AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Jeg anser meg selv for å være rimelig godt trent(trent i mange år). Trener 6-7 dager i uken, mellom 40-60 min hver gang og varierer mellom gåtur, jogging, ellipsemaskin, stepmaskin og styrketrening. Den siste mnd har jeg gått opp i vekt. Kjenner meg mer flapsete og er mindre stram. Kjenner jeg har lagt på meg og det er ikke muskler. Har nok litt for høy fettprosent fra før og prøver å gå ned, men det har gått feil vei. Hva kan jeg gjøre? Må jeg altså spise mindre?(spiser ikke for mye føler jeg, men pga tidligere sf kan jeg ikke skrive ned alt). Spiser kanskje litt for mye til middag, samt at selv om jeg er mer enn mett så må jeg ha noe søtt etterpå. Det er veldig irriterende. Mister all energi etter middag, så skal jeg ha noe gjort må jeg gjøre det før middag ellers blir det ikke gjort. Jeg blir veldig glad for noen konstruktive ideer for jeg er veldig rådløs akkurat nå.
Supraspinatus Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Snakk med lege Jeg synes ikke TS skal plage legen sin med et problem h*n egentlig har løsningen på selv. Spis mindre. Vektoppgang er et tegn på at man spiser for mye. Dersom du er kvinne kan en plutselig vektoppgang komme av graviditet, men det er heldigvis lett å bekrefte/utelukke. Mangel på energi kan også tyde på at du setter sammen maten feil. Spiser du mye høyglykemiske karbohydrater kan det være blodsukkeret ditt som svinger som fører til slapphet en stund etter måltidet. Endret 23. januar 2012 av Supraspinatus 1
en'krone Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Mat er først og fremst drivstoff og energi. De gangene man spiser for mye må kroppen bruke den energien som skal holde deg gående på å faktisk få unna overskuddet. Du får lavt blodsukker og blir slapp og trøtt, gjerne også fører til søtsug.
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Siden du tidligere har hatt spiseforstyrrelse dropper vi å snakke om kalorier, men vil gjerne vite HVA du putter i deg. Kan du skrive opp hva matvarer du spiser i løpet av en dag? Siden du alltid er søtsugen etter middag er det et tegn på at du gjør noe feil i kosten.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Takk for kloke svar! Det jeg normalt spiser i løpet av en dag er: 1 nutrilettbar 1 skyr 30-80g nøtter Svinekjøtt/kylling med pasta eller wokgrønnsaker med et par skiver lett ost.(mengden er jeg usikker på, men føler det blir mye) 1 knekkebrød med brunost 1 frukt Et par ss cottage cheese m syltetøy Et par karameller og et par drops Noen sukkerfrie drops Drikker kaffe, te, saft, vann, lightbrus TS
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Takk for kloke svar! Det jeg normalt spiser i løpet av en dag er: 1 nutrilettbar 1 skyr 30-80g nøtter Svinekjøtt/kylling med pasta eller wokgrønnsaker med et par skiver lett ost.(mengden er jeg usikker på, men føler det blir mye) 1 knekkebrød med brunost 1 frukt Et par ss cottage cheese m syltetøy Et par karameller og et par drops Noen sukkerfrie drops Drikker kaffe, te, saft, vann, lightbrus TS Vel, ville definitivt byttet ut karameller og drops med noe som kroppen din kan nyttiggjøre. Om syltetøyet er med sukker så vil det også være med på å gi svingende blodsukker som karamellene og dropsene. Du trener hardt og ofte og du spiser veldig magert. Nøttene er bra fettkilde(de beste er mandler og valnøtter) men du burde få inn litt avocado, egg, mer kjøtt, solsikkeolje. F.eks. Frokost: Havregryn med frukt og kanel/Eggerøre med grovt brød Lunsj: Salat med avocao, egg, kylling/svin/reker og salat. Mellom: Nøtter/frukt Middag: Minst 200 gram med kjøtt stekt i olje sammen med f.eks pasta og frønt. Kvelds: Grov brødskive med brunost. I tillegg: Før trening en banan Rett etter, en sjokomelk Skal love deg at du vil få mer stabilt blodsukker og mer energi om du får inn det lille ekstra. Husk at det må godt fett til for å forbrenne fett; så ikke frykt det 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Vel, ville definitivt byttet ut karameller og drops med noe som kroppen din kan nyttiggjøre. Om syltetøyet er med sukker så vil det også være med på å gi svingende blodsukker som karamellene og dropsene. Du trener hardt og ofte og du spiser veldig magert. Nøttene er bra fettkilde(de beste er mandler og valnøtter) men du burde få inn litt avocado, egg, mer kjøtt, solsikkeolje. F.eks. Frokost: Havregryn med frukt og kanel/Eggerøre med grovt brød Lunsj: Salat med avocao, egg, kylling/svin/reker og salat. Mellom: Nøtter/frukt Middag: Minst 200 gram med kjøtt stekt i olje sammen med f.eks pasta og frønt. Kvelds: Grov brødskive med brunost. I tillegg: Før trening en banan Rett etter, en sjokomelk Skal love deg at du vil få mer stabilt blodsukker og mer energi om du får inn det lille ekstra. Husk at det må godt fett til for å forbrenne fett; så ikke frykt det Jeg er jo enig i dette med å kutte karamell og drops, men tror det kan komme av at jeg er stresset, kjeder meg eller prøver å døyve sultfølelse at jeg spiser det. Synes jeg spiser godt med fett ved å steike mat i litt olje og spise nøtter og kjøtt. Synes kanskje det kan bli litt for mye nøtter iblant men har dilla..det er jo rimelig mye kalorier i de. Kan sukker(hovedsakelig godteri) ha så mye å si for vektoppgang? Kan det slå verre ut hos enkelte, mens andre kan spise mer sukker og ikke gå opp i vekt?
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2012 #9 Skrevet 23. januar 2012 Jeg er jo enig i dette med å kutte karamell og drops, men tror det kan komme av at jeg er stresset, kjeder meg eller prøver å døyve sultfølelse at jeg spiser det. Synes jeg spiser godt med fett ved å steike mat i litt olje og spise nøtter og kjøtt. Synes kanskje det kan bli litt for mye nøtter iblant men har dilla..det er jo rimelig mye kalorier i de. Kan sukker(hovedsakelig godteri) ha så mye å si for vektoppgang? Kan det slå verre ut hos enkelte, mens andre kan spise mer sukker og ikke gå opp i vekt? Poenget er at sukker binder vann i kroppen, noe som vil gjøre at en føler seg større enn er. I tillegg tror jeg at du spiser mer enn du tror da hverdagn din er temmelig mager slik at du blir veldig sulten og småspiser mer enn du tror. Det som da skjer er at om du spiser for lite så vil kroppen din tære på musklene dine i tillegg til fett. Når du da spiser ekstra så suger fettcellene dine til seg alt overskudd mens musklene ikke får det de trenger. Da ender en opp med kvapsete kropp fordi det blir en ubalanse mellom fett og muskler(om du skjønner hva jeg mener) Du burde spise oftere og mer, men bare mat som kroppen klarer å nyttiggjøre og som holder blodsukkeret stabilt.
What Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Poenget er at sukker binder vann i kroppen, noe som vil gjøre at en føler seg større enn er. I tillegg tror jeg at du spiser mer enn du tror da hverdagn din er temmelig mager slik at du blir veldig sulten og småspiser mer enn du tror. Det som da skjer er at om du spiser for lite så vil kroppen din tære på musklene dine i tillegg til fett. Når du da spiser ekstra så suger fettcellene dine til seg alt overskudd mens musklene ikke får det de trenger. Da ender en opp med kvapsete kropp fordi det blir en ubalanse mellom fett og muskler(om du skjønner hva jeg mener) Du burde spise oftere og mer, men bare mat som kroppen klarer å nyttiggjøre og som holder blodsukkeret stabilt. Jeg skjønner! Skal prøve å se om jeg får det til:)
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #11 Skrevet 23. januar 2012 Jeg synes ikke TS skal plage legen sin med et problem h*n egentlig har løsningen på selv. Spis mindre. Vektoppgang er et tegn på at man spiser for mye. Dersom du er kvinne kan en plutselig vektoppgang komme av graviditet, men det er heldigvis lett å bekrefte/utelukke. Mangel på energi kan også tyde på at du setter sammen maten feil. Spiser du mye høyglykemiske karbohydrater kan det være blodsukkeret ditt som svinger som fører til slapphet en stund etter måltidet. Ikke enig! Vektoppgang + slapphet kan også være tegn på sykdom, spesielt hvis man fortsatt trener som før og ikke har endret kostholdet noe særlig. Så TS, en tur til legen kan være smart hvis dette stemmer for deg.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #12 Skrevet 24. januar 2012 Ikke enig! Vektoppgang + slapphet kan også være tegn på sykdom, spesielt hvis man fortsatt trener som før og ikke har endret kostholdet noe særlig. Så TS, en tur til legen kan være smart hvis dette stemmer for deg. Har tidligere vært hos lege med slapphet osv.. Har litt lavt jernnivå, men tåler ikke noen jernpreparater og det er ikke faretruende lavt. Stoffskifteprøvene ligger akkurat på grensen til lavt stoffskifte, men iom at det ikke er under så er det ikke hjelp å få fra fastlegen. Kroppstemperaturen min synes jeg og er litt lav. Normal temp er 35,5-36. Er sjeldent over det. Hvis det kan ha noe å si.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #13 Skrevet 24. januar 2012 Har tidligere vært hos lege med slapphet osv.. Har litt lavt jernnivå, men tåler ikke noen jernpreparater og det er ikke faretruende lavt. Stoffskifteprøvene ligger akkurat på grensen til lavt stoffskifte, men iom at det ikke er under så er det ikke hjelp å få fra fastlegen. Kroppstemperaturen min synes jeg og er litt lav. Normal temp er 35,5-36. Er sjeldent over det. Hvis det kan ha noe å si. Hvor lenge siden er det du var hos legen? Stoffskifteprøver i nedre grense av normalnivå skal følges opp, så hvis du ikke har merket noe forbedring av slappheten, synes jeg du skal ta en tur tilbake til legen. Kroppstemperatur på 35,5-36 kan være normalt, men kan også være et symptom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå