AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Jeg har altså noen spørsmål angående det å flytte ut av fylket for å gå videregående. -Får jeg støtte av lånekassa om jeg søker videregående i et annet fylke, eller må jeg gå privatskole for å få det? -Er det veldig vanskelig å komme seg inn på vgs i et annet fylke? -Kan jeg ta meg lån hos lånekassen (jeg er 19 år, gifte foreldre) ? Grunnen jeg spør her inne, er for det er så vanskelig å lese seg fram til akkurat det svaret du leter etter. Eventuelle andre tips hadde vært utrolig fint!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Skulle vel egentlig stå "VGS i et annet fylke"
Gjest Luksus Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 (endret) Får jeg støtte av lånekassa om jeg søker videregående i et annet fylke, eller må jeg gå privatskole for å få det? Ja, du får støtte fra lånekassa. Er det veldig vanskelig å komme seg inn på vgs i et annet fylke? Med mindre det er en landslinje du søker på, så stiller du nederst i køen for å få plass (uansett karakterer). Dersom det er en populær linje med fler søkere enn plasser kommer du ikke inn, er det en linje med færre/like mange søkere som plasser så kommer du inn. Endret 23. januar 2012 av Luksus
Gjest Mahareth Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 -Får jeg støtte av lånekassa om jeg søker videregående i et annet fylke, eller må jeg gå privatskole for å få det? Så lenge du velger en vanlig videregående skole vil du få den støtten du har rett på, selv om du velger en skole som ligger lenger vekk enn nødvendig. -Kan jeg ta meg lån hos lånekassen (jeg er 19 år, gifte foreldre) ? Ja. Lån skal ikke være behovsprøvd. Det siste spørsmålet ditt, om det er vanskeligere å komme inn på skole i et annet fylke, kommer an på om tilbudet finnes i ditt fylke. Om det ikke gjør det, så vil inntaket gå etter karakterer. Om det finnes, stiller du nederst i køen. Ring opplæringskontoret og spør dem om dette, det skal de kunne gi deg et sikkert svar på.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Hvis linjen ikke finnes i ditt eget fylke kan ditt fylke kjøpe skoleplass til deg. Man søker på vanlig måte, men jeg ville likevel vært obs på prosessen og fulgt nøye med på hva som skjer. Jeg søkte selv på en skole utenfor eget fylke, hadde strålende karakterer og fylket hadde avtale med den skolen. Og kom ikke inn! Etter mye om og men ordnet det seg til slutt, en uke før skolestart. Samme prosess gjentok seg neste år, og det tok mange måneder med brev frem og tilbake. Så helt avhengig av fylket ditt kan det gå litt skeis, men hvis man står på krava ordner det seg nok fint (forutsatt at du har gode nok karakterer). -Kan jeg ta meg lån hos lånekassen (jeg er 19 år, gifte foreldre) ? Ja. Lån skal ikke være behovsprøvd. På videregående er lån behovsprøvd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå