke får bruk for dette ettersom det ser ut til å gå bra med ham nå da, men er greit å ha noe annet enn kvalmestillende å gi ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå